ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی با امکان تشخیص سرطان ریه با دقت ۹۰ درصد

محققان شرکت بیوتکنولوژی «Delfi Diagnostics» مستقر در بالتیمور، فناوری آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند تا حد زیادی به تشخیص مراحل اولیه سرطان ریه کمک کند. در این پژوهش که ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

محققان شرکت بیوتکنولوژی «Delfi Diagnostics» مستقر در بالتیمور، فناوری آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند تا حد زیادی به تشخیص مراحل اولیه سرطان ریه کمک کند.

در این پژوهش که در ژورنال Nature Communications منتشر شده، محققان توضیح می‌دهند که ابزار تشخیص آن‌ها می‌تواند پروفایل‌های تجزیه DNA بدون سلول (cfDNAs) سراسر ژنوم را با دقت بالایی بررسی کند. این پروفایل‌ها قطعات اسید نوکلئیک موجود در جریان خون هستند که می‌توانند وجود سلول‌های تومور را نشان دهند.

ابزار محققان از بین ۸۰۰ فرد مبتلا به سرطان ریه تقریبا ۹۰ درصد موارد مربوط به سرطان را درست تشخیص داده. محققان امیدوارند که فناوری‌های غربالگری و تشخیص بهتر آن‌ها بتواند به تشخیص زودتر سرطان ریه کمک کند و نتایج را تا حد زیادی بهبود بخشند.

سرطان ریه

«پیتر باخ»، مدیر ارشد بازاریابی Delfi Diagnostics می‌گوید:

«این نتایج نشان می‌دهند که فناوری غربالگری سرطان ریه دلفی می‌تواند با ارائه یک آزمایش مناسب و کارآمد به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در افراد مستعد کمک کند. ما در حال حاضر برای ایجاد شواهد بالینی بیشتر از آزمایش غربالگری خود، ثبت‌نام ۱۷۰۰ بیمار دیگر را آغاز کرده‌ایم.»

آزمایش خون در مقایسه با سی‌تی اسکن با دوز پایین (LDCT) بسیار آسان‌تر است و به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مورد آزمایش قرار بگیرند. استفاده از هوش مصنوعی برای پیدا کردن سلول‌های تومور کاملا منطقی است. همچنین دانشمندان پیش‌ از این با استفاده از فناوری‌های مشابه در سیستم‌های دیگر توانسته بودند سرطان روده بزرگ و سینه را نیز تشخیص دهند.

همچنین شرکت جانسون و جانسون که واکسن کرونا تک دوز خود را به بازار عرضه کرده، به فناوری هوش‌ مصنوعی متفاوت دیگری برای تشخیص سرطان ریه کمک‌های مالی اعطا کرده است.

دانشمندان و پزشکان با استفاده از ابزارهای مناسب قادر خواهند بود سرطان‌ها را سریع‌تر و با دقت بیشتری تشخیص دهند و این امر به طور بالقوه می‌توان جان افراد زیادی را نجات دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی