ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام از فناوری aptX Lossless برای هدفون‌های بی‌سیم رونمایی کرد

کوالکام فناوری جدیدی برای موسیقی‌های Lossless یا بی‌اتلاف معرفی کرده که aptX Lossless نام دارد. این فناوری بخشی از برنامه اسنپدراگون Sound است که می‌خواهد صدای باکیفیتی را از طریق هدفون‌های بی‌سیم به گوش کاربران ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

کوالکام فناوری جدیدی برای موسیقی‌های Lossless یا بی‌اتلاف معرفی کرده که aptX Lossless نام دارد. این فناوری بخشی از برنامه اسنپدراگون Sound است که می‌خواهد صدای باکیفیتی را از طریق هدفون‌های بی‌سیم به گوش کاربران برساند.

با فناوری aptX Lossless که از نظر فنی افزونه‌ای برای aptX Adaptive به حساب می‌آید، می‌توان موسیقی‌ها را با کیفیت سی‌دی یا ۱۴ بیت/۴۴.۱ کیلوهرتز بی‌اتلاف از طریق بلوتوث ارسال کرد. اولین دستگاه‌های مجهز به این فناوری اوایل سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند.

برنامه اسنپدراگون Sound برای عملکرد بهینه به کل زنجیره سخت‌افزار وابسته است، بنابراین هم گوشی‌های اندرویدی و هم ایربادها یا هدفون‌های بی‌سیم باید به قادر به پشتیبانی از آن باشند.

اگر این محصولات از چنین فناوری پشتیبانی کنند، به گفته کوالکام برنامه اسنپدراگون Sound می‌تواند بطور خودکار منبع صدای بی‌اتلاف را شناسایی کرده و موسیقی با نرخ بسیار بالاتری در مقایسه با aptX HD اجرا کند.

کوالکام توانسته در فناوری جدیدش در زمینه پهنای باند از فناوری LDAC سونی پیشی بگیرد. پهنای باند aptx Lossless به ۱ مگابیت بر ثانیه می‌رسد اما برای LDAC برابر ۹۹۰ کیلوبیت بر ثانیه است. با این وجود، همچنان با فشرده‌سازی داده‌ها روبه‌رو هستیم چرا که بیت ریت کیفیت سی‌دی نزدیک به ۱.۴ مگابیت بر ثانیه است. با این وجود، کوالکام از فشرده‌سازی بی‌اتلاف برای بازتولید بیت به بیت صدا استفاده می‌کند.

در محیطی که ازدحام ارتباطات بی‌سیم وجود داشته باشد، بیت ریت بطور پویا به ۱۴۰ کیلوبیت بر ثانیه کاهش می‌یابد تا بهترین عملکرد صوتی‌اش را حفظ کند. فناوری LDAC سونی در چنین محیط‌هایی دچار مشکل می‌شود، بنابراین ارائه راه‌حلی از سوی کوالکام برای آن، موضوعی منطقی به نظر می‌رسد.

با وجودی که کوالکام با aptX Lossless کیفیت موسیقی با هدفون‌های بی‌سیم را افزایش می‌دهد، برای دستیابی به کیفیت بالاتر ۲۴ بیت/۹۶ کیلوهرتز همچنان باید به سراغ هدفون‌های سیمی بروید. البته شاید در آینده بتوان بطور بی‌سیم به چنین کیفیتی هم دست پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی