ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل احتمالا می‌خواهد معماری متن باز RISC-V را جایگزین آرم کند

اگرچه اپل سال‌هاست که از معماری پردازنده‌های آرم استفاده می‌کند، ولی حالا احتمالا در حال بررسی ایده استفاده از یک جایگزین متن باز برای این معماری است. بر اساس اطلاعاتی که از آگهی استخدام جدید ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

اگرچه اپل سال‌هاست که از معماری پردازنده‌های آرم استفاده می‌کند، ولی حالا احتمالا در حال بررسی ایده استفاده از یک جایگزین متن باز برای این معماری است.

بر اساس اطلاعاتی که از آگهی استخدام جدید اپل به دست آمده، این شرکت به دنبال مهندسی با تخصص ویژه در حوزه RISC-V می‌گردد. RISC-V مجموعه دستورالعملی برای یک معماری متن باز است که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد بدون پرداخت حق مجوز یا بهره مالکانه تراشه‌های خودشان را بسازند. اپل در حال حاضر در محصولاتش از معماری آرم استفاده می‌کند و برای استفاده از این معماری پول می‌پردازد.

در آگهی اپل گفته شده که این مهندس در آینده راهکارهای نوآورانه RISC-V را در محصولات این شرکت پیاده‌سازی خواهد کرد. اپل می‌خواهد این مهندس به‌طور خاص توانایی کار با مجموعه دستورالعمل‌های RISC-V را داشته باشد و سازوکار فناوری‌های آرم را درک کند.

گفته می‌شود که اگر اپل بخواهد از مجموعه دستورالعمل‌های RISC-V در محصولاتش استفاده کند، این اتفاق به صرفه‌جویی در هزینه‌های کوپرتینویی‌ها منجر خواهد شد، چون همان طور که گفتیم اپل برای استفاده از هر هسته آرم باید به این شرکت پول بپردازد و از آن‌جایی که تعداد هسته‌های آرم در قطعاتی مثل کنترلرهای SSD و ساعت‌های هوشمند در حال افزایش است، هزینه اپل هم مدام بیشتر می‌شود. پس استفاده از هسته‌های متن باز RISC-V به جای هسته‌های آرم می‌تواند هزینه سالانه مجوزهای مورد استفاده اپل را میلیون‌ها دلار کمتر کند.

البته آگهی استخدام جدید اپل به تنهایی نمی‌تواند استفاده از معماری RISC-V توسط این شرکت را تایید کند و باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده چه اطلاعاتی در این زمینه منتشر خواهد شد و اپل چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. وابستگی اپل به آرم در طول سال‌های اخیر افزایش یافته، چون این شرکت پارسال اعلام کرد که می‌خواهد پردازنده‌های اینتلی کامپیوترهایش را به آرم تبدیل کند. البته از همان ابتدا گفته شده بود که این فرآیند حدود دو سال طول می‌کشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی