ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوبل پزشکی ۲۰۲۱ به کاشفان گیرنده‌های دمایی و لمسی بدن رسید

دو دانشمند آمریکایی به نام‌های «دیوید جولیوس» و «آردم پاتاپوتیان» جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۱ را به پاس کشف گیرنده‌های دمایی و لمسی بدن دریافت کردند. اکتشاف آن‌ها به ما اجازه می‌دهد درک بهتری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

دو دانشمند آمریکایی به نام‌های «دیوید جولیوس» و «آردم پاتاپوتیان» جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۱ را به پاس کشف گیرنده‌های دمایی و لمسی بدن دریافت کردند. اکتشاف آن‌ها به ما اجازه می‌دهد درک بهتری نسبت به چگونگی اثر گرما، سرما و فشار مکانیکی بر تکانه‌های عصبی داشته باشیم. این تکانه‌ها همان چیزهایی هستند که اجازه می‌دهند با جهان پیرامون‌مان بهتر در ارتباط باشیم و خودمان را با آن وفق دهیم.

توانایی ما در حس گرما، سرما و لمس برای بقا و تعامل با جهان ضروری است. حالا از این اطلاعات می‌توان برای توسعه روش‌های درمانی جدید برای گستره بزرگی از بیماری‌ها از جمله دردهای مزمن استفاده کرد. جایزه نوبل پزشکی معمولا در سایه نوبل ادبیات و صلح نادیده گرفته می‌شد، اما از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا دوباره به آن توجه شده است. برخی دانشمندان پیشنهاد کرده بودند که امسال یا سال‌های آینده به کسانی که در تولید واکسن نقش داشته‌اند، نوبل اهدا شود.

جایزه نوبل با قدمتی نزدیک یک قرن از سوی موسسه کارولینسکا سوئد به دست برندگان می‌رسد و حدود ۱.۱۵ میلیون دلار می‌ارزد. جایزه نوبل در بخش‌های علمی، ادبی و صلح اولین بار توسط مخترع دینامیت، «آلفرد نوبل» طراحی و تامین سرمایه شد. این جایزه از سال ۱۹۰۱ به دانشمندان و هنرمندان داده می‌شود. اولین نوبل اقتصاد هم از سال ۱۹۶۹ به برنده آن اهدا شد.

مراسم حضوری نوبل امسال هم به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد، ولی در گذشته میزبان بسیاری از چهره‌های علمی و مطرح جهان بود. موج جدید بیماری کووید-۱۹ نگرانی‌های زیادی را درباره سفرهای بین‌المللی به وجود آورده است. با این حال، کشورها سعی دارند با واکسیناسیون حداکثری تلفات ناشی از این بیماری را به حداقل برسانند.

نوبل پزشکی پارسال بابت شناسایی ویروس هپاتیت سی که عامل بیماری سیروز و سرطان کبد است، به سه آمریکایی به نام‌های «هاروی آلتر»، «چارلز رایس» و «بریتون مایکل هیوتون» اهدا شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۱۳ مهر ۱۴۰۰

    به شکل خلاصه، این افراد متوجه چگونگی کارکرد حس لمس بدن شدند (سیستم سنسوری بدن) و اینکه چگونه بدن گرما و فشار رو تبدیل به انرژی الکتریکی میکند (پالس های الکتریکی روش ارتباطی سلول های عصبی در بدن است). این کشف به درک بهتر یک سری بیماری های دیرینه (مزمن) و تولید روش های درمانی جدید کمک میکند. همچنین میتواند الهام بخش صنایع مهندسی مانند روباتیک و الکترونیک هم باشد.

مطالب پیشنهادی