ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موسسه ملی سلامت آمریکا: پلاسما درمانی از پیشرفت کرونا جلوگیری نمی‌کند

نتایج کامل پژوهش موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) برای پلاسما درمانی بیماران سرپایی در گروه پرخطر نشان می‌دهد این روش در جلوگیری از پیشرفت کرونا تاثیری ندارد. پزشکان در سراسر جهان به دنبال روش‌هایی برای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

نتایج کامل پژوهش موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) برای پلاسما درمانی بیماران سرپایی در گروه پرخطر نشان می‌دهد این روش در جلوگیری از پیشرفت کرونا تاثیری ندارد.

پزشکان در سراسر جهان به دنبال روش‌هایی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به کرونا هستند که یکی از این روش‌ها، پلاسما درمانی است. ایده چنین روشی، استفاده از آنتی‌بادی‌های موجود در خون بیماران بهبودیافته برای افرادی است که علائم شدید بیماری را تجربه می‌کنند.

موسسه ملی سلامت آمریکا برای بررسی اثربخشی این روش درمان روی بیماری کرونا، یک آزمایش بزرگ با نام C3PO انجام داد. هدف از این پروژه، آزمایش این روش درمانی روی ۹۰۰ بیمار در خطر تجربه علائم شدید کووید-۱۹ بود.

این افراد در اوایل دوره بیماری و زمان مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها به عنوان بیماران سرپایی جذب و تحت درمان قرار گرفتند. این بیماران در هفت روز اول بروز علائم کووید-۱۹ قرار داشتند. این پژوهش در اوایل سال جاری میلادی پس از ثبت‌نام ۵۱۱ بیمار متوقف شد. در حالی که این روش درمانی ایمن اعلام شد، اما تاثیر مثبتی روی بیماران نداشت.

اما حالا نتایج کامل این پژوهش در ژورنال «The New England Journal of Medicine» منتشر شده که اطلاعات جامع‌تری در اختیارمان قرار می‌دهد.

میانگین سنی افراد حاضر در این آزمایش ۵۴ سال بوده و هرکدام از آن‌ها حداقل یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی داشته‌اند و یا با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کردند. همین موضوع باعث شده که این افراد در گروه پرخطر قرار بگیرند.

برای نیمی از این افراد از پلاسما درمانی با حجم بالای آنتی‌بادی کووید-۱۹ استفاده شد و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند. در ادامه بیماران به خانه فرستاده شدند و نتایج برای چندین هفته مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود این روش می‌تواند نرخ مراجعه به بیمارستان را کاهش دهد یا خیر.

در حالت کلی تفاوت چندانی در پیشرفت بیماری برای دو گروه وجود نداشت. تقریبا ۳۰ درصد از افراد که پلاسما دریافت کرده بودند به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز پیدا کردند و این موضوع برای گروه دارونما، ۳۱.۹ درصد بود. میزان شدت بیماری هم در دو گروه مشابه بود. در نهایت در گروه پلاسما ۵ نفر جانشان را از دست دادند ولی شمار قربانیان در گروه دیگر تنها ۱ نفر بود.

اگرچه نتایج پژوهش NIH نشان می‌دهد این روش فایده‌ای برای بیماران ندارد و البته برخی تحقیقات هم در گذشته چنین موضوعی را اعلام کرده بودند، اما مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. نتایج این پژوهش‌ها در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

با اعلام نتایج تحقیقات دیگر، متخصصان و دانشمندان به دید بهتری درباره اثربخشی و ارزش این روش درمانی دست پیدا می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی