ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

صدای سحابی تیکو در ویدئوی رصدخانه چاندرا [تماشا کنید]

در سال ۱۵۷۲ میلادی، تیکو براهه منجم مشهور دانمارکی متوجه ستاره‌ پرنور جدیدی در صورت فلکی ذات الکرسی شد. در واقع او ستاره‌ای مرده یا یک ابرنواختر را رصد کرد. حالا پس از گذشت ۴۵۰ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

در سال ۱۵۷۲ میلادی، تیکو براهه منجم مشهور دانمارکی متوجه ستاره‌ پرنور جدیدی در صورت فلکی ذات الکرسی شد. در واقع او ستاره‌ای مرده یا یک ابرنواختر را رصد کرد. حالا پس از گذشت ۴۵۰ سال از کشف این ابرنواختر، با تکنولوژی امروز می‌توانیم صدای بقایای این ستاره را بشنویم.

این تصویر از باقی مانده ابرنواختر تیکو با داده‌های ناسا و تصاویر پرتوی ایکس تلسکوپ فضایی چاندرا به ثبت رسیده است. متخصص تصویرسازی چاندرا، «کیمبرلی آرکند» در پروژه‌ای که با همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز کرد، تصاویر اجرام آسمانی را به صدا تبدیل می‌کند و حالا صداگذاری سحابی تیکو، آخرین شاهکاری است که خلق کرده است.

در سال گذشته، در پروژه صداگذاری سعی شده تا مدل‌هایی بر اساس تصاویر سحابی‌ها، کهکشان‌ها و سایر اجرام آسمانی جالب ساخته شود که این داده‌های تصویری را به داده‌های صوتی تبدیل کند و تجربه جالبی را به وجود آورد.

هر کدام از این صداگذاری‌ها به نحوی ساخته می‌شود تا بهترین حالت این داده‌های علمی را نشان دهد و حس خاص هر کدام از آن‌ها را به مخاطب القا کند. در عین حال، آرکند تلاش می‌کند تا هر کدام از این آثار را به نحوی متفاوت بسازد تا داستان خاص هر کدام از این اجرام آسمانی را بیان کند. علاوه بر این، او تصمیم دارد تا روش جدیدی را برای القای معنی با صوت به همه نشان دهد. کارهای آرکند را می‌توانید در وبسایت و یا توییتر او دنبال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی