ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

شاید وقتی دیگر؛ رویای ورود چری به آمریکا بر باد رفت

کمپانی چینی چری قصد داشت با همکاری هولدینگ HAAH بصورت غیرمستقیم وارد بازار آمریکا شده و محصولات خود را در این کشور به فروش برساند. اما هولدینگ مذکور که با هدف توزیع و فروش خودرو ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

کمپانی چینی چری قصد داشت با همکاری هولدینگ HAAH بصورت غیرمستقیم وارد بازار آمریکا شده و محصولات خود را در این کشور به فروش برساند. اما هولدینگ مذکور که با هدف توزیع و فروش خودرو پایه‌گذاری شده، اخیرا اعلام ورشکستگی کرده و رویاهای برند چینی را بر باد داده است!

اخبار خودرویی

به گفته دیوک هیل (Duke Hale) مدیرعامل هولدینگ HAAH تنش‌های تجاری موجود بین ایالات متحده و چین شرایط دشواری را پیش روی آنها قرار داده، چرا که خودروهای چینی در صورت ورود به خاک آمریکا با تعرفه سنگین مواجه شده و ارزش خرید خود را از دست خواهند داد. در کنار این، پس از شیوع ویروس کرونا شهروندان آمریکایی نسبت به محصولات چینی جبهه گرفته و تا حد امکان از خرید آنها اجتناب می‌کنند. این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا سرمایه‌گذاران علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی محصولات چری نداشته باشند.

بد نیست اشاره کنیم پیش از این قرار بود هولدینگ HAAH محصولات چری را تحت برند جدید وانتاس در آمریکا عرضه کند. به غیر از این برند، یک برند جدید دیگر با نام تی-گو (T-GO) ایجاد شده بود تا برخی از مدل‌های چری با نشان آن به فروش برسند. در آن مقطع (شهریور 1399) زمان شروع به کار برند تی-گو سال 2022 اعلام شد و برنامه بر این بود که در ساخت محصولات آن از پلتفرم پیشرفته T1X استفاده شود. این پلتفرم توسط مهندسانی که سابقه کار در شرکت‌های بزرگی چون ب‌ام‌و، فورد و جنرال موتورز را در کارنامه دارند، توسعه پیدا کرده است.

گفتنی است هولدینگ HAAH علاوه‌بر چری، با کمپانی چینی زوتای نیز وارد همکاری شده بود و با تاسیس شرکتی به نام Zotye USA می‌خواست پای این برند را به ایالات متحده باز کند. اما برنامه‌های موجود آنطور که باید پیش نرفت و زوتای زودتر از چری شکست خورد! بر اساس برنامه‌ریزی‌های HAAH و زوتای، فروش محصولات زوتای در آمریکا باید سال گذشته آغاز می‌شد!

با این اوصاف به نظر می‌رسد که برخلاف پیش‌بینی اولیه کارشناسان٬ در پی شیوع کرونا در سطح جهان٬ کار خودروسازان چینی برای عرضه محصولات در بازارهای بین‌المللی سخت‌تر از تصور خواهد بود و از سوی دیگر کمبود جهانی تراشه و افت تیراژ‌ تولید که بازهم از شیوع کرونا و کاهش فعالیت کارخانه‌های مربوطه نشات می‌گیرد نیز باعث شده تا شرایط بازار خودرو از کنترل خارج شود.

با این حساب در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت که برنامه خودروسازان چینی برای افزایش تیراژ و تصرف بازارهای بین‌المللی چند سالی به تعویق افتاده است وحتی ممکن است سرنوشت صنعت خودروسازی این کشور به کلی تغییر کرده و صنعت‌گران چینی بار دیگر ناچار شوند تا تمرکز خود را بر بازار کشورهای درحال توسعه مانند ایران قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GT
    GT | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

    توهم برو ایران خودرو و سایپا رو تنها بزار😂

مطالب پیشنهادی