ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد استقامت در دومین تلاش خود با موفقیت نمونه‌ای از سطح مریخ جمع‌آوری کرد

مریخ‌نورد استقامت که در اولین تلاش خود به دلیل خرد شدن سنگ مورد نظر، موفق به جمع‌آوری نمونه نشد، در دومین تلاش خود عملکردی موفقیت آمیز داشت و توانست اولین نمونه خود را از سطح ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

مریخ‌نورد استقامت که در اولین تلاش خود به دلیل خرد شدن سنگ مورد نظر، موفق به جمع‌آوری نمونه نشد، در دومین تلاش خود عملکردی موفقیت آمیز داشت و توانست اولین نمونه خود را از سطح مریخ جمع‌آوری کند. در واقع این اولین نمونه‌ای است که از سطح مریخ جمع‌آوری می‌شود.

استقامت در نزدیکی دهانه جزرو تخته سنگی به نام «روشه» (Rochette) را دریل کرد و با موفقیت توانست قطعه‌ای تقریبا به اندازه یک انگشت بردارد و درون لوله تیتانیومی قرار دهد. تیم کنترل استقامت از این به بعد مدت زمانی را به تصویربرداری از محتوای لوله اختصاص می‌دهند تا مطمئن باشند نمونه مورد نظر در لوله وجود دارد. پس از اطمینان از وجود سنگ مورد نظر، استقامت لوله نمونه را پلمپ و به محفظه‌ای مخصوص منتقل می‌کند.

ضا

استقامت برای اولین بار در نیمه اول مردادماه امسال، تلاش کرد تا نمونه‌ای از سطح مریخ بردارد. اما به دلیل اینکه جنس سنگ مورد نظر با چیزی که محققان تصور می‌کردند متفاوت بود، این سنگ در پروسه نمونه برداری خرد شد و چیزی داخل لوله نمونه قرار نگرفت. در تلاش دوم محققان «روشه» را به دلیل سختی آن انتخاب کردند تا در زمان دریل شدن، استحکام کافی را داشته باشد.

جمع‌آوری نمونه از سطح مریخ، یکی از مهم‌ترین اهداف ماموریت استقامت است. این مریخ‌نورد با ۴۳ لوله نمونه به سیاره سرخ رفت و ناسا امیدوار است تا بتواند اکثر این لوله‌ها را با نمونه‌های مریخی پر کند و روزی با ماموریتی در آینده به زمین بازگرداند. چنین ماموریتی همچنان در مرحله برنامه‌ریزی است. احتمالا ناسا به همراه سازمان فضایی اروپا مریخ‌نوردی را به این سیاره می‌فرستد تا نمونه‌های مورد نظر را به زمین باز گرداند. این ماموریت در خوش بینانه‌ترین حالت خود در اوایل سال ۲۰۲۹ میلادی به مریخ فرستاده می‌شود و در سال ۲۰۳۱ میلادی به زمین می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی