ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از بهبود برخی توانایی‌های مغز با افزایش سن خبر می‌دهند

با افزایش سن و پیر شدن، برخی توانایی‌های مغزمان مانند پردازش سریع اطلاعات تحلیل می‌روند. با این حال پژوهشی جدید نشان می‌دهد که برخی توانایی‌های مغز با گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند. پژوهش اخیر که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

با افزایش سن و پیر شدن، برخی توانایی‌های مغزمان مانند پردازش سریع اطلاعات تحلیل می‌روند. با این حال پژوهشی جدید نشان می‌دهد که برخی توانایی‌های مغز با گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند.

پژوهش اخیر که در ژورنال «Nature Human Behavior» منتشر شده، ۷۰۲ نفر در رده سنی ۵۸ تا ۹۸ سال را مورد بررسی قرار داده که نتیجه‌اش، بهبود دو عملکرد کلیدی مغز با افزایش سن بوده است.

در این تحقیق افراد باید یک «تست شبکه توجه» (ANT) را تکمیل می‌کردند؛ تستی که در آن به داوطلبان یک فلش مرکزی و دو فلش کناری در نمایشگر کامپیوتر به نشان داده می‌شود و پژوهشگران از آن‌ها می‌خواهند در سریعترین زمان ممکن دکمه‌ای را که با جهت فلش مرکزی متناظر است، فشار دهند.

پیش از اینکه فلش‎‌ها روی نمایشگر ظاهر شوند، نشانه‌هایی برای افراد به نمایش گذاشته می‌شود که از طریق آن متوجه نشان دادن فلش‌ها شوند.

با مقایسه مدت زمان پاسخگویی و کنترل عوامل مختلف، پژوهشگران متوجه شدند که داوطلبان مسن عملکرد پایین‌تری برای نشانه‌های زمانی نسبت به افراد جوان داشته‌اند و کمتر برای فلش بعدی آماده بوده‌اند.

با این وجود، در بخش نشانه‌هایی که مربوط به محل قرارگیری فلش‌ها روی نمایشگر بودند، افراد مسن عملکرد بهتری نسبت به دیگران نشان داده‌اند. علاوه بر این، افرادی که سن بالاتری داشتند، در از بین بردن نشانه‌های حواس‌پرتی عملکرد بالاتری داشته داشتند، حداقل این موضوع تا میانه سن ۷۰ سال صادق بوده است.

پژوهشگران عملکرد مغز داوطلبان را در سه بخش آمادگی برای سازگاری با اطلاعات جدید، انتقال منابع مغز به موقعیت خاص در فضا و جلوگیری از حواس‌پرتی برای تمرکز مورد آزمایش قرار دادند.

این پژوهش نشان داده که افراد مسن اگرچه در پاسخگویی به شرایط جدید عملکرد ضعیف‌تری دارند، اما در حفظ تمرکز و معطوف کردن توجه‌شان به محل موردنیاز در هنگام رانندگی، عملکرد بهتری از خودشان نشان می‌دهد.

این ویژگی‌ها تنها در رانندگی مفید نیستند و به گفته پژوهشگران معطوف کردن توجه و کنترل آن، بخش‌های مهمی از حافظه، تصمیم‌گیری، کنترل شخصی، مسیریابی، ریاضی، زبان و مطالعه به حساب می‌آیند.

اگرچه نتایج بدست آمده در این مطالعه با بسیاری از پژوهش‌های گذشته در تضاد است، اما پژوهشگران عنوان می‌کنند که این تحقیقات کوچک بوده‌اند و نتوانسته‌اند عواملی مانند جنسیت و سطح تحصیلات را کنترل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی