ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوربین شیائومی 12
تکنولوژی

پژوهشی جدید از جاسوسی گوشی‌های اندرویدی از کاربران خبر می‌دهد

افراد بی‌شماری در سراسر جهان از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند و شاید برای بسیاری از آن‌ها این سوال پیش آمده که این محصولات تا چه اندازه امن هستند، البته در حقیقت بدون توجه به این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

افراد بی‌شماری در سراسر جهان از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند و شاید برای بسیاری از آن‌ها این سوال پیش آمده که این محصولات تا چه اندازه امن هستند، البته در حقیقت بدون توجه به این موضوع همه ما روزانه یا هر ساعت از گوشی‌مان استفاده می‌کنیم. حالا پژوهشی جدید ادعا می‌کند که گوشی‌های اندرویدی چندان قابل اطمینان نیستند و از کاربران جاسوسی می‌کنند.

این پژوهش که از سوی محققان دانشگاه «ادینبورگ» اسکاتلند و «کالج ترینیتی دوبلین» در ایرلند صورت گرفته، گوشی‌های اندرویدی شرکت‌های سامسونگ، شیائومی، هواوی و ریلمی به همراه دستگاه‌های مبتنی بر LineageOS و سیستم عامل متن باز و امن e/OS را مورد بررسی قرار داده است.

این پژوهش نشان می‌دهد که حتی اگر گوشی در حالت بیکار (Idle) باشد، باز هم نسخه‌های سفارشی اندرویدی اطلاعات قابل توجهی را برای توسعه‌دهنده سیستم عامل و همچنین شرکت‌های شخص ثالث مانند گوگل و مایکروسافت که اپ‌هایشان بطور پیش فرض روی دستگاه نصب شده‌اند، می‌فرستد.

طبق این مطالعه، در حالی که اکثر نگرانی‌ها پیرامون برخی برنامه‌های خاص وجود دارد، باید توجه ویژه‌ای به خود سیستم عامل نشان داد. چرا که این پژوهش نشان داده که دستگاه‌ها حتی در حالت بیکار هم چندین گیگابایت داده به شرکت‌های دیگر ارسال می‌کنند.

جاسوسی گوشی‌های اندرویدی

طبق ادعای پژوهشگران، تمام شرکت‌ها لیستی از برنامه‌های نصب شده روی گوشی را جمع‌آوری می‌کنند که همین موضوع می‌تواند حریم خصوصی کاربران را زیرسوال ببرد چرا که برای مثال از علایق آن‌ها مطلع می‌شوند. ظاهرا راهی برای جلوگیری از چنین موضوعی وجود ندارد.

این پژوهش بطور خاص نشان می‌دهد که گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، هواوی و ریلمی داده‌های کاربران، پیکربندی دستگاه و ورود کاربران به حساب‌ها (به صورت تله‌متری) را جمع آوری می‌کنند.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های شیائومی میزان استفاده از برنامه‌ها را برای این کمپانی ارسال می‌کنند. علاوه بر این، زمان و مدت زمان تماس‌های ویدیویی هم در معرض خطر قرار دارند. در سوی دیگر، در دستگاه هواوی کیبورد سویفت‌کی تمام اطلاعات استفاده از آن را در اختیار مایکروسافت قرار می‌دهد.

سامسونگ، شیائومی، ریلمی و گوگل شناسه دستگاه‌ها مانند شماره سریال سخت افزار و شناسه‌های تبلیغاتی قابل برنامه‌ریزی مجدد توسط کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. شماره سریال یک شماره منحصر به‌فرد برای شناسایی دستگاه است و برای هر دستگاهی فرق می‌کند.

طبق این پژوهش، کاربران برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌ها، می‌توانند از سیستم عامل e/OS استفاده کنند. این نسخه از اندروید مبتنی بر ماژولی است که امکان استفاده از سرویس‌های گوگل بدون ارسال اطلاعات شخصی را ممکن می‌کند. در این نسخه دسترسی به داده‌های شخصی برای گوگل و اپ‌ها یا سرویس‌های شخص ثالث مسدود شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • احمد جویباری
    احمد جویباری | ۲۵ مهر ۱۴۰۰

    e/os دیگه چه کوفتیه هرچی تو اینترنت سرچ کردم نبود😡 😡 😡

مطالب پیشنهادی