ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عرضه دایون Y5
اخبار خودرو

دایون Y5 به بازار می‌آید؛ سومین شاسی‌بلند از خاندان زامیاد و فوودی

روز گذشته شرکت صنایع خودروسازی ایلیا که مقر خط تولید آن در استان مرکزی واقع است٬ اعلام کرد به زودی شاسی بلند دایون Y5 را در بازار کشورمان عرضه خواهد کرد و احتمالا تا پایان ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

روز گذشته شرکت صنایع خودروسازی ایلیا که مقر خط تولید آن در استان مرکزی واقع است٬ اعلام کرد به زودی شاسی بلند دایون Y5 را در بازار کشورمان عرضه خواهد کرد و احتمالا تا پایان سال خط تولید این شاسی‌بلند به مرحله بهره‌برداری نهایی می‌رسد. این خودرو در واقع نمونه دیگری از محصول جنجالی زامیاد (فودای لندفورت) و وانت مکث موتور (فودی f22) است که طی ماه‌های اخیر قرار بوده به بازار ایران وارد شوند. هرچند به نظر می‌رسد که ظاهرا پروژه ساخت این خودرو توسط زامیاد از دستور کار این شرکت خارج شده‌است.

https://static.digiato.com/digiato/2018/08/B1A94777-E2E8-47E6-A282-27141BB5FA24.jpeg

دایون Y5 را می‌توان نسخه دیگری از فودای لندفورت در نظر گرفت که انتظار می‌رود بتواند خلا موجود در بازار خودروهای آفرودی را پر کند. البته چندان هم نمی‌توان انتظار داشت که این شاسی‌بلند بتواند موفق ظاهر شود چراکه با چالش‌هایی همچون قیمت بالا، عدم جذابیت طراحی نسبت به رقیبان غیرچینی و عدم به‌روز‌رسانی امکانات فنی و رفاهی مواجه است. از جمله رقبای این خودرو می‌توان به محصولاتی همچون فوتون ساوانا عظیم خودرو و یواز پاتریوت سروش دیزل اشاره کرد.

https://static.digiato.com/digiato/2021/05/%D9%85%DA%A9%D8%AB-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AA2.jpg
نسخه وانت که قرار است توسط مکث موتور از زیرشاخه های ماموت خودرو وارد بازار شود.

قیمت دایون Y5 در بازار

طبق آخرین خبرهای رسیده از این شاسی‌بلند جدید، دایون Y5 با قیمتی در حدود ۸۹۰ میلیون تومان در بازار عرضه خواهد شد. هرچند این برچسب قیمتی هنوز توسط شرکت صنایع خودروسازی ایلیا تایید نشده است. با چنین قیمتی به غیر از خودروهایی نظیر یواز پاتریوت٬‌ دایون وای ۵ عملا در سگمنت قیمتی یک دوجین از کراس اوورهای تک دیفرانسیل نظیر تیگو ۷ و یا فیدلیتی و دیگنیتی و امثالهم خواهد بود. همچنین از حیث هفت سرنشین بودن نیز شاهد رقابت این خودرو با تیگو ۸ پرو مدیران خودرو هستیم که البته فعلا قرار است تنها به صورت تک دیفرانسیل راهی بازار شود.

دایون وای ۵
دایون وای ایلیا خودرو

گفتنی است که ایلیا خودرو خودروساز چندان تازه کاری نیست و پیش از این همین گروه صنعتی در قالب کیان موتور وارنا٬ عرضه کننده خودروهای بورگوارد بوده‌است و دست بر قضا عملکرد خوبی را نیز پس از اعمال تحریم‌ها از خود به نمایش گذاشته است.

https://static.digiato.com/digiato/2021/05/%D9%85%DA%A9%D8%AB-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AA.jpg

در ساختار شاسی بلند دایون وای ۵ از مجموعه‌ای از قطعات فنی اروپایی و حتی آمریکایی استفاده شده است که برای مثال می‌توان به سیستم‌های برقی و مکانیکی ساخت بوش و یا دیفرانسیل قفل شونده در محور عقب از برند ایتون اشاره کرد.

همچنین امکان رانندگی در شرایط مختلف دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل به همراه شرایط آفرودی (دنده سنگین)‌ نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده‌است.

دایون وای ۵
استفاده از موتور میتسوبیشی در دایون وای ۵

مشخصات فنی دایون Y5

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی دایون، Y5 یک شاسی بلند آفرودی دو دیفرانسیل است که به همراه یک پیشرانه ۲ لیتری توربو ساخت میتسوبیشی است که راهی بازارهای مختلف شده است. هرچند این شاسی‌بلند در کشور چین با برند دایون عرضه شده اما در بسیاری از بازارهای جهانی از آن تحت عنوان یکی از محصولات برندهای تجاری فودی یا دانگ‌فنگ یاد میشود.

https://static.digiato.com/digiato/2018/08/50BA6B7D-880C-4B5F-90A5-269367510FCA.jpeg

بهترین نسخه دایون Y5 به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو مجهز است که می‌تواند ۲۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. دایون Y5 در بازار ایران از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با ساختار شاسی مستقل بهره برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی