ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرکز آمار ایران: کاربران ایرانی واتساپ طی سه سال اخیر بیش از ۳ برابر شدند

آمارهای مرکز آمار ایران از افزایش حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سه سال گذشته حکایت دارد که در این میان کاربران واتس‌اپ با رشدی چشم‌گیر رو به رو بوده است به طوری که ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵

آمارهای مرکز آمار ایران از افزایش حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سه سال گذشته حکایت دارد که در این میان کاربران واتس‌اپ با رشدی چشم‌گیر رو به رو بوده است به طوری که 88.5 درصد از افراد بالای 15 سال که عضو شبکه‌های اجتماعی هستند، از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. این رقم برای اینستاگرام 68 درصد بوده که این شبکه اجتماعی را در جایگاه دوم قرار می‌دهد

مرکز آمار ایران با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار و استفاده از آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور اقدام به طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانواده‌های ایران کرده است. این آمارگیری در سال 99 برای سنین بالای 15 سال صورت گرفته و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی و … اخذ شده است.

گزارش این مرکز نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از 65 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند. این آمار از افزایش ۱۲ درصدی کاربران شبکه‌های اجتماعی حکایت دارد. گسترش نفوذ گوشی‌های هوشمند طی سال‌های گذشته بالاخص تاثیر کرونا بر دورکاری و آموزش مجازی، در ثبت این آمار بی تاثیر نیست.

اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی صعودی است؛ چنان‌که طبق آمار رسمی، میزان عضویت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از نرخ رشد ۲۲ درصدی برخوردار شده است. با افزایش علاقه ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی میزان عضویت ایرانی‌ها از ۵۳درصد در اواسط دهه ۹۰ به ۶۵ درصد رسیده است. معنی این ارقام آن است که ۵۵ میلیون ایرانی حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند

طبق اظهار پاسخ‌دهندگان در این طرح، از میان افرادی که عضو شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، واتس‌اپ با 88.5 درصد و پس از آن اینستاگرام با 68 درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که آمارها در سال 96 نشان می‌دهد میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی واتس‌اپ و اینستاگرام به ترتیب 24 و 43.1 درصد بوده است.

رشد بیش از سه برابری واتس‌اپ طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد کاربران ایرانی جهت پیام‌رسانی واتس‌اپ را به تلگرام که یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در بین ایرانی‌هاست ترجیح داده‌اند که به نظر می‌رسد این موضوع با فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت 97 بی ارتباط نیست.

افزایش وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی

بخش دیگر این آمار به متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد که نشان می‌دهد متوسط حضور افراد بالای 15 سال در شبکه‌های اجتماعی 92 دقیقه و 18 ثانیه در روز است. اگر میزان ساعتی از شبانه روز را که افراد به خواب اختصاص می‌دهند را 8 ساعت در نظر بگیریم، این آمار نشان می‌دهد کاربران شبکه‌های اجتماعی به طور متوسط 10 درصد از روز خود را به حضور در این اپلیکیشن‌ها اختصاص می‌دهند.

آخرین آمار از سال 2020 نشان می‌دهد کاربران اینترنت در سال گذشته به طور میانگین 2 ساعت و 24 دقیقه در روز را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده‌اند.

کاربران از استان‌های هرمزگان با 132 دقیقه و یک ثانیه، بوشهر با 123 دقیقه و 56 ثانیه و خوزستان با 114 دقیقه و 14 ثانیه بیشترین متوسط حضور در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

در طرف مقابل کاربران از استان‌های خراسان جنوبی با 48 دقیقه و 56 ثانیه، سیستان و بلوچستان با 54 دقیقه و 48 ثانیه و خراسان شمالی با 65 دقیقه و 51 ثانیه کمترین متوسط زمان حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی را داشته‌اند.

اگر استان‌های کشور را از نظر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی دسته بندی کنیم، استان‌های البرز، بوشهر و تهران به ترتیب با 77.1، 75.6 و 75 درصد بیشترین میزان عضویت و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و گلستان به ترتیب با 42.7، 48.7 و 51.5 درصد کمترین میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند. این سه استان جزو استان‌های محروم و کم برخوردار کشور محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است در این آمارگیری به 62560 خانوار مراجعه شده که 70 درصد آن‌، خانوارهای شهری بوده‌اند.

پیش از این مرکز ایسپا آماری از عضویت کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده بود که نشان می‌داد 71.4 درصد از افراد بالای 18 سال از پیام رسان واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اینستاگرام با 53.1 درصد در رتبه دوم و تلگرام با 40.4 درصد در رتبه سوم قرار دارد. ایسپا در این گزارش آورده بود که فقط ۱.۸ درصد مردم از پیام‌‌‌رسان‌های داخلی مانند سروش و روبیکا استفاده می‌کنند.

گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

    آره حالا که تعداد زیاد شده سریع اینو فیلتر کنید!!

مطالب پیشنهادی