ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ضرر 210 میلیارد دلاری خودروسازان جهان در پی کمبود تراشه

کمبود تراشه به یکی از مشکلات بزرگ خودروسازان در چند ماه اخیر تبدیل شده؛ شدت این مساله به حدی است که برخی خودروسازان خطوط تولید خود را تعطیل نموده و شماری از کارکنان را به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

کمبود تراشه به یکی از مشکلات بزرگ خودروسازان در چند ماه اخیر تبدیل شده؛ شدت این مساله به حدی است که برخی خودروسازان خطوط تولید خود را تعطیل نموده و شماری از کارکنان را به مرخصی اجباری فرستاده‌اند. آنطور که موسسه مشاوره‌ای AlixPartners تخمین زده، این مشکل تا پایان امسال ضرری 210 میلیارد دلاری را به خودروسازان تحمیل خواهد کرد

این موسسه پیش‌تر و در ماه می پیش‌بینی کرده بود کاهش عرضه تراشه 110 میلیارد دلار به خودروسازان دنیا ضرر زده و امسال میزان تولید خودرو در سرتاسر جهان 3.9 میلیون دستگاه افت خواهد داشت. اما وخامت اوضاع باعث شده AlixPartners در پیش‌بینی‌های خود بازنگری کند. طبق پیش‌بینی جدید این موسسه می‌گوید میزان افت تولید خودرو، تا پایان سال به 7.7 میلیون دستگاه خواهد رسید.

مارک ویکفیلد (Mark Wakefield) یکی از مدیران و تحلیلگران رده‌بالای AlixPartners در این رابطه گفته:

«مسلما همه امیدوار بودند بحران تراشه با گذشت زمان تعدیل شود، اما متاسفانه اتفاقات ناخوشایندی مثل قرنطینه ناشی از کووید-19 در مالزی و مشکلات موجود در سایر کشورها باعث بدتر شدن وضعیت شد.»

دن هرش (Dan Hearsch) مدیرعامل AlixPartners افزوده در حال حاضر صنعت خودرو نمی‌تواند شوک‌های به وجود آمده را مدیریت کند و چنانچه در یک منطقه یا یک بخش کمبود یا وقفه‌ای پیش بیاید، پیامدهای منفی ایجاد شده کمپانی‌های سرتاسر دنیا را درگیر خود می‌کند، به همین خاطر مشکلات فعلی به دلیل کمبود در سایر قسمت‌ها بیش از پیش تشدید می‌شوند.

ناگفته نماند در زمان کنونی تقریبا تمامی خودروسازان بزرگ جهان با مشکل کمبود تراشه و برخی قطعات دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، شماری از برندهای بزرگ در کشورهای مختلف خطوط تولید خود را متوقف کرده‌اند. نکته تامل‌برانگیز اینکه الا کلنیوس مدیرعامل دایملر اخیرا در نمایشگاه خودروی مونیخ گفته مشکل کمبود تراشه احتمالا تا سال 2023 گریبانگیر خودروسازان خواهد بود.

در نقطه مقابل اما ایلان ماسک اخیرا در صحبت‌هایی از احتمال رفع این مشکل حاد ظرف ماه‌های آتی سخن گفته‌است. حال باید منتظر ماند و دید که کدامیک از این دو مدیر نامدار صنعت خودروسازی پیش بینی دقیقتری از شرایط آینده را مطرح کرده است و سرنوشت این صنعت بحرانی پس از بهبود نسبی کرونا چه خواهد شد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Masih4
    Masih4 | ۵ مهر ۱۴۰۰

    اصلیترین دلیل کمبود کلا همه چی و کیفیت پایین زندگی جای جای کره زمین، به تنش و درگیری جنگیه ، هر روز سیستم های جنگی و سلاح یا موشک پیشرفته خود کار تولید میشه، همین ها بیشتر از نصف منابع دنیا رو به خود تعلق گرفته.

مطالب پیشنهادی