ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جزئیات تزریق دوز سوم واکسن کرونا از زبان رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن اعلام شد

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، جزئیات تزریق دوز یادآور واکسن کرونا را تشریح و با بیان اینکه تزریق دوز سوم واکسن کرونا در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، از توصیه وزارت بهداشت ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۳

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، جزئیات تزریق دوز یادآور واکسن کرونا را تشریح و با بیان اینکه تزریق دوز سوم واکسن کرونا در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، از توصیه وزارت بهداشت برای تزریق این واکسن به صورت هر ۶ ماه یکبار بعد از تزریق دوز دوم خبر داد.

«محسن زهرایی»، درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: «طبق مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کووید۱۹ ، قرار شد براساس همان اولویتی که هموطنان دُز اول را دریافت کردند، دُز سوم (یادآور) را هم دریافت کنند.»

به گفته زهرایی تزریق دُز سوم واکسن از روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی کشور آغاز شده است و دز سوم یا یادآور بستگی به نوع واکسن نوبت اول و دوم دارد.

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت

او همچنین در ادامه توضیحات خود گفت: «بعد از اینکه دوز سوم را برای کادر بهداشت و درمان و مراکز نگهداری سالمندان، طبق فاز اول سند ملی واکسیناسیون پیش می‌رویم. یعنی، دوز سوم را از سالمندان بالای ۷۵ و ۶۵ سال آغاز خواهیم کرد.»

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «پیش بینی واکسن مورد نیاز برای دوز سوم انجام شده و به تدریج برای افرادی که دوز دوم را زده‌اند، تزریق دوز سوم انجام خواهد شد.»

زهرایی در پاسخ به این سوال که دوز سوم با توجه به نوع واکسن‌های تزریق شده در دوز اول و دوم انجام خواهد شد یا خیر، گفت: «برای دوز بوستر هم بر اساس واکسن‌های جاری در کشور که تزریق شده است، پیش خواهیم رفت. کسانی که واکسن سینوفارم یا برکت زده‌اند، برای دوز یادآور می‌توانند از همین واکسن‌ها بزنند و یا اینکه مشابه همان پلتفرم‌هایی که در کشور موجود است.»

او همچنین با اعلام اینکه تاکنون حدود ۷۲ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است، گفت: « ۴۸.۵ میلیون نوبت اول و ۲۳ میلیون ۲ دوز واکسن زده‌اند که باید تلاش کنیم ظرف یک تا دو ماه آینده، تزریق دوز دوم به ۴۵ میلیون نفر و دوز اول به ۷۰ میلیون نفر برسد.»

تزریق دوز سوم به کادر درمان

«محمد شریفی‌مقدم»، دبیر کل خانه پرستار، درباره تزریق دوز سوم به کادر درمان گفت:«سازوکار تزریق دوز سوم واکسن کرونا به کادر درمان فراهم شده و قرار بود در هفته گذشته در تهران شروع شود اما هنوز خبری نشده و به‌ احتمال زیاد از این هفته آغاز می‌شود. همچنین واکسن‌هایی که قبلا در ایران تزریق شده بود، در دسترس است و مشکلی از نظر تامین واکسن وجود ندارد.»

به‌ گفته او نخستین گروه از کادر درمان بهمن سال گذشته واکسینه شدند و اگر از تاریخ تزریق دوز دوم‌شان در نظر گرفته شود، تاکنون بیش از شش ‌ماه از زمان تزریق‌شان گذشته است. بنابراین لازم بود که دوز سوم تزریق شود.

به‌ گفته شریفی‌مقدم بیشترین واکسنی که برای کادر درمان تزریق شد، واکسن سینوفارم بود؛ چرا که اسپوتنیک‌وی تنها برای مدت کوتاهی وارد کشور شد و دیگر خبری از محموله‌های بعدی نشد. آسترازنکا هم عوارض زیادی داشت و در نهایت اغلب کادر درمان سینوفارم تزریق کردند.

او با تاکید بر اینکه برای تزریق دوز سوم مشکلی وجود ندارد، گفت: «محدودیتی هم اعمال نشده و تمام نیروهای درمان، یعنی گروه پرستاری و پزشکان، دوز سوم را تزریق خواهند کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی