ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای جزئیات چیپست Z690 اینتل برای پردازنده‌های Alder Lake

اینتل برای رونمایی کامل و عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم Core موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) آماده می‌شود که نیاز به چیپست جدید Z690 دارند. حالا جزئیات جدیدی درباره مادربردهای مجهز به این چیپست مجهز ...

حامد کولیوند
نوشته شده توسط حامد کولیوند | ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

اینتل برای رونمایی کامل و عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم Core موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) آماده می‌شود که نیاز به چیپست جدید Z690 دارند. حالا جزئیات جدیدی درباره مادربردهای مجهز به این چیپست مجهز شده که از پشتیبانی آن‌ها از رم DDR5 و DDR4 به همراه PCIe 5.0 خبر می‌دهد.

چیپست Z690 از رم‌های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند، بنابراین سازندگان می‌توانند خودشان فناوری مورد استفاده‌ در مادربردها را انتخاب کنند. در این چیپست خروجی پردازنده می‌تواند ۱۶ مسیر PCIe 5.0 باشد. البته این پردازنده‌ها ۱۲ مسیر PCIe 4.0 و ۱۶ مسیر PCI3 3.0 هم خروجی می‌دهند. با چنین رویکردی، می‌توان GPUها را به PCIe جدید و حافظه SSD را به PCIe قدیمی متصل کرد.

همانطور که در تصویر نشان داده شده، اینتل ارتباط Direct Media Interface خود را ارتقا داده و اکنون از ۸ مسیر PCIe نسل چهارم برای ارتباط بین پردازنده و چیپست استفاده می‌کند. چیپست از اتصال چهار بانده USB 3.2 استفاده می‌کند. همچنین پشتیبانی از وای‌فای 6E و احتمالا وای‌فای ۷ برای آن در نظر گرفته شده است. البته هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد وای‌فای ۷ سخن گفت، اما احتمال آن وجود دارد.

اینتل هنوز جزئیات زیادی از پردازنده‌های آینده‌اش منتشر نکرده و اطلاعات فوق در حد گمانه‌زنی است. با این حال در آینده نزدیک و احتمالا در ماه آینده بطور کامل با پردازنده‌های Alder Lake آشنا خواهیم شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی