ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

در زمان بیشترین فعالیت‌های خورشیدی می‌توان سفر امن‌تری به مریخ داشت

مدت‌هاست انسان درباره سفر به مریخ فکر می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی ‌هایی دارد، اما در این راه خطرات و مشکلات زیادی وجود دارد. یکی از این مشکلات، خطر پرتو‌های خطرناکی است که در پرواز‌های ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

مدت‌هاست انسان درباره سفر به مریخ فکر می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی ‌هایی دارد، اما در این راه خطرات و مشکلات زیادی وجود دارد. یکی از این مشکلات، خطر پرتو‌های خطرناکی است که در پرواز‌های طولانی‌مدت به انسان آسیب می‌رساند. حالا محققان متوجه شدند که با توجه به شرایط موجود، زمانی که خورشید بیشترین فعالیت خود را دارد، امن‌ترین زمانی است که می‌توانیم به مریخ برویم.

دانشمندان مدتی است که درباره آسیب دیدن مغز، دستگاه گوارش و سرطان‌های متفاوت در طول سفر به مریخ صحبت می‌کنند. اخیرا در مطالعه جدیدی راه‌حل‌هایی برای این مشکلات ارائه شده است. یکی از این راه‌ها می‌تواند زمان‌بندی درست برای سفر به سیاره سرخ باشد.

بیشترین و کمترین فعالیت‌های خورشید

به طور کلی پرتوهای خطرناک در فضا به دو دسته تقسیم می‌شوند: ذرات پرانرژی خورشیدی (SEP) و تابش کیهانی (GCR) که از فضای خارج از منظومه شمسی به ما می‌رسند. محققان به زمانی برای سفر به مریخ اشاره می‌کنند که خورشید در بیشترین سطح فعالیت خود قرار دارد.

محاسبات نشان می‌دهد که می‌توان برای فضاپیماها حفاظ خورشیدی طراحی کرد تا از ذرات پرانرژی در زمان فعالیت خورشید در امان باشد. در طرفی هم ذرات پرانرژی خورشیدی می‌توانند تابش کیهانی و ذرات پرانرژی کهکشان‌ها را کنار بزنند و دور کنند.

حالا طراحان فضاپیماها می‌توانند روی طراحی حفاظی از ذرات خورشیدی کار کنند و نگران تابش کیهانی نباشند. چرا که در زمان بیشترین فعالیت خورشیدی، ذرات خطرناک کیهانی به حداقل حالت خود می‌رسند. این تیم تحقیقاتی در مقاله خود پیشنهاد می‌دهد که طول سفر به مریخ کمتر از چهار سال باشد. با این حال، این مدت زمان می‌تواند بسته به مواد استفاده شده در حفاظ فضاپیما تغییر کند و ایمنی بیشتری را در طول تضمین کند.

مدت زمان سفر به مریخ می‌تواند متغییر باشد، اما در اواسط دهه ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ میلادی می‌توان در مدت‌زمان کوتاه‌تری به مریخ رسید. علاوه بر این، در این زمان‌های ذکر شده، خورشید در بیشترین فعالیت خود قرار دارد و می‌توان آن‌ها را زمان‌های طلایی سفر به سیاره سرخ دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۵ شهریور ۱۴۰۰

    اگر قراره به صورت مرتب به مریخ سفر رفت و برگشت انجام بشه،بهترین حالت اینه ک یک ایستگاه بسیار مجهز برای انتقال فضانورادن همیشه در مداری بین مریخ و زمین قرار داشته باشه ک فضانوردان هفت ماه سفر رو در این ایستگاه باشن و برای سفر به این ایستگاه از زمین،یا ترکش برای رفتن ب مریخ از سفینه کوچیکتری استفاده بشه

مطالب پیشنهادی