ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن اسپوتنیک V می‌تواند از افراد در مقابل بیماری شدید ناشی از کرونای دلتا محافظت کند

نسخه پیش از انتشار پژوهشی جدید می‌گوید واکسن اسپوتنیک می‌تواند تا حد بالایی از افراد در برابر علائم شدید ناشی از کرونا دلتا محافظت کند و تزریق دو دوز از آن می‌تواند خطر بستری شدن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

نسخه پیش از انتشار پژوهشی جدید می‌گوید واکسن اسپوتنیک می‌تواند تا حد بالایی از افراد در برابر علائم شدید ناشی از کرونا دلتا محافظت کند و تزریق دو دوز از آن می‌تواند خطر بستری شدن در بیمارستان را ۸۱ درصد کاهش دهد و تا ۷۶ از آسیب شدید به ریه جلوگیری کند.

افزایش مبتلایان به کرونا در جهان و ابتلای افراد واکسینه شده این نگرانی را ایجاد کرده که واکسن‌های کنونی نمی‌توانند به خوبی گونه‌های قبلی از افراد در برابر سویه دلتا محافظت کنند. یا اینکه محافظت ناشی از واکسن آنطور که پیش‌بینی می‌شد، چندان زیاد نیست و در مدت تقریبا کوتاهی (کمتر از ۶ ماه) شروع به کاهش می‌کند.

پژوهش‌ها در گذشته نشان داده بودند که واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و آسترازنکا می‌توانند روی کرونا دلتا کارایی داشته باشند. حالا ظاهرا واکسن اسپوتنیک V هم می‌تواند از بروز علائم شدید ناشی از ابتلا به گونه دلتا کووید-۱۹ جلوگیری کند.

در سن پترزبورگ مانند تمام شهرهای دنیا، مراکز تریاژ برای بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد. تیمی از محققان به سرپرستی «آنتون بارچوک» از دانشگاه اروپایی در «سن پترزبورگ» وضعیت واکسیناسیون بیماران در دو مرکز را از پزشکان درخواست کرده‌اند.

اگرچه این تیم درباره واکسن دریافتی توسط بیماران سوالی نپرسیده، اما داده‌های دولتی نشان می‌دهد که ۹۶ درصد دریافت‌کنندگان واکسن در سن پترزبورگ، واکسن اسپوتنیک V را دریافت کرده‌اند.

واکسن اسپوتنیک V

پژوهشگران داده‌های ۱۳,۸۹۴ نفر را بررسی کرده‌اند که ۱۲۹۱ نفر آن‌ها دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند. از میان افراد حاضر در این تحقیق، ۴۹۵ نفر به بیمارستان فرستاده شده بودند.

پژوهش اخیر نشان می‌دهد افرادی که حداقل دو هفته پیش از مراجعه به مراکز تریاژ دوز دوم واکسن اسپوتنیک V را دریافت کرده بودند، تا ۸۱ درصد کمتر در بیمارستان بستری شده بودند. در حقیقت دو دوز واکسن اسپوتنیک V خطر بستری شدن در بیمارستان را ۸۱ درصد کاهش داده. این تحقیق همچنین نشان داده که این عدد برای زنان به ۸۴ درصد و برای مردان به ۷۶ درصد می‌رسد.

اگرچه این پژوهش نوع سویه کرونا را مشخص و تایید نکرده، اما مقامات روسیه گفته‌اند که در ماه‌های ژوئیه و اوت ۹۵ درصد بیماران به گونه دلتا مبتلا شده‌اند و پژوهش هم در همین بازه زمانی صورت گرفته است. پژوهشگران همچنین به این موضوع پی برده‌اند که اسپوتنیک V می‌تواند تا ۷۶ درصد از آسیب جدید به ریه جلوگیری کند.

این پژوهش محافظت در برابر ابتلا به کووید-۱۹ یا نوع ملایم و خفیف این بیماری را مورد بررسی قرار نداده، با این حال بطور غیرمستقیم تخمین زده می‌شود بر اساس میزان واکسیناسیون سطح شهر، اثربخشی این واکسن روی گونه علائم‌دار نزدیک به ۵۰ درصد باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی