ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا اسپیس ایکس را برای پرتاب ماهواره‌های هواشناسی GOES-U انتخاب کرد

ناسا با قراردادی به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار برای پرتاب ماهواره‌های هواشناسی به مدار زمین با اسپیس ایکس همکاری می‌کند. این همکاری از آوریل ۲۰۲۴ (اواسط فروردین ۱۴۰۳) آغاز می‌شود و برای پرتاب این ماهواره‌ها ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

ناسا با قراردادی به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار برای پرتاب ماهواره‌های هواشناسی به مدار زمین با اسپیس ایکس همکاری می‌کند. این همکاری از آوریل ۲۰۲۴ (اواسط فروردین ۱۴۰۳) آغاز می‌شود و برای پرتاب این ماهواره‌ها از موشک فالکون هوی اسپیس ایکس استفاده خواهد شد.

ناسا برای برنامه GOES-U، اسپیس ایکس و فالکون هوی را به عنوان موشک پرتاب‌کننده ماهواره‌های خود انتخاب کرده است. به گفته این سازمان فضایی، ماموریت GOES-U تصویربرداری‌های پیشرفته و اندازه‌گیری‌های جوی دقیقی را از آب و هوای زمین، اقیانوس‌ها و کل زیست بوم کره خاکی ما فراهم خواهد کرد.

ماهواره‌های GOES-U می‌توانند به‌صورت آنی نقشه‌ای از تمام رعد و برق‌ها و فعالیت‌های خورشیدی را به نمایش بگذارند. ناسا در شرایطی اسپیس ایکس را به عنوان همکار خود انتخاب کرده که شرکت United Launch Alliance (ULA) به خاطر عدم در اختیار داشتن موشک‌های کافی برای پرتاب ماهواره‌ها از این همکاری کناره‌گیری کرده بود.

«جسیکا رای»، سخنگوی شرکت ULA می‌گوید: «تمام ۲۹ موشک باقی مانده برای ما به ماموریت‌های آتی مشتریانمان اختصاص داده شده بود، بنابراین باید از برنامه پرتاب ماهواره‌های GOES-U ناسا کنار می‌کشیدیم.» ناسا می‌خواهد در ماه آوریل ۲۰۲۴ ماهواره‌های خود را از سکوی Launch Complex 29A در مرکز فضایی کندی واقع در فلوریدا پرتاب کند.

ناسا پیش‌تر در ماه ژوئیه اسپیس ایکس را برای ارسال فضاپیمایی به اروپا، قمر مشتری انتخاب کرده بود. فضاپیمای «اروپا کلیپر» قرار است به دنبال نشانه‌های حیات دریایی در اقیانوس زیرزمینی اروپا بگردد. اسپیس ایکس همچنین طی قراردادی با شرکت استروباتیک همکاری خواهد کرد تا به قطب جنوب ماه کاوشگر جوینده آب بفرستد.

این شرکت خصوصی چهارشنبه همین هفته چهار شهروند عادی را به مدار زمین می‌فرستد. این ماموریت که Inspiration4 نام دارد، حامل یک میلیاردر، یک دستیار پزشک، یک مهندس و یک دانشمند خواهد بود.

فالکون هوی تاکنون فقط سه بار پرواز داشته اما قرار است در آینده پروازهای بیشتری را تجربه کند. این موشک در ماه‌های پیش رو دو پرواز محرمانه برای نیروی فضایی آمریکا انجام می‌دهد و در سال ۲۰۲۴ اولین قطعه بزرگ دروازه ماه ناسا را به مدار قمر زمین می‌برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی