ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M1 مکس از نسخه مجهز به M1 پرو سنگین‌تر است

اپل دیشب در رویداد «Unleashed» از جدیدترین تراشه‌هایش و مک‌بوک‌های مجهز به آن‌ها رونمایی کرد. این چیپ‌ها با نام‌های M1 پرو و M1 مکس در اختیار خریداران قرار می‌گیرند و روی وزن مدل ۱۶ اینچی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

اپل دیشب در رویداد «Unleashed» از جدیدترین تراشه‌هایش و مک‌بوک‌های مجهز به آن‌ها رونمایی کرد. این چیپ‌ها با نام‌های M1 پرو و M1 مکس در اختیار خریداران قرار می‌گیرند و روی وزن مدل ۱۶ اینچی تاثیر می‌گذارند. در حقیقت وزن مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M1 مکس ۱۰۰ گرم از نسخه مجهز به M1 پرو بیشتر است.

در حالت کلی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی نسبت به نسل قبلی‌اش وزن و ضخامت بالاتری دارد که دلیل چنین موضوعی را باید در شاسی جدید، پورت‌های بیشتر و بقیه مسائل جستجو کرد. اما میان مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها هم اختلاف وزن وجود دارد.

طبق مشخصات، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با چیپ M1 پرو وزنی برابر ۲.۱ کیلوگرم دارد اما با تراشه M1 مکس، وزنش به ۲.۲ کیلوگرم می‌رسد. اگرچه M1 مکس از نظر فیزیکی ابعاد بزرگتری نسبت به M1 پرو دارد اما اختلاف وزن ۱۰۰ گرمی میان آن‌ها وجود ندارد. برای مثال مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با هردو تراشه وزن یکسانی دارد و تنها در مدل ۱۶ اینچی با چنین افزایش وزنی روبه‌رو هستیم.

بر اساس صفحه مشخصات در وب‌سایت اپل، علت چنین اختلاف وزنی مربوط به پیکربندی و همچنین فرایند تولید می‌شود. به نظر می‌رسد اپل برای قرارگیری تراشه M1 مکس درون این لپ‌تاپ قدرتمندش، تغییری در اجزای داخلی‌اش ایجاد کرده. اگر با چنین مسئله‌ای روبه‌رو باشیم، در کالبدشکافی‌های آینده می‌توانیم بیشتر به این موضوع پی ببریم.

دیشب در رویداد اپل از نسل جدید مک‌بوک با طراحی تازه، نمایشگر باکیفیت، پورت‌های بیشتر و همچنین تراشه‌های قدرتمند رونمایی شد. این محصولات را می‌توان با تراشه‌های M1 پرو و M1 مکس سفارش دارد که اگرچه هردوی آن‌ها با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند و همچنین از ۱۰ هسته پردازشی بهره می‌برند، اما در بخش پردازشگر گرافیکی و تعداد ترانزیستور با یکدیگر متفاوتند.

M1 پرو دارای ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور است، پردازشگر گرافیکی‌اش حداکثر ۱۶ هسته دارد و در بالاترین نسخه از ۳۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. در مقابل M1 مکس دارای ۵۷ میلیارد ترانزیستور است، حداکثر ۳۲ هسته گرافیکی دارد و از ۶۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی