ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

1000 کیلومتر شارژدهی؛ پاسخ محکم بی‌وای‌دی به تسلا و پورشه با کانسپت Ocean-X

شرکت چینی بی وای دی (BYD) از یک کانسپت برقی جدید رونمایی کرد. این کانسپت Ocean-X (به معنای اقیانوس-اکس) نام دارد و از دید بی وای دی در کلاس سدان‌های برقی سایز متوسط با عملکرد ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۷

شرکت چینی بی وای دی (BYD) از یک کانسپت برقی جدید رونمایی کرد. این کانسپت Ocean-X (به معنای اقیانوس-اکس) نام دارد و از دید بی وای دی در کلاس سدان‌های برقی سایز متوسط با عملکرد اسپرت قرار می‌گیرد. شتاب صفر تا صد 2.9 ثانیه‌ای و برد حرکتی 1000 کیلومتری از مشخصات اصلی این کانسپت عجیب و غریب هستند.

بی وای دی Ocean-X طراحی خاص و آینده‌نگرانه‌ای دارد و گویی از سال‌های دور به زمان حال آمده است! در نمای جلو دماغه این مفهومی حالتی منحنی‌مانند دارد، ولی در عین حال از خطوط و زوایای تیز نیز استفاده شده، چراغ‌ها هم درون قابی باریک و کشیده جای گرفته‌اند. در طرفین سپر شکاف‌هایی وجود دارند که به نظر می‌رسد برای انتقال هوا به دیسک‌های ترمز کاربرد داشته باشند.

در نمای جانبی شکل عجیب چرخ‌ها بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. این چرخ‌ها ساختاری آیرودینامیک دارند و بیننده را به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازند. بی وای دی می‌گوید بدنه این کانسپت از مقاومت بسیار کمی در برابر جریان هوا برخوردار است، طوری که ضریب درگ آن 0.21 شده؛ برای مقایسه بد نیست بدانید ضریب درگ مرسدس بنز EQS که عنوان ایرودینامیک‌ترین خودروی تولید انبوه دنیا را در اختیار دارد، با عدد 0.20 برابر است.

متاسفانه بی وای دی از انتشار تصاویر بیشتر و همچنین پرداختن به جزئیات پیشرانه خودداری نموده و فقط به مشخصات کلی اشاره کرده است. در هر حال می‌دانیم کانسپت Ocean-X بر اساس پلتفرمی جدید که مخصوص خودروهای برقی است، ساخته شده؛ این پلتفرم 3.0 نام دارد و در مدل‌های آتی کمپانی به کار گرفته خواهد شد.

بی وای دای تاکید دارد پلتفرم برقی 3.0 برای تسهیل توسعه خودروهای برقی هوشمند در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شاید این امر به معنای آن باشد که بی وای دی آن را به دیگر شرکت‌ها نیز واگذار خواهد کرد. به گفته این برند چینی استحکام این پلتفرم در سطح بالایی بوده و باتری‌های آن فوق ایمن هستند؛ ضمن اینکه اولین پیشرانه برقی 8 در 1 دنیا در آن نصب خواهد شد.

همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، بی وای دی Ocean-X صفر تا صد را در عرض 2.9 ثانیه محقق می‌کند و می‌تواند با شارژ کامل باتری تا 620 مایل یا 1000 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. این مفهومی مرموز مثل پورشه تایکان به فناوری شارژ 800 ولتی مجهز است و تنها با 5 دقیقه اتصال به سوکتی متناسب انرژی لازم برای پیمایش 93 مایل یا 150 کیلومتر مسافت در باتری آن ذخیره می‌شود.

هر چند خروجی پیشرانه بی وای دی Ocean-X مشخص نیست، ولی قدرت آن به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌یابد. جالب آنکه بی‌وای‌دی تاکید می‌کند مصرف انرژی آن تفاوتی با یک خودروی تک دیفرانسیل ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی