ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوبل فیزیک ۲۰۲۱ به سه دانشمند برای بررسی سیستم‌های فیزیکی پیچیده تعلق گرفت

سه دانشمند به دلیل همکاری در پژوهشی درباره سیستم‌های پیچیده فیزیکی از جمله نحوه تاثیر بشریت بر آب و هوای زمین جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ را دریافت کردند. برندگان این جایزه که بیش از یک ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵

سه دانشمند به دلیل همکاری در پژوهشی درباره سیستم‌های پیچیده فیزیکی از جمله نحوه تاثیر بشریت بر آب و هوای زمین جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ را دریافت کردند.

برندگان این جایزه که بیش از یک میلیون دلار ارزش دارد توسط «فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد» اعلام شدند و سه دانشمند به نام‌های «سیوکورو مانابه» از آمریکا، «کلاوس هسلمن» از آلمان و «جورجیو پاریسی» از ایتالیا هستند. نیمی از جایزه به مانابه و هسلمن تعلق دارد که «مدل فیزیکی آب و هوای زمین، کمی کردن تغییرات و پیش‌بینی قابل اطمینان گرمایش جهانی» ارائه کردند.

نیمه دیگر جایزه به پاریسی از دانشگاه ساپینزای رم تعلق می‌گیرد که در زمینه «تاثیر متقابل بی‌نظمی و نوسانات در سیستم‌های فیزیکی در اندازه‌های اتمی تا سیاره‌ای» پژوهش کرده است.

سیستم‌های پیچیده اغلب با مواردی چون بی‌نظمی و آشفتگی تعریف می‌شوند و درک آن‌ها بسیار دشوار است. پژوهش دانشمندان برنده جایزه نوبل فیزیک امسال به صورت روش‌های جدیدی را برای توصیف و پیش‌بینی رفتار بلندمدت آن‌ها تعریف می‌کند.

آلفرد نوبل اولین بار سال ۱۸۹۵ در وصیتنامه خود ضمن اشاره به جایزه نوبل عنوان کرد که تمام دارایی باقیمانده‌اش باید برای «اعطای جایزه به کسانی که در طول سال گذشته بیشترین سود را به بشریت رسانده‌اند» مورد استفاده قرار بگیرد. جوایز نوبل به دانشمندان و چهره‌های برتر حوزه‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی یا پزشکی، ادبیات، اقتصاد و صلح در طول سال اهدا می‌شود.

دیروز جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۱ به دو دانشمند با نام‌های «دیوید جولیوس» و «آردم پاتاپوتیان» به پاس کشف گیرنده‌های دمایی و لمسی بدن اهدا شد. اعلام جایزه فیزیک در روزهای آینده با جوایز شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد ادامه پیدا خواهد کرد. در بین جوایز نوبل، فیزیک اغلب در مرکز توجه قرار می‌گیرد و از برندگان مشهور قبلی می‌توان به «آلبرت اینشتین» و «پیر و ماری کوری» اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی