ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش ۸۳ درصدی؛ قیمت کارت‌های گرافیک همچنان صعودی است

با توجه به اینکه هنوز نمی‌توانیم تاریخ دقیقی را برای پایان بحران جهانی کمبود تراشه متصور باشیم، قیمت کارت‌های گرافیک همچنان بالا می‌رود. حالا قیمت برخی از پردازشگرهای گرافیکی ۸۳ درصد از قیمت رسمی بالاتر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

با توجه به اینکه هنوز نمی‌توانیم تاریخ دقیقی را برای پایان بحران جهانی کمبود تراشه متصور باشیم، قیمت کارت‌های گرافیک همچنان بالا می‌رود. حالا قیمت برخی از پردازشگرهای گرافیکی ۸۳ درصد از قیمت رسمی بالاتر رفته است.

بر اساس داده‌های جدید 3DCenter، قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا ۷۲ درصد از قیمت رسمی آن‌ها بیشتر شده است. پردازشگرهای گرافیکی AMD شرایط بدتری دارند و قیمت آن‌ها ۸۳ درصد بیشتر از قیمت پیشنهادی تولیدکننده است. محصولات این دو شرکت در ماه سپتامبر به ترتیب ۷۰ و ۷۴ درصد گران‌تر از قیمت رسمی فروخته می‌شدند.

مدل‌هایی که تحت تاثیر کمبود تراشه قرار گرفته‌اند عمدتا از سری رادئون RX 6000 از جمله 6700XT ،6800 ،6800XT و 6900 XT هستند. از جمله پردازشگرهای انویدیا می‌توانیم به سری جی‌فورس RTX 30 شامل 3060، 3060Ti ،3070 ،3080 و 3090 اشاره کنیم.

میزان عرضه محصولات این دو شرکت در ماه اکتبر کمی بهتر شد تا شرایط نزولی عرضه کارت‌های گرافیک در طول بازه زمانی سه ماهه قبل از آن بالاخره خاتمه یابد. 3DCenter اطلاعات خود را از خرده‌فروشی‌های آلمان به دست آورده اما شرایط باید در همه جا تقریبا به همین صورت باشد.

رشد دوباره بازار رمزارزها موجب افزایش تقاضا برای کارت‌های گرافیک شد. ماینرها از این محصولات برای استخراج رمزارزها استفاده می‌کنند و حتی توانسته‌اند محدودیت‌های انویدیا را کنار گذاشته و از نهایت توان کارت‌های گرافیک برای استخراج رمزارز استفاده کنند.

با توجه به تداوم کمبود نیمه‌رساناها، عوامل بیشتری می‌توانند در افزایش قیمت پردازشگرهای گرافیکی موثر باشند. برای مثال، سیم‌پیچ مسی هنوز با محدودیت عرضه روبرو است و هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. از سوی دیگر، افزایش تقاضا برای GPU و CPU به‌طور طبیعی موجب شده تراشه‌سازان قیمت‌های خود را افزایش دهند.

بسیاری از خریداران کارت‌های گرافیک هنوز منتظر دریافت سفارشات خود هستند. یکی از آن‌ها چند روز پیش کیک یک سالگی سفارش خود را به فروشنده ارسال کرد و بالاخره توانست یک RTX 3080 دریافت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AK MJ
    AK MJ | ۲۱ مهر ۱۴۰۰

    من چند وقت بود میخواستم یه کارت gtx750 بخرم ولی مخارج دیگه نذاشت و نتونستم بخرم، حالا قیمتش شده چیزی حدود 6 تومن و انویدیا هم گفته که دیگه قرار نیست gtx سری 600 و 700 پشتیبانی بشه 😐 همینقدر مملکت گل و بلبله

مطالب پیشنهادی