ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از تغییرات مشترک سیستم ایمنی در بیماری کرونا و آلزایمر خبر می‌دهند

محققان در مطالعه جدیدی می‌گویند یک ژن خاص که از عوامل تاثیرگذار در خطر ابتلا به آلزایمر شناخته می‌شود و واکنش‌های التهابی مغز را کنترل می‌کند، می‌تواند از وجود پیوندی میان آلزایمر و کرونا خبر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان در مطالعه جدیدی می‌گویند یک ژن خاص که از عوامل تاثیرگذار در خطر ابتلا به آلزایمر شناخته می‌شود و واکنش‌های التهابی مغز را کنترل می‌کند، می‌تواند از وجود پیوندی میان آلزایمر و کرونا خبر دهد.

گروهی از پژوهشگران در سال ۲۰۱۹ مجموعه‌ای از ژن‌ها را کشف کردند که احتمالا موجب افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر می‌شوند. حالا در یک مطالعه جدید گفته شده یکی از این ژن‌ها که با نام «OAS1» شناخته می‌شود، واکنش‌های التهابی سلول‌های مغز را کنترل می‌کند. برخی گونه‌های OAS1 این واکنش را تضعیف می‌کنند و به افزایش فعالیت‌های التهابی می‌انجامند. بدین ترتیب ریسک آلزایمر و نمونه‌های وخیم کرونا افزایش می‌یابد.

«درویش صالح» از دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «هرچند آلزایمر عمدتا با شکل‌گیری زیان‌بار پروتئین آمیلوئید و درهم‌پیچیدگی‌های مغزی شناسایی می‌شود، اما این بیماری التهاب‌هایی را در مغز به وجود می‌آورد که اهمیت سیستم ایمنی بدن را در مواجهه با آلزایمر نشان می‌دهد. ما دریافتیم که برخی تغییرات سیستم ایمنی می‌تواند در بیماری آلزایمر و کووید-۱۹ مشترک باشد. ابتلا به نمونه‌های وخیم کووید-۱۹ هم می‌تواند به تغییرات التهابی در مغز منجر شود.»

محققان می‌گویند یکی از گونه‌های OAS1 موسوم به rs1131454 می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را تا ۲۲ درصد افزایش دهد. این ژن می‌تواند موجب واکنش‌های التهابی مفرط شود و نقشی اساسی در پیشرفت بیماری کووید-۱۹ داشته باشد.

«دیوید استرین»، محقق دانشگاه «اکستر» انگلیس می‌گوید یافته‌های این تحقیق با دانسته‌های ما درباره طوفان سیتوکین که بخشی از مراحل حاد بیماری کروناست، همخوانی دارد: «می‌دانیم که یکی از مراحل کلیدی در پیشرفت بیماری آلزایمر مرحله التهاب بافت‌های مغزی است.»

آقای صالح می‌گوید آن‌ها به تحقیقات خود ادامه می‌دهند تا ببینند وقتی این شبکه ایمنی در واکنش با عفونتی مثل کووید-۱۹ فعال شد، چه اتفاقی می‌افتد: «می‌خواهیم ببینیم این اتفاق منجر به اثر پایدار یا آسیب‌پذیری خاصی می‌شود یا نه. آیا درک ما از واکنش ایمنی مغز به کووید-۱۹ می‌تواند برخی از اثرات نورولوژیکی کووید-۱۹ را توضیح دهد یا خیر.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی