ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاهش چشمگیر کارایی واکسن کرونای فایزر ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم

طبق پژوهش جدیدی که در ژورنال «لنست» منتشر شده، اثربخشی واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم از ۸۸ درصد به ۴۷ درصد کاهش می‌یابد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

طبق پژوهش جدیدی که در ژورنال «لنست» منتشر شده، اثربخشی واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم از ۸۸ درصد به ۴۷ درصد کاهش می‌یابد. با این وجود، اثربخشی آن برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ تا حداقل ۶ ماه بسیار بالاست و این موضوع درباره گونه دلتا هم صادق است.

این داده‌ها در ماه آگوست ارائه شده بودند، اما حالا در لنست منتشر شده‌اند. آژانس‌های سلامتی ایالات متحده برای تصمیم‌گیری درباره تزریق دوز سوم یا همان دوز تقویتی واکسن کووید-۱۹ از این پژوهش استفاده خواهند کرد.

تحلیل پژوهشگران نشان می‌دهد که حداقل برای ۶ ماه، کارایی این واکسن برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ، برابر ۹۰ درصد است. این اثربخشی حتی برای گونه بسیار مسری دلتا هم صدق می‌کند. آنطور که محققان می‌گویند، داده‌ها نشان‌دهنده این موضوع هستند که این سقوط بخاطر کاهش اثربخشی بجای گونه‌های سرایت‌پذیر است.

واکسن کرونای فایزر

محققان فایزر و «Kaise Permanente» سوابق بهداشتی الکترونیکی نزدیک به ۳.۴ میلیون نفر در کالیفرنیا را در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار داده‌اند. «لوئیس جودار»، نایب رئیس و مدیر ارشد پزشکی در بخش واکسن‌های فایزر می‌گوید تحلیل آن‌ها از اثربخشی واکسن این کمپانی روی گونه‌های کنونی خبر می‌دهد:

«تحلیل ما به وضوح نشان می‌دهد که واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک در برابر تمام گونه‌های نگران‌کننده کنونی از جمله دلتا اثربخش است.»

البته این پژوهش محدودیت‌هایی هم داشته که برای مثال می‌توان به عدم وجود داده درباره استفاده از ماسک و شغل افراد در جمعیت مورد مطالعه اشاره کرد. این موارد می‌توانند موجب افزایش قرارگیری در معرض ویروس کرونا شوند.

اثربخشی واکسن کرونای فایزر در برابر گونه دلتا از ۹۳ درصد در ماه اول پس از تزریق دوز دوم، پس از ۴ ماه به ۵۳ درصد کاهش می‌یابد و کارایی آن روی سایر گونه‌ها از ۹۷ درصد به ۶۷ درصد می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد دلتا نمی‌تواند بطور کامل ایمنی ناشی از واکسیناسیون را دور بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۵ مهر ۱۴۰۰

    اجباری کردن واکسن کرونا (از هر نوعی) کار غیر منطقی و اخلاقی و حتی حماقته

  • molavy
    molavy | ۱۳ مهر ۱۴۰۰

    نون الان فقط تو واکسنه

مطالب پیشنهادی