ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل مایکت : حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل‌پلی به نفع مارکت اندرویدی داخلی نیست

مدیرعامل مایکت با بیان اینکه حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل پلی به نفع اندروید مارکت داخلی نیست، توجه و نگاه کلان حاکمیتی به این موضوع را تنها راه مدیریت اجرای تحریم علیه اپلیکیشن‌های داخلی دانست. ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۷

مدیرعامل مایکت با بیان اینکه حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل پلی به نفع اندروید مارکت داخلی نیست، توجه و نگاه کلان حاکمیتی به این موضوع را تنها راه مدیریت اجرای تحریم علیه اپلیکیشن‌های داخلی دانست. او با تاکید بر اهمیت حضور برنامه‌های داخلی در مناسبات بین‌المللی گفت:«شرکت‌های بزرگ با برنامه‌های ایرانی خصومت شخصی ندارند و اصول و قوانین کشور خود را اجرا می‌کنند.

«وحید رحیمیان»، مدیرعامل مایکت بر این این باور است که این موضوع در نهایت هیچ نفعی برای مارکت‌های اندرویدی داخلی ندارد و امکان فعالیت پویا را هم از آنها خواهد گرفت. او با بیان اینکه حذف برنامه های اندرویدی از گوگل پلی به نفع رقبای این برنامه نیست چه برسد به مارکت‌های اندرویدی داخلی، به دیجیاتو گفت: «این موضوع باعث تضعیف یکسری کسب‌وکارها می‌شود و در مرحله بعد کاربران آن هم دچار مشکل خواهند شد. زمانی که درآمد کسب‌و‌کار به دلیل کاهش نصب کم می شود، احتمالا دیگر امکان سرمایه گذاری و بزرگ کردن بازار را نخواهد داشت.»

به اعتقاد مدیرعامل مایکت، هرچه شریک تجاری بزرگ‌تر باشد و بهتر عمل کند به نفع مارکت‌های اندرویدی داخلی است. او با بیان مثالی در این باره افزود: «برای مثال زمانی که شریک تجاری ما علاوه بر این در سرچ‌ادز مارکت از بیل بورد هم برای تبلیغات استفاده کند. در مقابل آن شریک تجاری دیگری که پول کافی برای تبلیغات بیل بوردی نداشته باشد و فقط از فضاهای محدودی تبلیغات انجام دهد. این بدیهی است که شریک اول برای ما جذاب تر است.»

از سویی دیگر رحیمیان بر اهمیت بزرگی شریک تجاری تاکید کرد و گفت: «هرقدر تبلیغات یک شریک تجاری گسترده‌تر باشد قطعا کاربران بیشتری وارد فضای آن اپلیکیشن خواهند شد. این موضوع منجر به تعامل و حال بهتر و اثرگذاری بهتری خواهد شد. اتفاقی هم که درباره حذف کاربران گوگل پلی شکل گرفت از دست رفتن هزینه‌ای است که صاحبان این اپلیکیشن‌ها برای جذب نصب و کاربر از گوگل پلی کرده بودند. به هر حال این موضوع تعداد نصب از طریق گوگل پلی را کاهش می‌دهد.»

تحریم یا راهی برای انحصار و پیشرفت

اما با این وجود همچنان این پرسش مطرح است که آیا تحریم گوگل پلی کافیست تا یک اندروید مارکت ایرانی به رشد و توسعه برسد؟ او با اشاره به ناکافی بودن این موضوع و نیاز جدی نسبت به توجه بر ارزش افزوده‌های دیگر یک اندروید مارکت گفت: «تجربه حوزه‌های دیجیتال نشان داده که محدودیت، چه از جنس تحریم‌هایی که شرکت‌های اروپایی و آمریکایی ایجاد می‌کنند و چه از جنس تعرفه ها و روش های مختلفی که کشور ایجاد می کند، هیچوقت باعث رشد و پیشرفت نمی‌شود.»

به گفته او این موضوع محقق نمی‌شود، مگر اینکه کسب‌وکار دیجیتال، خود خلق ارزش کرده و بر اساس آن جذب کاربر کند و در این شرایط محتوا هم برای کاربران جذاب خواهد شد. در چنین شرایطی این فرایند دو طرفه به جایی میرسد که توسعه دهنده و کاربر هر دو از این تعامل خوشحال هستند.»

رحیمیان همچنین در اینباره گفت: «اگر خلق ارزش نکند و احساس این باشد که مشکل دارد و فرایندهای نرمال به درستی پیش نروند و امکانات مناسب و سرعت مناسب و یا حتی ux مناسب به کاربر یا توسعه دهنده ارائه ندهد قطعا کاربر یا توسعه دهنده مسیر خود را از فرایندهای دیگر پیدا خواهد کرد.»

آیا کاربران به اندروید مارکت داخلی کوچ می‌کنند؟

به هر روی جمعیت چشمگیری از کاربران اندرویدی از مارکت‌های داخلی استفاده نمی‌کنند و در مدیرعامل مایکت در این باره گفت: «یک نکته اصلی هم این است که گوگل‌پلی پیش فرض روی گوشی‌ها نصب شده است. از طرفی در روند تبلیغاتی خود تلاش می‌کند که به کاربران بگوید اگر از اپلیکیشن دیگری استفاده کنید امکان به خطر افتادن امنیت گوشی شما وجود دارد و بنابراین از سرویسی که روی گوشی وجود دارد استفاده کن.»

همچنین او در اینباره با اشاره به قدرت و توان فنی گوگل گفت: «نکته دیگر این است که گوگل در بخش هایی مثل پردازش داده‌های عظیم، پیشنهادهای شخصی به کاربرو همچنین امکانات موتور جست و جو. بنابراین در چنین شرایطی سرویس های بهتری نسبت به مارکت‌های داخلی به کاربران ارائه می دهد. در این مدت ما همه تلاش خود را کرده ایم تا مزیت های داخلی از جمله محتوا، سردبیری، پاسخ به نظرات کاربران و مواردی از این دست را برای جذب کاربران ارائه دهیم. به هر حال جنبه هایی وجود دارد که توان بیشتری نسبت به مارکت های داخلی دارد.»

فیلترینگ پلی استور گوگل

او در ادامه افزود: «به همه این موارد این نکته را هم اضافه کنید که برخی حمایت‌های اورگانیک از گوگل برای ارائه اپلیکیشن‌های متنوع، در اختیار مایکت و کافه بازار نیست. ما درباره پیام رسان سیگنال و یا حتی پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام صحبت می‌کنیم. کاربر حالا با خود می گوید همه اپلیکیشن ها در این بستر وجود دارد و دلیلی ندارد که از مارکت‌های ایرانی استفاده کنم. به هر حال انتخاب های متنوع تری در اختیار کاربر قرار می دهد و همه این موضوعات دست به دست می دهند تا کاربر در نهایت این گزینه را انتخاب کند.»

از سویی دیگر او به ادامه استفاده برخی کاربران ایرانی از اندروید مارکت‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «اینکه با وجود چنین امتیازهایی همچنان مارکت‌های داخلی کاربران خود را دارند به دلیل همان خلق ارزش و امتیازهایی است که مارکت داخلی ایجاد کرده. امتیازهایی که در روند واسط کاربری و سرعت دانلود، هزینه اینترنت، چینش صفحه خانه با توجه به نیاز کاربران در کشور منجر به انتخاب این سرویس توسط کاربران داخلی شده است.»

یک پذیرایی ساده از حذفیات گوگل پلی

حالا با وجود حذف چندین برنامه ایرانی از بستر گوگل‌پلی باید دید آیا اندروید مارکت‌های داخلی برنامه‌ای برای پذیرایی این برنامه‌ها دارند یا خیر. رحیمیان معتقد است هیچ دلیلی برای امتیاز ویژه قائل شدن به دلیل این حذف از گوگل‌پلی وجود ندارد. او در اینباره گفت: «ما برنامه خاصی برای جذب اپلیکیشن هایی که از گوگل پلی حذف شدند نداریم. به هر حال راه خود را پیدا می کنند و امکان بازگشت به گوگل پلی راه ایجاد می کنند.»

او با یادآوری آنچه درباره استور اپل هم تجربه شد گفت: «به هر حال ما شاهد این تجربه درباره استور اپل هم بوده‌ایم. در عین حال هم احساس می کنیم مزیتی نسبت به بقیه اپلیکیشن ها ندارد. حالا یک سری اپلیکیشن ها روی استور خارجی رفته اند و یکسری هم به دلایلی مثل نداشتن امکانات بین‌المللی مثل رجیستر و پرداخت از درگاه بین المللی نداشته اند یا به هر دلیلی نخواسته اند از آن استفاده کنند.»

او در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر اینکه برنامه‌های فیلیمو، آپارات، طاقچه، بلد اپلیکیشن‌های با کیفیتی هستند، گفت: «همین کیفیت باعث شده تا شرایط خاصی برای آنها در نظر بگیریم. این شرایط خاص هم ارتباطی با حذف آنها از گوگل پلی ندارد.»

تلاش بخش خصوصی یا مذاکره دولت‌ها

به هر روی مقوله تحریم اپلیکیشن‌های داخلی باید از طرف دولت هم مورد توجه قرار گیرد. حالا باید دید آیا بدون کمک دولت و با پیگیری بخش خصوصی این مشکل قابل پیگیری است یا خیر.

به اعتقاد رحیمیان مشکل اصلی ماجرای تحریم این است که گوگل هم خودش تصمیم گیر این فرایند نیست، او با تاکید بر اینکه این دولت آمریکا است که اعلام می‌کند شرکت‌های بزرگ با کشورهای تحریمی کار نکنند، گفت: «اگر قرار به تغییر اساسی در این روند باشد، نیازمند راهبرد کلی حاکمیت به تعامل با جامعه بین المللی هستیم. بنابراین بعید می‌دانم که بخش خصوصی بتواند با پیگیری کاری را پیش ببرد. به هر حال ما سابقه سرویس هایی را داشته‌ایم که طرف مقابل ما که آمریکایی است و اعلام می کند به دلیل مسائل قانونی قادر به همکاری نیست.»

رحیمیان در ادامه گفت: «شرکت‌های بین‌المللی مثل گوگل خصومت شخصی با ایران و اپلیکیشن های ایرانی ندارند. به هر حال در کشوری زندگی می کند که قوانین آن مشخص است و بر اساس این قوانین باید به سیستم کشور خود پاسخگو باشد. این تصمیم مدیران این شرکتها نیست بنابراین به نظر می‌رسد به طور دقیق حاکمیت است که امکان مدیریت این موضوع را داشته باشد.
در غیراینصورت با توجه به شرایطی که پیش آمده به نظر می‌رسد این روند تحریم ها هر روز مشکلات بیشتری برای اپلیکیشن‌ها به وجود بیاورد و امکان تعامل جهانی را کاهش دهد. در این روند توازن بین تعامل ها کاهش پیدا می کند و ما روز به روز منزوی تر می شویم.»

انتقام گیری کاربران یا تحریم‌های خارجی

اما یک فرضیه کم رمقی هم وجود دارد که مدعی است این ماجرا بیشتر از آنکه به تحریم‌های سیاسی برگردد تسویه حساب شخصی یک سری کاربران یا گروه های خاص و گزارش آنها پیرامون برخی شرکت‌های ایرانی باشد. رحیمیان با بیان اینکه این موضوع را قبول ندارد گفت: «در حال حاضر اکثر کسب و کارها پیامی که از گوگل برای حذف دریافت کرده اند بیانگر موضوع تحریم بوده است.»

او با اشاره به ماجرای حذف روبیکا گفت: «روبیکا هم تنها اپلیکیشنی است که دلیل حذف آن گزارش‌های مردمی اعلام شده است. در واقع این موضوع هم می تواند تنها کیش خاص باشد و هم نه. به هر حال نیروی انسانی که این گزارش‌ها را دریافت کرده، ایرانی بودن اپلیکیشن هم برای او جلب توجه کرده است. از طرفی امکان دارد تعداد بالای دانلود و نصب هم توجه را نسبت به یک اپلیکیشن افزایش دهد، یا حتی ممکن است خیلی اتفاقی متوجه آن شده است.»

او همچنین در پایان گفت: «اگر بر اساس قوانین تحریم اعلام شده باشد که اپلیکیشن ایرانی امکان استفاده از گوگل پلی را ندارند؛ که اتفاقا همین موضوع هم خیلی بدیهی است چون امکان ثبت شماره تلفن و آدرس از تهران یا ایران ممکن نیست. در حال حاضر صرفا اپلیکیشن هایی در گوگل پلی حضور دارند که صرفا آدرس درست ارائه نداده اند و من احساس می کنم گزارش کاربران کم تاثیر است و اگر کاربران درخواست بازگشت یک اپلیکیشن را به گوگل پلی داشته باشند این موضوع انجام شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

    خیلی دلم میخواد ببینم اگر روزی این تحریم ها از روی استورهای رسمی اپل و اندروید برداشته بشه و برنامه نویس های ما هم به صورت نرمال در این فضا بتوانند نرم افزار ارائه کنند! چه بلایی سر این عزیزان مایکت و سیب و … میاد

مطالب پیشنهادی