ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین ماموریت مریخ‌نورد ژورنگ را تمدید کرد

مریخ‌نورد چینی ژورنگ پس از سه ماه کاوش در سیاره سرخ ماموریت ابتدایی خود را به پایان رساند. با این حال، سازمان فضایی چین با توجه به شرایط مناسب ژورنگ پس از ۹۰ روز مریخی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

مریخ‌نورد چینی ژورنگ پس از سه ماه کاوش در سیاره سرخ ماموریت ابتدایی خود را به پایان رساند. با این حال، سازمان فضایی چین با توجه به شرایط مناسب ژورنگ پس از ۹۰ روز مریخی ماموریت آن را تمدید کرد تا به کاوش مریخ ادامه دهد.

ژورنگ در ۲۴ مرداد ماه ماموریت خود را که تا ۹۰ روز مریخی یا ۹۲ روز زمینی ادامه داشت، به پایان رساند. این مریخ‌نورد در منطقه یوتوپیا پلانیتیا فرود آمده بود و از زمان فرود تاکنون ۸۸۹ متر روی سطح مریخ حرکت کرده است. ژورنگ در این ماموریت چند سلفی از خود گرفته و با تجهیزاتش سنگ و شن‌های مریخ را بررسی کرده است.

مریخ‌نورد ژورنگ
تصویر ژورنگ از ریگ‌های مریخی

تصاویری که به تازگی از مریخ‌نورد ژورنگ منتشر شده‌اند، ناحیه‌ای را نشان می‌دهند که قبلا خط ساحلی اقیانوسی باستانی در جنوب یوتوپیا پلانیتیا بوده است. سازمان فضایی چین می‌گوید که تمام شش ابزار علمی ژورنگ سالم هستند و به خوبی کار می‌کنند. همچنین با کمک مدارگرد مریخی تیان‌ون ۱، این مریخ‌نورد می‌تواند تا ۱۰ گیگابایت داده خام علمی به زمین بفرستد.

این داده‌ها می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا با گذشته و جغرافیای مریخ بیشتر آشنا شوند. دانشمندان این ماموریت امیدوارند که بتوانند با این داده‌ها نشانه‌هایی از حیات در این اقیانوس باستانی مریخ پیدا کنند. با این حال، به دلیل اینکه در مدتی کوتاه خورشید بین مریخ و زمین قرار می‌گیرد، امکان انتقال اطلاعات بین این دو سیاره وجود نخواهد داشت. بنابراین، این مریخ‌نورد و مدارگرد از اواخر شهریور تا اوایل آبان در حالت استراحت قرار می‌گیرند تا بار دیگر اولین فرصت برای تبادل اطلاعات فراهم شود.

پس از این وقفه کوتاه، ژورنگ به سمت موقعیتی جغرافیایی به نام «Groove» به معنی گودی خواهد رفت که ۱.۶ کیلومتر تا موقعیت کنونی آن فاصله دارد. اگر محققان این پروژه بتوانند تمامی جهات این گودی را بررسی و یا سنگ و ترکیبات خاصی پیدا کنند، می‌توانند جغرافیای این منطقه را مطالعه کنند. همچنین تیان‌ون ۱ با تجهیزات خود نقشه‌ای از کل سطح مریخ تهیه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی