ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکت نیو شپرد در هفدهمین پرتاب خود ۱۱ دستگاه علمی ناسا را با خود به فضا برد

در روز گذشته، شرکت فضایی خصوصی بلو اوریجین هفدهمین پرتاب راکت نیو شپرد را با موفقیت انجام داد. این ماموریت، اولین پرتاب پس از سفر موسس این شرکت، جف بزوس، محسوب می‌شود. این راکت ۱۸ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

در روز گذشته، شرکت فضایی خصوصی بلو اوریجین هفدهمین پرتاب راکت نیو شپرد را با موفقیت انجام داد. این ماموریت، اولین پرتاب پس از سفر موسس این شرکت، جف بزوس، محسوب می‌شود. این راکت ۱۸ متری در ساعت ۱۹:۰۱ روز پنجشنبه به وقت تهران با موفقیت پرتاب شد.

نیو شپرد در این ماموریت ۱۸ ابزار علمی را با خود حمل کرد که ۱۱ ابزار متعلق به ناسا بود. همچنین هزاران کارت پستال از طرف کودکان و یک هنر چیدمان (art installation) روی بدنه کپسول به فضا برد. این راکت با موتور Blu Engine 3 که ۴۹۰ هزار نیوتن نیرو تولید می‌کند از زمین بلند شد و از خط کارمان یا مرز فضا عبور کرد.

به نظر می‌رسد با وجود شکایت بلو اوریجین از ناسا به دلیل قرارداد با اسپیس ایکس، مشکلی در همکاری این دو ایجاد نشده است. در این ماموریت، نیو شپرد ۱۱ ابزار علمی ناسا از جمله دستگاه Deorbit را با خود حمل کرد. این دستگاه سنسوری آزمایشی برای کاهش ارتفاع و فرود راکت‌ها است که می‌تواند با جمع‌آوری داده، راکت را تحت نظر داشته باشد و با اطمینان بیشتری ماموریت‌ها را انجام دهد.

هنر چیدمان روی بدنه را هنرمند غنایی، آمواکو بوآفو پیاده‌سازی کرد. او روی بدنه پرتره سه نفر را رسم کرد و اسم این اینستالیشن را «سه‌گانه زیرمداری» گذاشت. یکی از این سه نفر، خود بوآفو است و دو نفر دیگر مادر و دوست صمیمی او هستند.

این ماموریت پس از پرواز جف بزوس و سه همسفر او به فضا، قدم دیگری رو به جلو برای برنامه توریسم فضایی بلو اوریجین بود. این راکت قرار بود تا در ساعت ۱۸:۰۵ همان روز به وقت تهران به پرواز درآید، اما به دلیل ایجاد مشکلات فنی در سوار کردن محموله‌ها یک ساعت با تاخیر مواجه شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی