ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تسلا مدل S Plaid
اخبار خودرو

لیزر بجای تیغه برف‌پاکن؛ تکنولوژی تازه تسلا برای تمیز کردن شیشه خودرو

تسلا همواره سعی کرده با استفاده از شیوه‌های متفاوت برای انجام امور ساده و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین توجه رسانه‌ها و مشتریان را به محصولات خود جلب کند. کنترل وضعیت گیربکس از روی نمایشگر مرکزی، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

تسلا همواره سعی کرده با استفاده از شیوه‌های متفاوت برای انجام امور ساده و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین توجه رسانه‌ها و مشتریان را به محصولات خود جلب کند. کنترل وضعیت گیربکس از روی نمایشگر مرکزی، درهای بازشونده رو به بالا و فرمان یوغی‌شکل برخی از تلاش‌های تسلا در این راستا هستند. حالا خبر می‌رسد این کمپانی قصد دارد بجای برف‌پاکن معمولی، از لیزر برای تمیز کردن شیشه جلو استفاده کند.

نصب برف‌پاکن در خودروها از سال 1903 آغاز شد. هر چند در ابتدا این وسیله دستی بود و برای کار کردن نیازمند حرکات دست راننده بود، ولی به مرور پیشرفت کرد و اینک از طریق برق کار می‌کند. با وجود این تسلا اعتقاد دارد استفاده از یک بازو و تیغه لاستیکی برای تمیز کردن شیشه ایده‌ای قدیمی است، به‌خصوص وقتی بدانیم همین کار را می‌توان با تکنولوژی لیزر انجام داد!

ایده برف‌پاکن لیزری تسلا برای اولین بار دو سال پیش رسانه‌ای شد. با ثبت پتنت و دریافت مجوزهای لازم از اداره حق اختراع و نشان‌های تجاری آمریکا، اینک به نظر می‌رسد راه برای عرضه این تکنولوژی هموار شده و تسلا خواهد توانست از ایده خود در مدل‌های خیابانی استفاده کند.

بر اساس اطلاعات موجود، در تکنولوژی ابداعی تسلا گرد و غبار و دیگر ذرات آلاینده موجود روی شیشه تشخیص داده شده و با پرتوی لیزری بطور خودکار پاکسازی می‌شوند. آنطور که اعلام شده برای اطمینان از عدم عبور پرتو از ضخامت شیشه، میزان و شدت آن به دقت تنظیم می‌گردد.

به غیر از پاکسازی شیشه جلو، ممکن است تسلا از تکنولوژی لیزر برای پاکسازی ذرات گرد و غبار از روی لنز دوربین‌های نصب شده روی محصولات خود نیز استفاده کند. حتما می‌دانید این دوربین‌ها نقشی کلیدی در عملکرد صحیح سیستم اتوپایلوت تسلا دارند و اگر تصاویر دریافتی از آنها دقیق و با کیفیت نباشند، احتمال اشتباه و در پی آن وقوع تصادف افزایش می‌یابد.

پاکسازی آلودگی از روی صفحات فتوولتاییک دیگر کاربردی است که تسلا برای سیستم ابداعی خود متصور شده؛ این شرکت در اسناد مربوط به پتنت خود گفته جمع شدن تدریجی گرد و غبار روی این پنل‌ها کارایی و راندمان آنها را کاهش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

    سلام
    1. در تصویر ارائه شده، محل تابیده شدن لیزر، غلط است زیرا میتواند باعث اختلال در دید شود. اگر بجای روی کاپوت، لیزر از روی سقف (بالای شیشه) ساطع شود، همین کار با هزینۀ کمتر و ایمنی بیشتر انجام میشود
    2. بهتر است از این فن‌آوری برای تمیز نمودن چراغ‌ها، آینه‌ها و پلاک خودرو هم استفاده شود
    و السلام

    • Euphoria Angel
      Euphoria Angel | ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

      چشم استاد، شما دستور بفرمایید، سریعا اصلاح خواهد شد. در عجبم چطور مهندسین کفار شرکت فوق، چنین امری بدیهی را اصلاح ننمودند

    • mrart
      mrart | ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

      استاد حیف شماس توی ایران دارید خاک میخورید

      • Ubinotech
        Ubinotech | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

        😂 😂 😂 😂

مطالب پیشنهادی