ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس در اولین سفر توریستی خود به فضا از پنجره گنبدی شکل استفاده می‌کند

یکی از اتفاقات هیجان‌انگیز برای فضانوردان، دیدن منظره زمین از فضاست. چنین تجربه‌ای برای اولین بار احساسات هر کسی را برمی‌انگیزد و آن‌ها را برای باقی عمرشان تحت تاثیر قرار می‌دهد. حالا خدمه فضانوردان ماموریت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

یکی از اتفاقات هیجان‌انگیز برای فضانوردان، دیدن منظره زمین از فضاست. چنین تجربه‌ای برای اولین بار احساسات هر کسی را برمی‌انگیزد و آن‌ها را برای باقی عمرشان تحت تاثیر قرار می‌دهد. حالا خدمه فضانوردان ماموریت Inspiration4 اسپیس ایکس به لطف پنجره جدید کپسول منظره‌ای بی نظیر از زمین را در فضا مشاهده می‌کنند.

مقصد این ماموریت ایستگاه فضایی بین‌المللی نخواهد بود، بنابراین به مکانیزم اتصال ناسا نیازی نیست و دماغه مخروطی شکل از ساختار کپسول حذف شده است. چنین تغییری در ساختار کپسول فرصتی ایجاد کرد تا طراحان بتوانند پنجره‌ای گنبدی را جایگزین فضای باقی مانده کنند.

خدمه این ماموریت قبل از ارسال Capula یا طاق به فلوریدا، نگاهی به آن انداختند تا آشنایی بیشتری با این بخش کپسول داشته باشند. طاق شیشه‌ای پس از اینکه به فلوریدا رسید، به کپسول دراگون متصل و جایگزین دماغه آن می‌شود.

اعضای این خدمه را جرد ایزاک‌من، میلیاردر آمریکایی؛ هیلی آرسنالت، شهروندی آمریکایی که در کودکی از سرطان نجات یافته است؛ کریس سمبروسکی، متخصص هوانوردی و شان پروکتر زمین‌شناس تشکیل می‌دهند. باید گفت که Inspiration4 اولین ماموریتی است که شهروندان عادی سرنشینان آن هستند.

اسپیس ایکس قبل از این رندری از این پنجره گنبدی را منتشر کرده بود. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس گفت که احتمالا تنها با حضور در گنبدی شیشه‌ای است که می‌توان بیشترین حس «در فضا بودن» را تجربه کرد.

اسپیس ایکس قصد دارد تا در ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ خدمه این ماموریت را با راکت فالکون ۹ از پایگاه فضایی کندی ناسا به فضا بفرستد. برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد که طول این سفر سه روز خواهد بود. همچنین ماموریت Inspiration4 هزینه‌ای برای بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود جمع‌آوری می‌کند.

این ماموریت نقطه عطفی در صنعت توریسم فضایی به شمار می‌رود. علاوه بر این، Inspiration4 برخلاف پرتاب‌های نمایشی ویرچین گلکتیک و بلو اوریجین به مدار زمین خواهد رفت و خدمه آن منظره‌ای کامل از زمین را در فضا تجربه خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 68peyman
    68peyman | ۱۲ شهریور ۱۴۰۰

    حالا جف بزوس میره از ایلان ماسک و اسپیس ایکس شکایت میکنه سقف گنبد شیشه ای خطرناکه میشکنه 😐

مطالب پیشنهادی