ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین به مناسبت صدمین روز ماموریت مریخ‌نورد ژورنگ، تصاویر جدیدی از سیاره سرخ منتشر کرد

چین در صدمین روز از ماموریت مریخ‌نورد ژورونگ در سیاره سرخ، تصویری از مسیر حرکت ۱ کیلومتری این کاوشگر در جنوب محل فرود را منتشر کرده که هفته گذشته توسط مدارگرد «تیان‌ون-۱» ثبت شده است. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

چین در صدمین روز از ماموریت مریخ‌نورد ژورونگ در سیاره سرخ، تصویری از مسیر حرکت ۱ کیلومتری این کاوشگر در جنوب محل فرود را منتشر کرده که هفته گذشته توسط مدارگرد «تیان‌ون-۱» ثبت شده است. همچنین، تصویر پانورامایی از منظره پیش روی خود ژورونگ هم منتشر شده که جالب توجه است.

سازمان فضایی چین می‌گوید کاوشگر آن‌ها در ادامه به سمت دریای کهن و جنوب «دشت یوتوپیا» حرکت می‌کند تا به گردآوری اطلاعات بپردازد. این سازمان یادآور شده که فاصله بین زمین و مریخ در حال نزدیک شدن به بیشترین حد خود با ۳۹۳ میلیون کیلومتر است. به همین خاطر ادامه اکتشافات مدارگرد تیان‌ون-۱ و ژورونگ از اواسط تا اواخر سپتامبر متوقف می‌شود. در این بازه زمانی خورشید بین زمین و مریخ قرار می‌گیرد و ارتباطات را مختل می‌کند.

پس از پایان این دوره، مدارگرد تیان‌ون-۱ به ادامه اکتشافات از راه دور در مریخ ادامه می‌دهد و در عین حال نقش واسط ارتباطی میان ژورونگ و زمین را ایفا می‌کند.

سازمان فضایی چین همچنین تصویر پانورامایی از خود ژورونگ در دشت یوتوپیا را منتشر کرده که میدان دید عریضی از منظره شنی پیش روی این کاوشگر را نشان می‌دهد. ژورونگ قبلا در صحنه‌ای جذاب از خودش در کنار سکوی فرود سلفی گرفته بود.

در این میان، بانک مرکزی چین هم به یادبود موفقیت‌های اولین ماموریت اکتشافی این کشور در سیاره سرخ سکه‌هایی را به‌صورت نمادین ضرب کرده است.

ژورونگ بخشی از ماموریت تیان‌ون-۱ است که نخستین ماموریت مستقل اکتشافی چین در مریخ به حساب می‌آید. چین حدود یکسال پیش این مریخ‌نورد را به فضا فرستاد تا از سیاره سرخ اطلاعات گردآوری کرده و آن‌ها را به زمین بفرستد. ژورونگ در ماه فوریه در مدار مریخ قرار گرفت و سه ماه بعد روی این سیاره فرود آمد.

ماموریت ژورونگ نمونه‌برداری از مریخ و بازگرداندن آن‌ها به زمین در سال ۲۰۳۰ است. چین می‌خواهد در سال ۲۰۳۳ به سیاره سرخ انسان بفرستد. این کاوشگر در حال حاضر در مریخ تنها نیست و با مریخ‌نورد ناسا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

چین سومین کشوری است که پس از آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی روی سیاره سرخ فرود آمده. آمریکا تاکنون هشت بار به مریخ رفته و شوروی هم فقط در سال ۱۹۷۱ توانست فرودگر خود را به این سیاره بفرستد، هرچند ارتباط آن با زمین قطع شد و روسیه از آن پس نتوانست دوباره به مریخ برود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی