ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت
تکنولوژی

رویداد «تحول دیجیتال در حوزه سلامت» برگزار شد؛ از چالش‌های نسخ دیجیتال تا نقش صنعت بیمه

سخنرانان حاضر در نخستین رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک معتقدند تحول دیجیتال برای نظام سلامت ما امری الزام آور است که صنعت بیمه موتور این تحول خواهد بود. همچنین با اشاره به سهم ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

سخنرانان حاضر در نخستین رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک معتقدند تحول دیجیتال برای نظام سلامت ما امری الزام آور است که صنعت بیمه موتور این تحول خواهد بود. همچنین با اشاره به سهم 78 درصدی نسخه‌های دیجیتال از نسخ صادر شده برای بیماران، چالش‌ها و فرصت‌های نسخه الکترونیک برای درمانگران مورد بررسی قرار گرفت.

«شاهین طبری»، مدیرعامل شرکت راهکارهای سلامت پدیدار به عنوان میزبان این رویداد به نقش شیوع کرونا در تحول سلامت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «کرونا باعث شد حیطه سلامت الکترونیک در مدت کوتاهی رشد چشمگیری داشته باشد. برخی از حوزه‌های سلامت الکترونیک مانند نسخه‌نویسی الکترونیک و تله‌مدیسین بعد از همه گیری ویروس کرونا رشد زیادی پیدا کرده است.»

رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت

او با تاکید بر این که سلامت الکترونیک دنیای گسترده‌ای است که محدود به نسخه‌نویسی الکترونیک نمی‌شود، اعتقاد دارد نسخه الکترونیک می‌تواند سنگ بنای تغییرات زیادی در نظام سلامت باشد:

«تحول دیجیتال در حوزه سلامت بسیار گسترده است و از هوش مصنوعی تا فناوری‌های بلاک‌چین را در بر می‌گیرد. تحقیقات تولید و تاثیرپذیری دارو، برنامه‌ریزی برای تامین و توزیع دارو و تجهزات پزشکی، مراقبت‌های پس از درمان و ارتباط موثر پزشک و بیمار و در نهایت ارتقای سطح سلامت جامعه از جمله تغییرات حاصل از تحول دیجیتال در نظام سلامت است.»

به گفته طبری زمانی دولت در کشور ما موفق عمل کرده که زیرساخت‌هایی قوی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی فراهم کرده است. تا به امروز تجربه دولت نیز این را مشخص کرده که اگر وارد حیطه‌های تخصصی شود محکوم به شکست است و باید این امر را به شرکت‌هایی که دانش این امر را دارند و وابسته به هیچ سازمان دولتی نیستند واگذار کند.

وی معتقد است همکاری میان سازمان‌ها دولتی با فعالان خصوصی باعث رضایت بیشتر کاربران چه درمانگران و چه بیماران می‌شود.

در ادامه این رویداد، پنلی با حضور «ژوبین علاقبند»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری لیان و رئیس هیئت مدیره دکتر دکتر، «حنان حاج‌محمدی» پزشک و کارشناس حوزه سلامت الکترونیکی، «علیرضا کیان‌پور» پژوهشگر تحول دیجیتال، «شاهین طبری» مدیرعامل پدیدار و حضور چندتن از سرانه حوزه فناوری و استارتاپی کشور برگزار شد. حاضرین در این پنل معتقد بودند نظام سلامت محکوم به تحول است.

صنعت بیمه، موتور تحول دیجیتال در بازار سلامت

علاقه‌بند در ابتدای سخنان خود به مقایسه جایگاه فعلی صنعت سلامت دیجیتال با صنعت حمل و نقل پرداخته و گفت:

«اتفاقی که در حوزه سلامت دیجیتال می‌افتد شبیه همان روندی است که حدود ۴ سال پیش در حوزه حمل و نقل رخ ‌داد که شاهد تغییرات زیاد و تاثیر رگولاتوری بودیم. اکنون نیز در سلامت دیجیتال انتظار می‌رود تا ۴ سال آینده در این حوزه شاهد تحول دیجیتال باشیم.»

رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت

وی با بیان این که تحول دیجیتال در حوزه سلامت به نسبت باقی صنایع، کندتر صورت می‌پذیرد، رگولاتوری سفت و سخت و سر و کار داشتن با جان آدم‌ها را از دلایل این موضوع می‌داند: «کووید نقش شتابدهنده را در این حوزه بازی کرده و قسمت‌های مختلف سلامت الکترونیک مانند نوبت دهی، مشاوره آنلاین و نسخه الکترونیکی را گسترش داد.

رئیس هیئت مدیره دکتر دکتر در ادامه به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت الکترونیک اشاره کرده و معتقد است زمانی که نیاز این بازار حس شود، سرمایه به سمت آن جذب می‌شود: «من همواره به تیم‌های جوان استارتاپی می‌گویم اگر محصولی داشته باشید که مشکلی را حل کند، سرمایه به طور خودکار جذب آن می‌شود.اگرچه در کشور ما با توجه به تحریم‌ها از لحاظ سرمایه وضعیت خوبی نداریم اما عطش ورود سرمایه به ایران وجود دارد.»

وی در ادامه صنعت بیمه را موتور تحول دیجیتال در بازار سلامت دانست که اکثر بیمه‌ها در کشورهای مختلف به سمت آن حرکت می‌کنند زیرا پیشگیری از مراجعه دکتر و بیمارستان روی درآمد بیمه‌ها تاثیر گذاشته در حالی که همین پیشگیری یکی از اصول تحول دیجیتال است.

علاقبند در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که لیان چگونه می‌تواند به یک استارتاپ حوزه سلامت، کمکی فراتر از پول و سرمایه‌گذاری کند، گفت:

«ما با حوزه سلامت خیلی بیگانه نیستیم. مجموعه‌ای با نام لیان ونچرز را راه‌اندازی کرده‌ایم که وظیفه توسعه دادن اپ‌های حوزه سلامت را برعهده دارد. همچنین گروه ما ارتباط خوبی با فعالان قدیمی حوزه سلامت دارد. از همین روی سعی داریم تا تجربه‌هایی که در زمینه رگولاتوری به دست آورده‌ایم را با شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن‌ها داریم، در میان بگذاریم. نباید از این موضوع غافل شد که یکی مهم‌ترین تاثیرات تکنولوژی در حوزه سلامت بحث بیگ دیتا است.»

سهم 78 درصدی نسخه‌های الکترونیک از بازار سلامت

حاج‌محمدی با بیان این که نظام پزشکی نقش موثری در پیشبرد برنامه الکترونیک داشته است به مقاومت داروخانه‌ها و پزشکان برای الکترونیکی شدن نسخ اشاره کرده و تهیه تجهیزات الکترونیکی، برقراری امنیت و امضای الکترونیک را از جمله دلایل این موضوع دانسته و گفت:

«بیمه‌ها با توجه به هزینه برداری این پروژه، وام‌هایی را به پزشکان و داروخانه‌ها داده تا پروژه نسخه‌های آنلاین پیش رود. از همین روی در مرداد ماه سال جاری ۸ میلیون نسخه الکترونیکی صادر شده است که ۷۸ درصد آن‌ها از پنل ارسال شده‌اند. اگر به تفکیک نگاه کنیم از نظر تعداد، داروخانه‌ها بیشترین نسخه الکترونیکی را ارسال کرده‌اند؛ اما از نظر درصد، آزمایشگاه‌ها بیشتر هستند. اما از سمت پزشکان از 4 میلیون نسخه تنها 670هزارتای آن توسط پزشکان در پنل ارسال دشه که آمار خوبی نیست.»

رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت

به‌گفته‌ وی، مسئله تبادل اطلاعات بیمارها با بیمه‌ها به‌دلیل گردش مالی بسیار بزرگ پرونده سلامت با همت بیمه‌ها شکل گرفته و در موسسات هم پیاده‌سازی شده است و اکنون تنها بحث‌های ارزش افزوده باید اضافه شود و فعالان خصوصی و شرکت‌ها وارد شوند: «اکنون اتصال جمعیت به پزشک خانواده و نشان‌گذاری بیماری‌ها قابل انجام است و قوانین مرتبط با آن قابل مکانیزه شدن است. اکنون امضای الکترونیکی هم در سازمان نظام پزشکی درحال پیاده‌سازی است؛ امضایی که حکم نماد اعتماد را برای احراز پزشکان دارد و باید به‌تدریج سخت‌افزارهای مربوط به این موضوع در مطب‌ها جای‌گذاری شود.»

خطای پزشکی و کووید؛ دو ضرورت رخداد تحول دیجیتال

در ادامه پنل کیان‌پور با بیان این که تحول دیجیتال، تحولی است که در کل المان‌های آن صنعت رخ دهد اظهار داشت: «با این تعریف در حال حاضر شاهد تحول دیجیتال در نظام سلامت کشور نیستیم و باید به شرایطی برسیم که دیگر نیاز به مراجعه به کادر درمان نباشد.»

رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت

او با تاکید بر این که ساختار یکپارچه داده در نظام پزشکی کشور موجب تحول در این صنعت خواهد شد، گفت:

«همه چیز بایستی بر بستر داده نگه‌داری شود. یکی از دلایل تلفات بالا در جریان همه‌گیری اخیر، نبود یک دیتابیس واحد از اطلاعات بیماران در کشورهای مختلف است. اگرچه استفاده از فناوری در دوران کرونا به کاهش هزینه‌ها منجر شد و بر کاهش خطاهای پزشکی نیز تاثیر گذاشت.»

کیان‌پور با بیان این که نظام سلامت ما محکوم به تحول است، تاکید کرد بایستی سازمان و سیاست‌گذاری برای یکسان‌سازی ساختار داده داشته باشیم تا سلامت و فناوری را در‌کنار‌هم قرار دهد و از استارتاپ‌های حوزه سلامت حمایت کند.

به گفته کیان‌پور، فشار فناوری و فشار از سمت بازار و نیاز، دو راه برای پیشرفت دیجیتال در حوزه‌های مختلف است که در مورد تحول دیجیتال نظام سلامت، این فشار از سمت مردم یا همان بازار است که کار را به پیش می‌برد: «خطای پزشکی و کووید دو ضرورتی هستند که نشان می‌دهند بایستی با سرعت بیشتری به سمت تحول دیجیتال نظام سلامت برویم.»

توجه به دغدغه‌های شبکه سنتی حوزه سلامت

طبری نیز بر لزوم توجه به نهادها و صنف‌های فعال سنتی حوزه سلامت در زمان تحول‌گرایی تاکید کرده و معتقد است در زمان ایجاد تحول دیجیتال معمولا به دغدغه‌های این شبکه‌های پیچیده توجه نشده و منجر به شکست استارتاپ‌ها می‌شود.

او وزارت بهداشت را بازیگر اصلی حوزه سلامت دیجیتال دانست که وظیفه مدیریت این حوزه برعهده آن است اما تصمیم‌گیرنده کلی و نهایی نیست زیرا در این حوزه پای صنعت بیمه نیز در میان است.

رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت

طبری در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که آیا بهتر نبود در پست‌های مدیریتی پدیدار شاهد حضور پزشکان می‌بودیم، گفت:

«وقتی به طور مثال یک پزشک حاذق را در راس لیان قرار دهیم، هم جامعه و نظام پزشکی یک پزشک ماهر را از دست داده و هم یک مدیر نالایق به پست‌های مدیریتی اضافه می‌شود. از همین روی الزامی نداریم که حتما یک پزشک، سمت مدیریتی در پدیدار داشته باشد.»

مدیرعامل پدیدار شرکت‌هایی را که در حوزه‌های مرتبط با نظام سلامت دارای کسب‌وکار بوده یا یکی از ارکان این حوزه بوده، به طور مثال حجم قابل توجهی آزمایشگا با سر و شکلی مدرن داشته باشد؛ برای جذب سرمایه، جذاب می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی