ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی نرم‌افزار لیمو؛ پیام‌رسان سازمانی با امکانات متعدد

پیام‌رسان‌های سازمانی در سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای سامان‌دهی ارتباطات تیمی و گروهی تبدیل شدند و همه‌گیری کرونا و گسترش دورکاری موجب افزایش توجه به آن‌ها شده است. نرم افزار ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

پیام‌رسان‌های سازمانی در سال‌های اخیر به یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای سامان‌دهی ارتباطات تیمی و گروهی تبدیل شدند و همه‌گیری کرونا و گسترش دورکاری موجب افزایش توجه به آن‌ها شده است. نرم افزار لیمو نمونه بومی از چنین پیام‌رسان‌هایی محسوب می‌شود که سعی دارد مطابق با نیازهای کاربران داخلی، سرویس‌های مختلفی را ارائه کند.

پلتفرم‌های بزرگی مانند مایکروسافت تیمز و اسلک از محبوبیت بسیار بالایی در سطح جهان برخوردار هستند؛ اما برخی محدودیت‌های داخلی در کنار تحریم‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های غربی موجب شده است تا استفاده از آن‌ها در ایران، رواج کمتری داشته باشد. در چنین شرایطی سرویس‌های داخلی مثل لیمو می‌توانند به عنوان جایگزین مناسبی محسوب شوند که از امکانات و پایداری لازم بهره می‌برند.

تیم لیمو فعالیت خود را از سال ۹۷ شروع کرده است و درحال حاضر در کنار اپلیکیشن اندروید، به ارائه نسخه تحت وب از سرویس خود می‌پردازد که امکانات سازمان بیشتری را درون خود جای داده است. همچنین کاربران علاقه‌مند می‌توانند به وسیله تماس با تیم توسعه‌دهنده، نسخه دسکتاپ پیام‌رسان لیمو را دریافت کنند که هنوز در فاز آزمایشی قرار دارد. کاربران iOS نیز قادر خواهند بود از نسخه PWA لیمو بهره بگیرند و توسعه‌دهنده وعده داده است که به زودی نسخه مستقل برای سیستم عامل اپل را هم منتشر خواهد کرد.

پس از نصب اپلیکیشن لیمو و ورود به آن، امکان انتخاب میان سرور ابری لیمو یا سرور اختصاصی نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه اتصال به سرور اختصاصی، کاربر به سروری وصل می‌شود که لیمو روی آن نصب شده است. این گزینه بیشتر برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کاربرد خواهد داشت که قصد استفاده از امکانات لیمو روی بستر اختصاصی خود را دارند. 

پس از انتخاب یکی از گزینه‌های ارائه شده برای سرور، کاربر باید شماره همراه خود را جهت دریافت کد تایید وارد نماید. در نسخه سازمانی امکان ورود به وسیله نام کاربری و رمز عبور هم وجود دارد؛ اما واضح است که بهره‌گیری از شماره همراه جهت ورود به اپ، ایمن‌ترین روش در میان گزینه‌های رایج به شمار می‌رود. 

پس از ورود، لیست دعوتنامه‌های ارسال شده از سوی دیگر کاربران برای عضویت در فضاهای کاری نمایش داده می‌شود و امکان قبول کردن هر کدام از آن‌ها وجود دارد. کاربران می‌توانند با نادیده گرفتن دعوتنامه‌ها، اقدام به ساخت فضای کاری جدیدی کنند. در نظر گرفتن یک نام برای ساخت فضای کاری جدید الزامی است و می‌توان با افزودن تصویر شاخص اقدام به متمایز کردن آن کرد.

هر فضای کاری از گروه‌های عمومی، گروه‌های خصوصی و پیام‌های شخصی تشکیل می‌شود. گروه‌های عمومی بیشتر محلی برای ارتباط تمامی اعضای سازمان یا شرکت با یکدیگر محسوب می‌شود و جهت انتشار اطلاعیه‌های عمومی کاربرد دارد. گروه‌های خصوصی با تمرکز روی گفتگوهای درون تیمی و ارتباط اعضای یک پروژه خاص در نظر گرفته شده‌اند. عضویت در گروه‌های عمومی برای تمامی اعضای یک فضای کاری امکان‌پذیر است؛ درحالی که برای عضو شدن در گروه‌های خصوصی نیاز به دعوت یکی از اعضای آن گروه وجود دارد. در نهایت پیام‌های شخصی برای گفتگوی جداگانه و خصوصی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. دسته‌بندی تمامی بخش‌ها موجب شده است تا امکان دسترسی به گروه یا مکالمه خاص آسان‌تر شود. 

یکی از ویژگی‌های متمایز نرم‌ افزار لیمو نسبت به پیام‌رسان‌های رایج مانند تلگرام و واتساپ، نمایش متفاوت پاسخ‌ها به صورت «رشته پاسخ» است. در چنین حالتی، دیگر پاسخ‌های ارسال شده برای یک پیام خاص به صورت ریپلای در گفتگو نمایش داده نمی‌شوند و تمامی پاسخ‌ها به شکل مجزا برای هر پیام در دسترس قرار خواهند داشت. به کمک قابلیت گفته شده، دیگر نیازی به جابه‌جایی میان پیام‌های نامرتبط جهت یافتن پاسخ‌ها نخواهد بود و کاربر می‌تواند در صفحه جداگانه‌ای تمامی آن‌ها را مشاهده کند. چنین ویژگی‌ای نه تنها از شلوغی مکالمات جلوگیری می‌کند، بلکه احتمال موازی‌کاری را به شدت کاهش می‌دهد. کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه «رشته‌ها» در بخش بالایی فضای کاری، به تمامی پاسخ‌ها براساس زمان ارسال دسترسی پیدا کند و با انتخاب گزینه «دنبال کردن رشته» بتواند پاسخ‌های یک پیام خاص به لیست رشته‌ها اضافه کنند.

کاربران قادر هستند تا علاوه بر ارسال پیام‌های متنی در مکالمات، فایل‌ها، تصاویر و ویدیوهای مختلف را هم به اشتراک بگذارند. امکانات مناسبی مثل فوروارد، ویرایش، حذف، لینک مستقیم و برچسب رنگی برای هر پیام وجود دارد که می‌تواند روند گفتگوها را تسهیل کند. جهت شخصی‌سازی بیشتر، پشتیبانی از زبان Markdown نیز فراهم شده است تا امکان قالب‌دهی به پیام‌ها وجود داشته باشد. اپلیکیشن لیمو از این جنبه دارای قابلیت‌های کاربردی و مناسبی است که آزادی عمل تلگرام را تداعی می‌کند. همچنین امکان مشاهده فایل‌های ارسال شده در گذشته به صورت یکجا و جستجوی در میان پیام‌ها ارائه شده است.

لیمو تنها برای گفتگوهای متنی کاربر ندارد و به لطف وجود تماس تصویری در آن، می‌تواند برای برگزاری نشست‌ها و جلسات مجازی مورد استفاده قرار گیرد. قابلیت‌های پیشرفته مانند امکان به اشتراک‌گذاری صفحه‌ نمایش موجب شده است تا ویژگی تماس تصویری برای ارائه محتوا هم کاربرد داشته باشد. البته لازم به ذکر است که تماس‌های تصویری در بستر تحت وب و خارج از اپلیکیشن صورت می‌گیرد. در نهایت سازنده گروه قادر است تا در صورت نیاز اقدام به ویرایش اطلاعات گروه، حذف اعضای آن و تعریف ادمین‌های جدید کند.

بخش تنظیمات در اپلیکیشن لیمو نسبتاً ساده به نظر می رسد و برای ویرایش اطلاعات شخصی در نظر گرفته شده است. امیدواریم در آینده برخی امکانات جزئی مانند پشتیبانی از حالت تاریک برای نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید و نمایش افقی تصویر جهت استفاده آسان‌تر در تبلت‌ها به برنامه افزوده شود.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق سایت لیمو به بسته‌های توسعه نرم‌افزاری (SDK) سرویس دسترسی داشته باشند که در حال حاضر به زبان‌های جاوا و پایتون ارائه می‌شوند. به کمک این بسته‌ها می‌توان بات‌‌هایی جهت افزودن قابلیت‌های اتوماسیون و یکپارچه‌سازی با نرم‌افزارهای دیگر ایجاد کرد. به صورت پیش‌فرض بات یادآور درون لیمو وجود دارد که قادر است برای گوشزد کردن موارد مختلف به کاربران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بات‌های پرکاربرد توسعه یافته توسط تیم لیمو در قسمت منابع سایت لیمو در دسترس قرار دارند و علاقه‌مندان می‌توانند آن‌ها را به فضای کاری خود اضافه نمایند. نحوه تعامل با بات‌ها در پیام‌رسان لیمو مانند سایر کاربران است و می‌توان به آن‌ها پیام شخصی ارسال کرد یا آن‌ها را به گروه‌ها اضافه نمود.

پایهحرفه‌ایسازمانی
قیمترایگان۹ هزار تومان
(هر کاربر)
با توسعه‌دهنده
تماس بگیرید
گروه هدفتیم‌های کوچک
و استارتاپی
همه تیم‌هاسازمان‌ها و
شرکت‌های بزرگ
تعداد پیام فضای کاری۱۰ هزار پیامنامحدودنامحدود
حافظه فضای کاری۵ گیگابایت۱۰۰ گیگابایتنامحدود
تعداد اعضای فضای کاری۱۰۰ نفر۵۰۰ نفرنامحدود
سایر قابلیت‌ها-پیامک فوریپنل مدیریت سازمانی
پیام‌های شخصی یکپارچه

نسخه پایه لیمو که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد، امکان افزودن ۵ بات به هر فضای کاری و مشاهده ۱۰ هزار پیام آخر را ارائه می‌دهد. همچنین حافظه ابری در نظر گرفته شده برای هر فضای کاری ۵ گیگابایت است و می‌توان به هر فضای کاری تا سقف ۱۰۰ نفر، عضو افزود. همچنین لیمو نسخه حرفه‌ای را برای تیم‌ها و پروژه‌های بزرگ‌تر عرضه کرده است که هزینه آن ۹ هزار تومان به ازای هر کاربر در ماه برای هر فضای کاری است. در این نسخه محدودیتی برای پیام‌های قابل مشاهده وجود ندارد و ۱۰۰ گیگابایت فضای ابری ارائه می‌شود. تعداد اعضا نیز حداکثر ۵۰۰ نفر خواهد بود. قابلیت ارسال پیامک فوری، ویژگی دیگری است که در صورت ارتقاء به نسخه حرفه‌ای در اختیار ادمین‌ها قرار می‌گیرد.

در نهایت نسخه سازمانی برای شرکت‌های بزرگ و نهادهایی با تعداد کارمند بالا کاربرد دارد و حافظه نامحدود را برای هر فضای کاری ارائه می‌کند. همچنین در طرح سازمانی امکان بهره‌مندی از پنل مدیریت سازمانی و برخی دیگر از امکانات ویژه وجود دارد. برخی از قابلیت‌های موجود در پنل سازمانی مانند پیام‌های شخصی یکپارچه تنها در این طرح یافت می‌شوند که از طریق نسخه تحت وب در دسترس قرار دارند. برای اطلاع از شرایط و قیمت این طرح باید با تیم سازنده لیمو در تماس باشید. براساس اطلاعات ذکر شده در بخش ویژگی‌ها در سایت لیمو، به نظر می‌رسد که به زودی شاهد ارائه قابلیت مدیریت کارها هم در لیمو خواهیم بود.

برای مقایسه قیمت‌های ارائه شده از سوی لیمو با بازیگران جهانی این عرصه می‌توان به سرویس محبوب Slack اشاره کرد که طرح‌های بدون محدودیت پرو و بیزینس آن به ترتیب ۶.۲۵ و ۱۱.۷۵ دلار در ماه حق اشتراک به ازای هر کاربر دریافت می‌کنند؛ در نتیجه استفاده از سرویس‌های بومی مانند لیمو می‌تواند به کاهش چشمگیر هزینه‌ها هم کمک کند. همچنین بهره‌مندی از پشتیبانی بسیار مناسب بومی و دسترسی آسان به توسعه‌دهنده از دیگر مزیت‌های یک سرویس داخلی محسوب می‌شوند.

لیمو - پیام‌رسان سازمانی

لیمو - پیام‌رسان سازمانی

سازنده: تیم لیمو قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۳۱ مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۹ شهریور ۱۴۰۰

    به نظرم برنامه ها و سرویس هایی مثل clickup یا monday گزینه های مناسب تری هستن برای کار سازمانی و حتی شخصی

    • محمد Aboutalebi
      محمد Aboutalebi | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

      البته این ابزارایی که گفتید بیشتر تسک منجر و پروجکت منجر هستن و کاربرد متفاوتی با ابزار پیام‌رسان تیمی دارن. خیلی جاها پیام‌رسان تیمی رو استفاده می‌کنن و در کنارش این ابزارا یا ابزارایی مثل ترلو رو به اون پیام‌رسان وصلش می‌کنن.

مطالب پیشنهادی