ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی افزونه دستیار؛ دسترسی سریع به ابزارک‌ها در مرورگرهای کروم و اج

«دستیار»، نام افزونه‌ای جدید برای مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم مانند کروم و اج است که توسط برنامه‌نویسان ایرانی توسعه یافته و سعی دارد در کنار دمیدن روح تازه به صفحات خالی این مرورگرها، بهره‌وری کاربران ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

«دستیار»، نام افزونه‌ای جدید برای مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم مانند کروم و اج است که توسط برنامه‌نویسان ایرانی توسعه یافته و سعی دارد در کنار دمیدن روح تازه به صفحات خالی این مرورگرها، بهره‌وری کاربران را هم افزایش دهد. در این مطلب نگاهی به این افزونه داریم.

ساخت افزونه‌های مخصوص مرورگر به مسئله‌ای فراموش شده برای بسیاری از شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان داخلی تبدیل شده. بیشتر سرویس‌های داخلی به صورت تحت وب، اپلیکیشن یا PWA فعال هستند اما معمولاً خبری از افزونه‌های مرورگر نیست. در این میان، استودیو وانا افزونه‌ای متشکل از چندین ابزارک را به رایگان در اختیار کاربران کروم قرار داده است.

پس از نصب افزونه، ابزارک‌ها در صفحه New Tab نمایش داده می‌شوند و از این پس می‌توان از آن به عنوان جایگزینی جهت جستجو در گوگل یا دسترسی به سایت‌ها استفاده کرد. سه ستون اصلی در مجموع هفت ابزارک را درون خود جای داده‌اند. ستون مرکزی حاوی نوار جستجوی گوگل است و ویژگی متمایز دیگری ندارد. در پایین آن، ابزارک بوکمارک‌ها قرار گرفته که البته نمی‌تواند به صورت خودکار بوکمارک‌های موجود در مرورگر را نمایش دهد؛ بلکه کاربر باید به صورت دستی اقدام به وارد کردن آدرس‌های دلخواه خود و نام آن‌ها کند. خوشبختانه مرورگر مجوز خواندن فاوآیکون‌ها را دارد و تنها پس از یکبار لود کردن هر سایت، آیکن آن در قسمت بوکمارک‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

ستون سمت چپ ابزارک‌های نمایش زمان، آب و هوا، تاریخ، رویدادها و تقویم را در برگرفته است. کاربران می‌توانند اقدام به تغییر شهر خود از میان مراکز استان‌های ایران جهت نمایش آب و هوا کنند. همچنین تغییر منطقه زمانی برای ساعت هم امکان‌پذیر است. ابزارک روزشمار در کنار نمایش تاریخ شمسی، معادل میلادی و قمری آن را نیز نشان می‌دهد و رویدادهای مهم ثبت شده برای همان روز را هم در پایین می‌نویسد. در نهایت تقویم برنامه کاملاً ساده طراحی شده و تقریباً قابلیت اضافی ندارد؛ اما با نگه داشتن نشانگر ماوس روی هر روز می‌توان رویدادهای مرتبط آن روز را مشاهده کرد. سایر ویژگی‌ها مانند زمان‌سنج، تبدیل تاریخ و اوقات شرعی تنها لینک‌هایی هستند که کاربر را به سایر سرویس‌ها ارجاع می‌دهند.

در نهایت ستون سمت راست پذیرای ابزارک دست‌نویس است که جهت یادداشت برداری و نوشتن امور طراحی شده است. به کمک این ابزارک می‌توانید نام کار خود را وارد کرده و سپس اولویت‌بندی آن را با سه رنگ سبز، زرد و قرمز مشخص کنید. امکان تغییر محل قرارگیری عناوین هم وجود دارد و می‌توانید پس از اتمام آن‌ها با کلیک روی چک باکس، روی آن‌ها خط بکشید. کلید «پنهان کردن» در گوشه بالایی سمت چپ این ابزارک می‌تواند تمامی نوشته‌ها را محو کند و برای استفاده در محیط‌های عمومی یا جلوگیری از حواس‌پرتی مفید به نظر می‌رسد. 

افزونه دستیار از لحاظ شخصی‌سازی امکانات چندانی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.

افزونه دستیار از لحاظ شخصی‌سازی امکانات چندانی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و فقط می‌توان پس‌زمینه آن را از میان تعداد محدودی تصویر پیش‌فرض، تغییر داد. اگر امکان تغییر موقعیت‌ ابزارک‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به محل قرارگیری آن‌ها وجود داشت، کاربران قادر بودند تا چینش دلخواه خود را اعمال کنند. پشتیبانی از عکس‌های موجود روی حافظه دستگاه یا سرویس‌های آنلاین از دیگر ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند به مذاق بسیاری خوش بیایند. همچنین خرسند می‌شویم تا توسعه‌دهنده در آینده گزینه‌هایی مانند تغییر میزان شفافیت هر ابزارک یا حذف برخی از آن‌ها را فراهم کند.

خوشبختانه کاربران می‌توانند از افزونه دستیار در سایر مرورگرهای مبتنی بر هسته کرومیوم استفاده کنند. تست‌های صورت گرفته توسط دیجیاتو نشان می‌دهد که امکان افزودن آن به اپرا و مایکروسافت اج وجود دارد؛ اما به دلیل نامشخص، در صفحه New Tab اپرا نمایش داده نمی‌شود. اگر از سایر مرورگرهای کرومیومی مانند Brave استفاده می‌کنید، می‌توانید سازگاری افزونه گفته شده را با مرورگر خود امتحان کنید. بسیار خوشحال می‌شویم تا نتایج بدست آمده را با ما و خوانندگان دیجیاتو در بخش نظرات در میان بگذارید.

افزونه دستیار در مرورگر مایکروسافت Edge

اگر به دنبال تغییر ظاهر مرورگر خود هستید و می‌خواهید در عین حال موارد کاربردی را در اختیار داشته باشید، افزونه دستیار گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود که استفاده از آن کاملاً رایگان است. البته این محصول هنوز نیاز به بهبودهایی دارد و ممکن است گاهی با کند شدن شدید آن مواجه شوید. بررسی کوتاه دیجیاتو نشان داده که فعال کردن افزونه در تنها یک صفحه خالی کروم، حدود ۵۰ درصد به میزان استفاده از رم توسط مرورگر می‌افزاید؛ اگرچه این مقدار ممکن است در دستگاه‌های گوناگون، متفاوت باشد. برای نصب افزونه می‌توانید از صفحه آن در وب استور کروم اقدام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • vahed
    vahed | ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

    آفرین دمتون گرم واقعا😍 😍

  • Pooya Gholami
    Pooya Gholami | ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

    خیلی خوشحال شدم که گفتید رو مایکروسافت ادج هم کار میکنه

مطالب پیشنهادی