ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لوازم خانگی
تکنولوژی

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی: ممنوعیت واردات لوازم خانگی خواسته صنف نبوده است

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به دستور رهبری برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی، اظهار داشت این موضوع خواسته کل صنعت تولید لوازم خانگی نبوده و چند شرکت تولید کننده بدون ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۷

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به دستور رهبری برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی، اظهار داشت این موضوع خواسته کل صنعت تولید لوازم خانگی نبوده و چند شرکت تولید کننده بدون مشورت با تشکل‌های این حوزه، برای ممانعت از واردات لوازم خانگی نامه‌نگاری کردند.

«علیرضا محمدی دانیالی» ر پنجمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی با نیت حمایت از تولید داخل صورت گرفته است، گفت:

«ممنوعیت واردات کالای ساخته شده لوازم خانگی، امر جدیدی نیست و از دو سال پیش با مصوبه سران قوا صورت گرفت اما اکنون مشاهده می‌کنیم که حدود 40 درصد بازار لوازم خانگی در تصاحب کالای قاچاق است. اگر دولت می خواهد از تولید داخل حمایت کند، از ورود 2.5 میلیارددلار لوازم خانگی قاچاق جلوگیری کند.»

به گفته وی اگر دروازه‌های واردات نیز باز شود، با وجود رشد اقتصادی در حد صفر و رتبه نازل ایران در شاخص‌های سهولت کسب‌وکار و رقابت‌پذیری، بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی نخواهند بود: «وقتی تمدید کارت بازرگانی دست‌کم، سه ماه به طول می‌انجامد یا ترخیص مواد اولیه بنگاه‌ها گاه حدود سه ماه به درازا می‌کشد، کدام تولیدکننده‌ای با رقبای خارجی قادر به رقابت خواهد بود؟»

دانیالی با تاکید بر اینکه امکان تولید کالای رقابتی مبتنی بر دانش روز در صنعت لوازم خانگی وجود دارد، آن را منوط به حمایت واقعی دولت از تولید داخل، بهبود شاخص‌ها و حذف بوروکراسی پیچیده و دست و پا گیر برای ترخیص مواد اولیه دانست.

او در واکنش به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ممنوعیت واردات، صنعت لوازم خانگی را به سرنوشت صنعت خودرو دچار خواهد کرد، گفت:

«مقایسه صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو، مقایسه‌ای مع‌الفارق است؛ چرا که 90 درصد صنعت خودرو در انحصار دو شرکت بوده و این صنعت توسط دولت اداره می‌شود. در عین حال، خودرو به کشور قاچاق نمی‌شود. اما در حوزه لوازم خانگی حدود 500 شرکت خصوصی فعال هستند و در تولید انواع لوازم خانگی، دست کم 20 الی 30 شرکت فعال وجود دارد.»

به گفته وی پس از خروج شرکت‌های لوازم خانگی خارجی از کشور در سال 97، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور صورت گرفته است تا نیاز بازار مرتفع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی