ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا با ویدیویی پیچیدگی‌های بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین را به نمایش گذاشت

ناسا ویدیویی را به اشتراک گذاشته که مجموعه مراحل پیچیده‌ لازم برای آوردن اولین نمونه‌ از سنگ‌های مریخ به زمین را در آن نشان می‌دهد. مریخ‌نورد استقامت متعلق به آژانس فضایی آمریکا، دهانه آتشفشانی Jezero ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

ناسا ویدیویی را به اشتراک گذاشته که مجموعه مراحل پیچیده‌ لازم برای آوردن اولین نمونه‌ از سنگ‌های مریخ به زمین را در آن نشان می‌دهد.

مریخ‌نورد استقامت متعلق به آژانس فضایی آمریکا، دهانه آتشفشانی Jezero را حفاری و نمونه‌هایی از آن را ذخیره می‌کند تا برای یافتن حیات میکروبی در سیاره سرخ مورد مطالعه قرار گیرند. در پایان این ماموریت، استقامت این نمونه‌ها را در ظروف مهروموم شده‌ای نگهداری خواهد کرد تا به سطح زمین بازگرداند.

همانطور که در این ویدیو مشاهده می‌کنید، ماموریت بازگشت نمونه مریخ که توسط ناسا و ESA (آژانس فضایی اروپا) انجام می‌شود، شامل چندین مرحله پیچیده است و نیاز به چند وسیله نقلیه متفاوت دارد.

در اینجا خلاصه‌ای از این طرح ذکر شده است:

  • در ابتدا یک موشک، فضاپیما را از زمین به مریخ پرتاب می‌کند.
  • وقتی به سیاره سرخ نزدیک شدند، فضاپیما یک فرودگر را بر سطح مریخ فرود می‌آورد.
  • این فرودگر نمونه‌های مهروموم شده از سطح مریخ را که توسط مریخ‌نورد استقامت جمع‌آوری شده، تحویل می‌گیرد.
  • یک موشک کوچک نمونه‌های جمع‌آوری شده را به مدار مریخ شلیک می‌کند و در آنجا به مدار انتظار منتقل می‌شود.
  • مدارگرد نمونه‌های جمع‌ شده از مریخ را با پرتاب آن‌ها به داخل کپسول در انتهای سفر به سطح زمین می‌آورد.

ناسا در یک پست آنلاین در مورد این ماموریت چالش‌ برانگیز گفت و از موانعی صحبت کرد که تیم باید پشت سر بگذارد تا نمونه‌ها با موفقیت به سطح زمین برسند.

به عنوان مثال، باید از مهروموم شدن کامل نمونه‌ها به منظور جلوگیری از آلوده شدن در حین سفر و اطمینان از عدم آلودگی محیط‌زیست زمین اطمینان حاصل شود. ناسا می‌گوید: «خطر انتقال هر موجود زنده‌ای در این سفر نیز وجود دارد.»

این بدان معناست که مهندسان باید ظرف نمونه را بدون آسیب دیدن، مهروموم و استریل کنند. در حال حاضر تیم محققان در حال بررسی روش لحیم کاری است که شامل ذوب آلیاژ فلز به مایعی است که سبب اتصال فلز می‌شود.

«برندان فیهان»، مهندس سیستم که عضوی از تیم قرار دادن نمونه‌ها در مدار و بازگرداندن آن‌ها به زمین است، می‌گوید: «یکی از بزرگترین چالش‌های ما در حال حاضر این است که فلز در دمای 1000 درجه فارنهایت (538 درجه سانتیگراد) ذوب می‌شود. پس باید نمونه‌ها را در داغ‌ترین دمایی که تاکنون در مریخ تجربه کرده‌اند، یعنی دمای حدودی 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) نگه داریم. نتایج اولیه آزمایشات لحیم کاری تایید کرده که ما در مسیر درستی هستیم.»

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این روش، چنین تکنیکی را می‌توان برای ماموریت‌های بازگشت نمونه در قمر درحال چرخش مشتری (که اروپا روی آن تمرکز دارد) و یا انسلادوس (یکی از قمرهای زحل) مورد استفاده قرار داد. فیحان می‌گوید: «بدین ترتیب می‌توانیم نمونه‌های تازه از اقیانوس‌ها را که حاوی موجودات زنده فرازمینی هستند، جمع‌آوری کنیم و به سطح زمین بازگردانیم. پس باید راهی برای این کار پیدا کنیم.»

قطعا راه زیادی تا رسیدن به نتیجه است. دانشمندان امید دارند تا سال 2030 کپسول کوچکی حاوی نمونه‌های مریخ را در سطح زمین دریافت کنند و برای سال‌ها اطلاعات هیجان‌انگیزی را در اختیار مردم و محققین قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی