ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان به‌طور تصادفی موفق به ساخت واکسن روماتیسم مفصلی شدند

گروهی از دانشمندان در تلاش برای کشف اثر یک پروتئین خاص در تحریک روماتیسم مفصلی به‌طور اتفاقی موفق به کشف واکسنی شدند که می‌تواند با این بیماری دردناک خودایمنی مقابله کند. این واکسن پروتئینی می‌تواند ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

گروهی از دانشمندان در تلاش برای کشف اثر یک پروتئین خاص در تحریک روماتیسم مفصلی به‌طور اتفاقی موفق به کشف واکسنی شدند که می‌تواند با این بیماری دردناک خودایمنی مقابله کند. این واکسن پروتئینی می‌تواند پاسخ ایمنی سریع، قدرتمند و بادوامی ایجاد و از بدن در برابر این بیماری محافظت کند.

روماتیسم مفصلی مثل اکثر بیماری‌های خودایمنی از طریق مکانیزم‌هایی ایجاد می‌شود که شناخته شده نیستند. در نتیجه، درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. محققان دانشگاه «تولیدو» آمریکا پروتئینی به نام «زتا ۱۴-۳-۳» را از نظر تاثیر روی بیماری‌های ایمنی بررسی کردند چون معتقدند بودند که این پروتئین می‌تواند عاملی برای به وجود آمدن روماتیسم مفصلی باشد. ولی نه تنها چنین نبود، بلکه اصلاح ژنتیکی برای حذف زتا ۱۴-۳-۳ باعث شد التهاب‌های وخیم‌تری در سنین پایین‌تر به وجود بیاید.

دانشمندان با اطلاعات حاصل از این مطالعه از روی نسخه اصلاح‌شده این پروتئین واکسن جدیدی ساختند که در برابر روماتیسم مفصلی کارآمد است. این واکسن در مدل‌های حیوانی موجب ایجاد پاسخ ایمنی سریع و بادوامی می‌شود که می‌تواند از میزبان در برابر این بیماری محافظت کند. به‌علاوه، این واکسن قادر است التهاب‌های مفصلی کهنه را به‌طور کامل در حیوانات از بین ببرد.

دکتر «ریتو چاکراوارتی»، محقق ارشد تحقیق حاضر

دانشمندان می‌گویند واکسن آن‌ها همچنین می‌تواند کیفیت استخوان‌ها را افزایش دهد. به عبارت دیگر، این واکسن احتمالا کاربردهایی فراتر از مقابله با روماتیسم مفصلی خواهد داشت و در درمان بیماری‌های بیشتری به کار گرفته می‌شود. محققان دانشگاه تولیدو حالا در حال همکاری با شرکت‌های داروسازی‌اند تا از سلامت و ایمنی واکسن خود مطمئن شوند.

آن‌ها امیدوارند که به‌زودی بتوانند مرحله آزمایش‌های پیش‌بالینی داروی خود را آغاز و بیماران زیادی را از شر این مریضی خلاص کنند. بر اساس برخی تخمین‌ها، بیماری روماتیسم مفصلی حدود ۱ درصد از جمعیت جهان را درگیر کرده است. نتایج تحقیق حاضر در ژورنال علمی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی