ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین برای ماموریت‌های خود راکت قابل بازیافت می‌سازد

چین تصمیم دارد تا سیستم پرتاب سرنشین‌دار نسل بعدی خود را که برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی و ماه استفاده می‌شود، با قابلیت بازیافت بسازد. این راکت قابل بازیافت جدید می‌تواند فضانوردان یا محموله‌های ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

چین تصمیم دارد تا سیستم پرتاب سرنشین‌دار نسل بعدی خود را که برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی و ماه استفاده می‌شود، با قابلیت بازیافت بسازد. این راکت قابل بازیافت جدید می‌تواند فضانوردان یا محموله‌های باری را به ایستگاه فضایی تیانگونگ برساند و نسخه بزرگتر آن برای رسیدن به ماه و حتی فراتر از آن استفاده خواهد شد.

به علاوه، این راکت جدید می‌تواند کپسول‌های بزرگتر از شنزو را - که امروزه در ماموریت‌های فضایی چین استفاده می‌شود - حمل کند و ماموریت‌های سرنشین‌دار را به مقصد برساند. این راکت پس از پرتاب و جداسازی مرحله دوم، دوباره موتورهای آن روشن می‌شود و به کمک پره‌های توری ارتفاع خود را کاهش می‌دهد؛ درست مثل راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس.

با این حال، آکادمی فناوری پرتابگر چین در رویداد ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد که این راکت از دستگاهی که به آن متصل است، برای فرود کمک می‌گیرد و به جای پایه فرود، چند قلاب خواهد داشت که هنگام کاهش ارتفاع به سیم‌های نزدیک زمین متصل شود.

سازمان فضایی چین اطلاعاتی درباره زمان رونمایی از این راکت در اختیار عموم قرار نداده است، اما در ماه‌های گذشته برنامه پنج ساله فضایی خود را منتشر کرد که رونمایی از این راکت یکی از اهداف بلندمدت آن بود.

در حال حاضر، چین ماموریت‌های سرنشین‌دار خود را با راکت لانگ مارچ 2F انجام می‌دهد که از پیشرانه هایپرگولیک، یک سوخت سمی استفاده می‌کند و علاوه بر خطرهای زیست‌محیطی، برای چین گران تمام می‌شود.

اطلاعات پرتابگر سرنشین‌دار نسل جدید

این راکت جدید از سوخت اصلاح شده RP-1 که ترکیبی از نفت سفید و اکسیژن مایع است، استفاده می‌کند و موتورهای جدید راکت‌های لانگ مارچ ۵، ۶، ۷ و ۸ را دارد. این راکت در دو نوع دو مرحله‌ای و سه مرحله‌ای با دو بوستر تولید خواهد شد.

راکت دو مرحله‌ای برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی چین و راکت سه مرحله‌ای برای ماموریت‌های فضایی به ماه و سیارات دیگر استفاده خواهد شد. راکت‌های دو مرحله‌ای می‌توانند تا ۱۸ هزار کیلوگرم بار را حمل کند و پس از جداسازی مرحله دوم، تا ۱۴ هزار کیلوگرم را به مدار نزدیک زمین برساند. راکت سه مرحله‌ای جدید می‌تواند تا ۲۷ هزار کیلوگرم محموله را به مدار ماه برساند که از نسخه دو مرحله‌ای خود بزرگتر و سنگین‌تر خواهد بود و فصاپیمای جدیدی برای فضانوردان خواهد داشت.

سازمان فضایی چین قصد دارد تا راکت لانگ مارچ ۸ خود را نیز قابل بازیافت کند و در کنار آن فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت این راکت بزرگتر را آزمایش کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی