ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قیمت کارت‌های گرافیک ظاهرا آهسته اما پیوسته در حال افزایش است

با وجود این که در فصل قبل به نظر می‌رسید که قیمت کارت‌های گرافیک در حال پایین آمدن است، حالا ظاهرا شرایط تغییر کرده و روند قیمت دوباره گارد صعودی گرفته است. بر اساس جدیدترین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۹

با وجود این که در فصل قبل به نظر می‌رسید که قیمت کارت‌های گرافیک در حال پایین آمدن است، حالا ظاهرا شرایط تغییر کرده و روند قیمت دوباره گارد صعودی گرفته است.

بر اساس جدیدترین گزارش 3DCenter، سیر قیمت پردازشگرهای گرافیکی آهسته اما پیوسته در حال افزایش است. این افزایش فقط مربوط به یک برند نیست و برای خانواده محصولات هر دو برند انویدیا (سبز) و AMD (قرمز) در حال وقوع است.

از زمان انتشار آخرین گزارش مربوط به روند قیمت کارت‌های گرافیک، بازار تا مدتی بعد به کاهش قیمت‌ها در اواخر ماه ژوئن و اوایل ژوئیه ادامه داد. اما شرایط ادامه‌دار نبود و قیمت‌ها حدود یک ماه در همین حوالی ثابت باقی ماندند. با این حال، خرده‌فروشی‌ها رفته رفته از ماه اوت قیمت پردازشگرهای گرافیکی را افزایش دادند تا روند قیمت وارونه شود.

در حال حاضر، میانگین قیمت کارت‌های گرافیک رادئون AMD و جی‌فورس انویدیا به ترتیب ۷۴ و ۷۰ درصد بالاتر از قیمت رسمی اعلام شده از سوی کارخانه است. عوامل مختلفی در تعیین قیمت GPU موثرند. برای مثال بحران کمبود جهانی تراشه به شکل قابل توجهی روی قیمت حافظه‌های GDDR6 اثر گذاشته و قیمت نسل فعلی پردازشگرهای گرافیکی را بالا برده است.

همچنین گزارش‌هایی درباره موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا در چین به گوش می‌رسد که می‌تواند ظرفیت تولید پردازشگرهای گرافیکی را محدود کند و باعث کمبود کالا در بازار شود. این اتفاق به خودی خود قیمت کارت‌های گرافیک را بالا می‌برد.

گزارش حاضر نشان می‌دهد که دوران حفظ قیمت رادئون RX 6600 XT در حوالی ۵۰۰ یورو به پایان رسیده و قیمت این کارت گرافیک در حال رسیدن به ۶۰۰ یورو است. با این حساب، RX 6600 XT با وجود قیمت بالایش همچنان با افزایش حداقل ۴۵ درصدی روبرو بوده است.

دیگر نکته قابل توجه این گزارش به افزایش قیمت و کاهش موجودی رادئون RX 6900 XT و جی‌فورس RTX 3090 برمی‌گردد. این اتفاق غافل‌گیرکننده است چون این دو مدل همیشه کمترین افزایش قیمت و بیشتری موجودی را داشتند. با این حساب، باید انتظار افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها را داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی