ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان سنگاپوری بانداژ هوشمندی با قابلیت ارزیابی زخم‌ها توسعه داده‌اند

محققان سنگاپوری بانداژی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات پزشکی مربوط به زخم‌ها اعم از دما و نوع باکتری را شناسایی و به صورت بی‌سیم داده‌ها را ارسال کند. سنسور پوشیدنی در کمتر از ۱۵ ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

محققان سنگاپوری بانداژی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات پزشکی مربوط به زخم‌ها اعم از دما و نوع باکتری را شناسایی و به صورت بی‌سیم داده‌ها را ارسال کند. سنسور پوشیدنی در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌تواند چنین داده‌هایی را جمع‌آوری و کار درمان این نوع زخم‌ها را بسیار ساده‌تر کند.

تیم تحقیقاتی که از گروه مهندسی پزشکی و موسسه نوآوری و فناوری سلامت «دانشگاه ملی سنگاپور» (NUS) تشکیل شده است اعلام کرد که این پلتفرم VeCare نام دارد و شامل بانداژ تشخیص زخم، یک تراشه الکترونیکی و اپلیکیشن موبایل می‌شود که داده‌ها از طریق آن منتقل می‌شوند.

بانداژ

به گفته NUS، این بانداژ دارای یک لایه تماس با زخم، مانع خارجی راحت، جمع‌کننده مایعات میکروفلوئید و حسگر ایمنی انعطاف پذیر است. بانداژ با استفاده از یک سیستم الکتروشیمیایی، نشانگرهای زیستی مختلف مخصوص زخم‌ها را تشخیص داده و ارزیابی‌های مربوط به محیط زخم، التهاب و وضعیت عفونت را تسهیل می‌کند.

جمع‌کننده مایعات میکروفلوئید که به سنسور متصل شده است، انتقال مایع به آن را تا ۱۸۰ درصد افزایش می‌دهد که به گفته محققان این امر باعث می‌شود حسگر بدون در نظر گرفتن شکل یا اندازه زخم بتواند به طور مطمئن عمل کند.

در نهایت نیز تراشه الکترونیکی متصل به سنسور داده‌ها را به صورت بی‌سیم به اپلیکیشن موبایل ارسال می‌کند. این دسته از داده‌ها سپس توسط اپلیکیشن ارزیابی و تجزیه و تحلیل می‌شوند. همچنین گفته می‌شود که این تراشه از باتری قابل شارژ بهره می‌برد.

به صورت کلی، سیستم حسگر پوشیدنی VeCare می‌تواند دما، اسیدیته، نوع باکتری و عوامل التهابی خاص زخم‌های وخیم را تشخیص دهد. به گفته محققان توانایی انجام این کار در ۱۵ دقیقه باعث شده تا ارزیابی به موقع و دقیقی از زخم‌ها ارائه شده که برای بهبود بیماری در زمان ممکن بسیار مهم است.

حسگر تشخیص زخم دانشمندان آزمایشات بالینی خود را با کمک بیماران مبتلا به زخم شدید وریدی پا انجام داده است که به گفته دانشمندان در ارزیابی و نظارت بر چنین زخم‌هایی موفق بوده است. تیم تحقیقاتی اکنون بر توسعه بیشتر VeCare در برآوردن الزامات ایمنی و همچنین تولید انبوه آن متمرکز شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی