ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاربران توییتر فارسی تا به امروز چه واکنشی نسبت به اظهارات عیسی زارع‌پور داشتند؟

انتخاب «عیسی زارع پور» مانند هر وزیر دیگری در دولت جدید با حواشی خاص خود همراه بود و واکنش‌هایی از سوی کاربران داشت. زارع پور از قوه قضاییه به وزارت ارتباطات در دولت جدید آمد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۵

انتخاب «عیسی زارع پور» مانند هر وزیر دیگری در دولت جدید با حواشی خاص خود همراه بود و واکنش‌هایی از سوی کاربران داشت. زارع پور از قوه قضاییه به وزارت ارتباطات در دولت جدید آمد و تا به امروز که کمتر از یک ماه بر این صندلی نشسته اظهارنظراتی داشته که در فضای مجازی دست به دست شده است. گزارش آماری لایف وب در مورد واکنش کاربران توییتری به وزیر جدید ارتباطات حکایت از این دارد که ۲۰ درصد از این کاربران حامی زارع پور بودند و ۲۴ درصد نسبت به اظهار نظرات او انتقاد داشتند و البته ۵۶ درصد از این آمار نیز در حال حاضر رویکرد خاصی نسبت به موضوع نداشتند و فعلا نسبت به قضایای پیش آمده «خنثی» هستند.

گزارش لایف وب از دل ۵.۸ هزار توییت و ریتوییت در بین ۳.۶ هزار کاربر توییتری استخراج شده است. بیشترین سهم توییت‌ها مربوط به روزهای خاصی از ماه بوده که در هر یک از این ایام اتفاق جالب توجهی پیرامون زارع پور رخ داده است.

۵۶ درصد کاربران نسبت به اظهار نظرات زارع پور خنثی هستند

اولین موج توییت‌ها در روز ۲۰ مرداد رخ داده که حضور زارع پور در لیست پیشنهادی اعضای کابینه دولت جدید قطعی شد و پس از آن توییت‌ها در مورد او فروکش پیدا کرده تا دوباره در ۳۱ مرداد ماه که توانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد خودش را کسب کند. پس از آخر ماه پنجم سال دوباره صحبت‌ها درباره زارع پور کاهش پیدا کرد تا ۱۶ شهریور که حضور وزیر در برنامه نگاه یک و اظهار نظراتی درباره عدم حضورش در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر موج کوچکی در بین کاربران توییتر راه انداخت. این اظهارات اما در ۲۰ شهریور و با انتشار ویدیویی از زارع پور که گفت «تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی برای مردم ممنوع باشند من هم در آنها حضور پیدا نخواهم کرد» بیشتر شد و تا امروز نیز این روند تقریبا ادامه دارد.

۱۲ محور اصلی کاربران توییتری

اما کاربران چه موضوعاتی را در صحبت‌ها و توییت‌های خود درباره زارع پور مطرح ساختند؟ گزارش آماری لایف وب نشان می‌دهد که صحبت کاربران توییتر حول ۱۲ محور اصلی بوده و بیشترین آنها به سوابق کاری و بیوگرافی زارع پور برمی‌گردند و کمترین آن نیز به تخریب زارع پور می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که بیشتر موارد مطرح شده از سوی کاربران واکنشی خنثی گرفتند به جز چند مورد خاص مانند ادعای عدم حضور زارع پور در شبکه‌های اجتماعی که رویکردی منفی داشته و البته تخریب زارع پور نیز به خاطر حمایت‌هایی خاص به زعم کاربران توییتری، از دیگر مواردی بوده که کاربران توییتری درباره آن رویکرد منفی داشتند.

رویکردهای منفی اکثر کاربران نیز نسبت به موضوعاتی چون واکنش به حضور زارع پور در لیست اعضای کابینه بوده که به نظر می‌رسد اکثر کاربران در زمان اعلام شدن این موضوع چندان با آن موافق نبودند. همچنین اظهار نظرات زارع پور در جلسه رای اعتماد واکنش منفی تقریبا زیادی را نسبت به بقیه موضوعات به خود اختصاص داده و به نظر می‌رسد کاربران چندان از وعده «تحقق شبکه ملی اطلاعات» استقبال نکردند.

۲۹ درصد توییت‌ها درباره سوابق زارع پور بوده که رویکرد تقریبا پنجاه پنجاهی از نظر حامیان و منتقدین داشته و پس از آن نظرات زارع پور درباره شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت ۱۵ درصد توییت‌ها را تشکیل می‌داده که اکثر واکنش‌ها نسبت به این موضوع خنثی و یا منفی بوده است.

۱۶ درصد کاربران به صحبت‌ها‌ و نظرات زارع‌پور درباره طرح ملی اینترنت و طرح صیانت پرداختند که دومین موضوع کاربران از نظر فراوانی است. از آنجا که بیشتر کاربران اظهارات وزیر ارتباطات درخصوص شبکه ملی اطلاعات را منتشر نمودند، ۵۶ درصد محتواهای این موضوع رویکرد خنثی داشته است. منتقدین به نظرات وزیر درباره طرح صیانت و شبکه ملی اطلاعات ۳۴ درصد و حامیان وی ۱۰ درصد بودند.

۱۱ درصد محتواهای توییتری‌،  واکنش‌‌ها به حضور و عدم حضور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در شبکه‌های اجتماعی بود. در ابتدا بسیاری از کاربران ادعا کردند که وزیر در شبکه‌های اجتماعی حضور و فعالیت ندارد؛ این موجب شد تا نزدیک به ۴۰ درصد کاربران به این موضوع رویکرد انتقادی داشته باشند اما در ۲۰ مرداد طی توییتی توسط یک کاربر شاخص انقلابی، این ادعا تکذیب شد و بازنشر آن توییت موجب شد تا ۳۰ درصد کاربران محتوای مثبتی در این موضوع منتشر کنند. هرچند تا به امروز هم هیچ اکانت رسمی از سوی ایشان برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد اما زارع پور تاکید کرده که می‌خواهد روی کارهایش تمرکز کند و از همین رو با اینکه آنلاین است اما فعلا در این شبکه‌ها فعالیتی ندارد.

طرح صیانت و شبکه ملی اطلاعات

اما در مورد نظرات وزیر در خصوص طرح صیانت واکنش‌های کاربران متفاوت بود. برخی حمایت وزیر از طرح صیانت را ادعا کردند و برخی از عدم شفافیت موضع وزیر درباره طرح صیانت انتقاد نمودند و عده‌ای نیز، وی را مخالف این طرح دانستند.

مهمترین چالش‌هایی که در این روزها حول محور اظهارات وزیر ارتباطات پیش آمده دو موضوع شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت است و دومین موضوع مطرح شده توسط کاربران همین دو مورد بوده است. باید گفت اساسا این دو موضوع در حال حاضر مهمترین صحبت‌های صنعت ICT در بین اهل فن و کارشناسان هستند.

بیشترین صحبتی که پیرو این مباحث شده درباره قول مساعدت وزیر در مجلس برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات در دولت جدید بوده که ۴۷ درصد توییت‌ها را شکل می‌دهد. ادعای حمایت وزیر از طرح صیانت نیز ۱۳ درصد محتوای مطرح شده در توییتر را شکل می‌دهد و پس از آن انتقاد از عدم شفافیت موضع گیری وزیر درباره طرح صیانت که ۱۱ درصد توییت‌ها را تشکیل می‌دهد؛ وجود دارد. واقعیت اینجاست که زارع پور سعی کرده در برابر طرح صیانت هوای مخالفین و موافقین را داشته باشد و موضع صد در صدی هنوز نسبت به آن اتخاذ نکرده است.

کمترین موضوعاتی که پیرو این مقوله درباره ان صحبت شده یکی درباره تاکید وزیر ارتباطات به آسیب‌های فضای مجازی است و همچنین مخالفت ضمنی زارع پور با طرح صیانت و ایجاد بی‌اعتمادی برای مردم نیز کمترین واکنش را در بین کاربران داشته است. در واقع به نظر می‌رسد اظهار نظر اخیر زارع پور که در آن اعلام کرد نظام مندی برای فضای مجازی لازم است (در راستای حمایت از طرح صیانت) اما نباید مخل کار مردم و کسب و کارها بشود؛ چندان دیده نشده و هنوز بیشتر کاربران اظهار نظراتی همچون حمایت ایشان از این طرح را بیشتر به یاد دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

    پایان 1400 پایان اینترنت و شروع شبکه مضحک داخلی

مطالب پیشنهادی