ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ بی‌سروصدا کنترلر 970 EVO Plus SSD را به PCIe Gen 4 ارتقا داد

علی‌رغم شرکت‌هایی مثل وسترن دیجیتال و پاتریوت که قطعات محصولات خود را با مدل‌های ضعیف‌تر جایگزین کرده‌اند، سامسونگ به خاطر کمبود تراشه مجبور به تعویض کنترلر 970 EVO Plus SSD شده اما این قطعه را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

علی‌رغم شرکت‌هایی مثل وسترن دیجیتال و پاتریوت که قطعات محصولات خود را با مدل‌های ضعیف‌تر جایگزین کرده‌اند، سامسونگ به خاطر کمبود تراشه مجبور به تعویض کنترلر 970 EVO Plus SSD شده اما این قطعه را با یک کنترلر جدیدتر و سریع‌تر جایگزین کرده است.

سامسونگ درایو 970 EVO Plus SSD را به جای PCIe Gen 3.0 Phoenix با کنترلر Elpis به بازار می‌فرستد تا شبیه 980 PRO SSD باشد. کنترلر Elpis یک کنترلر PCIe Gen 4.0 است که از سازگاری رو به عقب با PCIe Gen 3.0 پشتیبانی می‌کند.

درایو 970 EVO Plus SSD که از کنترلر Elpis بهره می‌برد، فریمور متفاوتی دارد و بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که ظرفیت کش آن به جای ۴۲ گیگابایت SLS به ۱۱۵ گیگابایت SLS ارتقا یافته است. این تغییر اما موجب کاهش توان دستگاه شده و سرعت نوشتن اطلاعات را پایین آورده است.

توان مدل قبلی با نرخ ۱۷۵۰ مگابایت بر ثانیه شروع می‌شد و پس از رسیدن به نقطه ۴۰ گیگابایت به سرعت ۱۵۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسید. ولی مدل جدید علی‌رغم سرعت اولیه ۲۵۰۰ مگابایت بر ثانیه‌ای، پس از مدتی به سرعت ۸۰۰ مگابایت بر ثانیه تقلیل می‌یابد. با این حساب، اگرچه اندازه حافظه کش SLS حدود ۱۷۳ درصد بیشتر شده، اما توان نوشتن حافظه کش تا ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

با این حال، بنچمارک‌ها تمام ماجرا نیستند و گفته شده که 970 EVO Plus SSD در دنیای واقعی عملکرد بهتری داشته است. این دستگاه توانسته در هنگام آزمایش نوشتن یک فایل تکی ۱۵۴ گیگابایتی بهتر از مدل قبلی عمل کند.

مشکل بعدی در تغییرات داخلی درایو SSD سامسونگ مربوط به بحث مدیریت گرماست. مدل جدید این دستگاه ۱۰ تا ۲۰ درجه گرم‌تر از مدل قبلی است. 970 EVO Plus SSD قدیمی از شماره مدل MZVLB1T0HBLR استفاده می‌کرد ولی مدل جدید که به Elpis مجهز شده است، دارای شماره مدل MZVL21T0HBLU است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی