ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشاگری مدیر محصول سابق فیسبوک: این پلتفرم عامل تفرقه‌ است و به جوانان آسیب می‌زند

«فرانسیس هاوگن»، مدیرمحصول سابق فیسبوک در مقابل مجلس سنا حاضر شد و درباره تاثیر فیسبوک بر جامعه افشاگری کرد و گفت سرویس‌های این شرکت به جوانان آسیب می‌رسانند، عامل تفرقه هستند و باعث تضعیف دموکراسی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

«فرانسیس هاوگن»، مدیرمحصول سابق فیسبوک در مقابل مجلس سنا حاضر شد و درباره تاثیر فیسبوک بر جامعه افشاگری کرد و گفت سرویس‌های این شرکت به جوانان آسیب می‌رسانند، عامل تفرقه هستند و باعث تضعیف دموکراسی می‌شوند. در این جلسه چندین بار فیسبوک با شرکت‌های تولیدکننده دخانیات مقایسه شد و هاوگن از اعتیاد کودکان به پلتفرم‌های این کمپانی سخن گفت.

هاوگن ادعا می‌کند فیسبوک با آگاهی نسبت به تاثیرات زیان‌بار الگوریتم رده‌بندی محتوای خود به بسیاری از کاربرانش آسیب می‌زند و منافع آنها را فدای سودآوری خود می‌کند. در بخشی از صحبت وی آمده است:

«امروز این‌جا آمده‌ام چون باور دارم که محصولات فیسبوک به کودکان آسیب می‌رسانند، عامل تفرقه‌اند و دموکراسی ما را تضعیف می‌کنند.»

هاوگن در شهادت خود به‌طور عمده الگوریتم و تصمیماتی که برای طراحی پلتفرم فیسبوک گرفته شده را مقصر بسیاری از مشکلات موجود دانست. با این حال، در داخل فیسبوک هیچ تیمی به تنهایی مسئول الگوریتم این پلتفرم نیست. مهندسان مختلف مدل‌های یادگیری ماشینی خود را توسعه می‌دهند و به کل مجموعه اضافه می‌کنند. همین مسئله یکی از عوامل تاثیرگذار در مشکلات الگوریتم فیسبوک است.

هاوگن بارها در مقابل سنا تاکید کرد که الگوریتم فیسبوک خود عامل نشر اطلاعات نادرست، نفرت‌پراکنی و حتی خشونت‌های قومی است. او گفت: «فیسبوک می‌داند و ملاءعام اذعان کرده که سیستم رده‌بندی مبتنی بر تعامل بدون سیستم‌های تضمین راستی و امنیت خطرناک است، اما این شرکت سیستم‌های لازم را برای بسیاری از زبان‌های دنیا توسعه نداده است.»

این مدیر سابق فیسبوک اذعان داشت که این شرکت مدتی است از این موضوع آگاهی دارد. او برای اشاره به اثرات فاجعه‌بار این اتفاق در مناطق غیرانگلیسی‌زبان گفت:

«برای مثال در اتیوپی ۱۰۰ میلیون نفر و ۶ زبان وجود دارد. فیسبوک در سیستم‌های تضمین راستی خود فقط از دو مورد از این زبان‌ها پشتیبانی می‌کند. استراتژی اتکا بر سیستم‌های زبان محور و محتوا محور هوش مصنوعی همه ما را به نابودی می‌کشاند.»

اسناد منتشر شده از سوی وال استریت ژورنال نشان می‌داد که فیسبوک از طریق تحقیقات داخلی اینستاگرام می‌داند که این شبکه اجتماعی به سلامت روان دختران نوجوان آسیب می‌زند. هاوگن این اتفاق را هم متاثر از سیستم رده‌بندی تعامل محور دانست و گفت این سیستم‌ها باعث شده‌اند نوجوانان بیشتر از قبل در معرض محتواهای تشویق‌کننده کم‌اشتهایی باشند. هاوگن افزود: «تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی ریسک آسیب‌های مربوط به سلامت روان را افزایش می‌دهد.»

با این حال، مدیر سابق فیسبوک راه حل این مشکلات را در تجزیه این شرکت یا لغو ماده ۲۳۰ قانون نزاکت در ارتباطات نمی‌داند. او پیشنهاد داده که قانون‌گذاران در ماده ۲۳۰ اشاره دقیق‌تری به رده‌بندی الگوریتمی داشته باشند و ما را از شر رده‌بندی الگوریتمی خلاص کنند. او همچنین خواستار بازگشت فید زمانی به فیسبوک است.

در این جلسه چندین بار فیسبوک از سوی قانونگذاران با صنعت تنباکو مقایسه شد و هاوگن خواستار برخورد دولت با فیسبوک همانند شرکت‌های تولیدکننده دخانیات شد:

«زمانی که متوجه شدیم شرکت‌های بزرگ دخانیات مضرات آن را پنهان می‌کنند، دولت دست به کار شد. باید چنین کاری را با فیسبوک هم انجام دهیم.»

چیزی که باعث می‌شود مقایسه صنعت تنباکو با فیسبوک از سوی هاوگن و قانونگذاران درست به نظر برسد، رویکرد آن‌هاست. شرکت‌های تولیدکننده دخانیات پژوهش‌های خود درباره مضرات محصولاتشان را مخفی کردند و آن‌ها را اشتباه خطاب کردند، دقیقا همان کاری که هاوگن فیسبوک را به انجام دادن آن متهم می‌کند.

هاوگن در انتها در سنا گفت:

«کنگره می‌تواند قوانینی را عوض کند که فیسبوک تابع آن‌هاست و با این کار جلوی آسیب‌های پرشماری را بگیرد که فعلا از این پلتفرم به وجود می‌آیند. من با پذیرش ریسک شخصی، قدم بزرگی به جلو گذاشتم چون معتقدم هنوز برای دست به کار شدن زمان داریم، ولی باید بدانیم که زمان عمل کردن همین حالاست.»

به دنبال این اتفاق، «مارک زاکربرگ» هم بالاخره سکوت خود را شکست و مدعی شد که بسیاری از ادعاهای هاوگن اصلا منطقی نیستند: «ایده اصلی این اتهامات بر این مبناست که ما سود را نسبت به ایمنی و رفاه کاربران ارجح می‌دانیم. ولی این موضوع حقیقت ندارد.»

زاکربرگ در ادامه گفت این ادعا که فیسبوک عمدا به نشر محتواهایی می‌پردازد که باعث عصبانیت مردم می‌شوند، بسیار غیرمنطقی است. حالا به نظر می‌رسد که زاکربرگ هم باید در سنا حاضر شود و در خصوص اقدامات این شرکت شهادت دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۵ مهر ۱۴۰۰

    این بخشی از حرف های این خانم بود و نویسنده از عمد بخش دیگه اون رو سانسور کرد!

مطالب پیشنهادی