ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد استقامت برای جمع‌آوری نمونه از سطح سیاره سرخ دوباره تلاش می‌کند

مریخ‌نورد استقامت ناسا در هفته‌های پیش رو برای دومین بار اقدام به حفر خاک مریخ و نمونه‌برداری از آن می‌کند. در هفته‌های پیش، این مریخ‌نورد برای اولین بار تلاش کرد تا نمونه موردنظر را جمع‌آوری ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

مریخ‌نورد استقامت ناسا در هفته‌های پیش رو برای دومین بار اقدام به حفر خاک مریخ و نمونه‌برداری از آن می‌کند. در هفته‌های پیش، این مریخ‌نورد برای اولین بار تلاش کرد تا نمونه موردنظر را جمع‌آوری کند، اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت. بازوی رباتیک استقامت برای حفاری سطح مریخ کار کرد، اما در لوله نمونه هیچ سنگ و خاکی نبود.

حالا استقامت به سمت لوکیشن جدیدی به نام سیتادل (Citadelle) به معنی ارگ حرکت می‌کند تا بتواند اولین نمونه موردنظر محققان را از سطح مریخ جمع‌آوری کند. این بار، مهندسان جی‌پی‌ال ناسا منتظر عکس‌های استقامت از لوله نمونه می‌مانند تا مطمئن شوند که نمونه قبل از انتقال به بخش ذخیره‌سازی جمع‌آوری شده است.

محققان ناسا پس از اینکه متوجه شدند نمونه‌ای در لوله وجود ندارد، به دنبال علت آن گشتند. مشخص شد که سنگ موردنظر دانشمندان به اندازه کافی محکم نبوده و در حین حفاری خرد شده است. به همین دلیل، نمونه متلاشی شده و از اطراف لوله به بیرون سر خورده است.

آن‌ها با عکس‌های استقامت از محل حفاری متوجه شدند که کمی از گرد و خاک اطراف و درون گودال، باقی مانده نمونه موردنظر است. مدیر این پروژه گفته که استقامت روی زمین توانست با موفقیت بیش از ۱۰۰ نمونه مختلف جمع‌آوری کند، اما انتظار چنین سنگی در مجموعه نمونه‌های موردنظر را نداشتند.

یکی از ماموریت‌های مریخ‌نورد استقامت، جمع‌آوری ۳۵ نمونه از خاک مریخ است و این، در واقع فقط یکی از مراحل سه‌گانه فرستادن آن‌ها به زمین محسوب می‌شود. این نمونه‌های کوچک اولین سنگ‌های مریخی خواهند بود که به زمین می‌رسند.

پس از پایان نمونه‌برداری، استقامت آن‌ها را در جای امنی روی مریخ می‌گذارد تا ربات مریخی دیگری آن‌ها را جمع‌آوری کند. احتمال می‌رود تا سال ۲۰۳۰ ربات دیگری برای بازگرداندن این نمونه‌ها به مریخ فرستاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی