ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در رویداد توسعه‌دهندگان هواوی ۲۰۲۱ چه گذشت؟

شرکت هواوی به رسم هر سال، کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را در روز جمعه برگزار کرد که امسال عنوان HDC.Together برای آن انتخاب شد. طی این مراسم، بسیاری از اخبار روز هواوی و محصولات این شرکت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

شرکت هواوی به رسم هر سال، کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را در روز جمعه برگزار کرد که امسال عنوان HDC.Together برای آن انتخاب شد. طی این مراسم، بسیاری از اخبار روز هواوی و محصولات این شرکت پیرامون فناوری‌های نرم‌افزاری جدید معرفی شدند که در این مطلب نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

سیستم عامل هارمونی اهمیت بالایی برای هواوی دارد و روز‌به‌روز روی محصولات بیشتری منتشر می‌شود و به همین دلیل، بخش عمده کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۱ هواوی به همین پلتفرم اختصاص یافت.

پیش نمایش HarmonyOS 3.0

در حال حاضر جدیدترین نسخه پایدار از پلتفرم اختصاصی هواوی، نسخه دوم آن یعنی HarmonyOS 2.0 است که روی بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه نصب شده است. بنابر اعلام مدیر بخش محصولات مصرفی هواوی، این میزان، سریع‌ترین رشد میان سیستم‌عامل‌های تاریخ به شمار می‎‌رود.

در روز ابتدایی کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی پیش نمایشی از نسخه سوم این پلتفرم در مقابل دیدگان شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

بنابر اعلام هواوی، HarmonyOS 3 نسبت به نسخه پیشین این پلتفرم از 50 درصد بهبود در بخش اتصال به دستگاه‌های هوشمند، ارتقاء دو برابری در اجرای پایدار محتوای اچ‌دی و 20 درصد پیشرفت برای عملکردهای بین دستگاهی (Cross-Device) برخوردار است.

نسخه آزمایشی این سیستم‌عامل قرار است در سه ماهه نخست سال 2022 میلادی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار بگیرد اما تا نهایی شدن و امکان استفاده برای کاربران باید مدتی بیشتر صبر کرد.

زبان برنامه‌نویسی هواوی در راه است

پیش از این توسط هواوی اعلام شده بود که این شرکت قصد دارد با ارائه زبان برنامه‌نویسی جدید برای HarmonyOS به نام Cangjie، این پلتفرم را با سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس Euler ادغام کند.

انجام این کار سبب می‌شود تا گستره بیشتری از محصولات بتوانند با پلتفرم یکپارچه هارمونی سازگار شده و دیگر دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل Euler نیز به راحتی بتوانند با دستگاه‌های مبتنی بر هارمونی اتصال برقرار کنند. در همین رابطه طی کنفرانس HDC.Together هواوی، بخشی نیز به معرفی مقدماتی زبان برنامه‌نویسی کانجی اختصاص یافت تا توضیحاتی در خصوص هدف و رویکرد هواوی از عرضه این زبان برنامه‌نویسی شخصی‌سازی شده شرکت، عنوان شود.

رونمایی از رابط کاربری داشبورد خودروی مبتنی بر سیستم عامل هارمونی

یکی دیگر از خبرهای جدید هواوی در مراسم HDC 2021 اعلام برنامه‌ریزی جهت عرضه اولین خودروی هوشمند مبتنی بر HarmonyOS تا پایان سال میلادی جاری بود.

بنا بر اظهارات «ریچارد یو»، مدیر بخش محصولات مصرفی هواوی، این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری یا در ابتدای سال آینده میلادی، نخستین خودروهای کراس‌اور مبتنی بر پلتفرم هارمونی را که با همکاری هواوی و شرکت نوآور SERES که در زمینه خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند، به بازار عرضه کند.

علاوه بر اعلام این خبر، مدیر هواویاولین تصویر از رابط کاربری داشبورد خودروی هوشمند مبتنی بر پلتفرم هارمونی را به نمایش گذاشت. به گفته هواوی، در داشبورد خودروهای هوشمند HarmonyOS توجه ویژه‌ای به پوشش چند منظوره و قابلیت‌های Multi-Device شده تا بتواند تجربه‌ای نو و بی سابقه را در اختیار مشتریان بگذارد.

هواوی HMS Core 6 عرضه شد

یکی دیگر از نکات قابل توجه این کنفرانس، انتشار نسخه ششم از سرویس‌های موبایل HMS Core بود که این بار نه تنها به عنوان یک سرویس اختصاصی برای هواوی، بلکه به عنوان بستری آزاد برای عملکرد بین سیستم‌عاملی و منبع باز (Open Source) معرفی شده است.

طبق اعلام هواوی، سرویس‌ موبایل HMS Core که برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اکنون در نسخه جدید خود شامل 69 کیت توسعه‌دهنده به همراه 21,738 بسته API در 7 دسته‌بندی مختلف است.

از طرفی برای HMS Core 6 تعداد 13 قابلیت جدید، 18 قابلیت بهبودیافته و 13 قابلیت بین سیستم‌عاملی در نظر گرفته شده که از سیستم‌عامل‌های مختلفی نظیر هارمونی، اندروید، پروژه OpenHarmony، ویندوز، iOS و لینوکس پشتیبانی می‌کند تا بتوان اپلیکیشن‌های مختلف را روی هر یک اجرا کرده و اتصال داخلی را میان آن‌ها برقرار کرد.

HMS Core 6 می‌تواند علاوه بر ارائه بستری منبع باز میان سیستم‌عامل‌های مذکور، با استفاده از چارچوب‌های نرم‌افزاری (Framework) ثالث نظیر React ،Cordova و غیره از پلتفرم‌های مختلفی شامل گوشی‌های هوشمند، تبلت، رایانه‌های شخصی، تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، هدفون، اسپیکر، ساعت‌ و خودروهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند.

به گفته هواوی، این نسخه با تمرکز بیشتری روی توسعه بخش‌های گرافیک، رسانه، هوش مصنوعی، خدمات اپلیکیشنی و سیستم‌ها در دست توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد تا بتوان اپلیکیشن‌های پیچیده و کاربردی‌تری را برای کاربران هواوی عرضه کرد.

انسان دیجیتال هواوی با سرویس‌های مبتنی بر زبان اشاره معرفی شد

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های کلیدی در دست توسعه شرکت هواوی است که طی کنفرانس HDC.Together نیز به عنوان محور اصلی بسیاری از فناوری‎‌ها، مورد بحث قرار گرفت. محصول دیگر هواوی در این زمینه یک انسان دیجیتال است که می‌تواند برای اولین بار تمامی فرامین نوشتاری و گفتاری را در لحظه با زبان اشاره اجرا کند.

این سرویس تحت عنوان Huawei SignPal Kit در دست توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار خواهد گرفت تا به واسطه آن بر پایه فناوری‌های شبکه عصبی عمیق، متن ورودی را که از لحاظ قواعد منسجم و صحیح است با این انسان دیجیتال به حرکات زبان اشاره تبدیل کنند. با این فناوری حتی افراد زیادی که دچار ناشنوایی یا کم‌شنوایی هستند نیز امکان استفاده از محتواهای آموزشی را خواهند داشت.

جایزه بزرگ هواوی برای کسی که بتواند از محیط نرم‌افزاری آن نقص پیدا کند

امنیت و حفظ حریم خصوصی دستگاه‎‌ها، خدمات و تجهیزات، همواره از اصول هواوی در تولید محصولاتش بوده است. در واقع بخشی از هدف هواوی از بروزرسانی و عرضه محصولات نرم ‎افزاری مانند هارمونی او اس 3، HMS Core 6 و غیره، ارتقای سطح امنیتی آنها بوده است. با این حال همچنان مشکلاتی در آن‌ها وجود دارد.

در همین راستا این شرکت اعلام کرده که اگر توسعه‌دهندگان بتوانند حتی یک باگ نرم‌افزاری ساده در پلتفرم نرم‌افزاری هواوی پیدا کنند، جوایز ارزنده‎ای به ارزش حداکثر 1.5 میلیون یوآن به آنها اعطا خواهد شد. جایزه دوم که مبلغی حتی سنگین‌تر است نیز برای کسانی خواهد بود که بتوانند هرگونه نقص سیستمی در محیط نرم‌افزار هواوی پیدا کنند.

همچنین هواوی دعوتی گسترده از هکرهای کلاه سفید نیز به عمل آورده تا با پایش و بررسی اوضاع امنیتی، پلتفرم‌های هواوی را از حیث نفوذ به هر روشی مورد آزمون قرار دهند. شاید بتوان گفت مراسم HDC 2021 یکی از مهمترین رویدادهای توسعه‌دهندگان هواوی طی سالیان اخیر بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی