ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان یک قدم به راهکار احتمالی برای حذف خاطرات بد نزدیک می‌شوند

محققان دانشگاه کمبریج پروتئینی را در مغز موش‌ها کشف کردند که ظاهرا می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی مربوط به خاطرات شکل‌پذیر درنظر گرفته شود و از این طریق انتظار می‌رود بتوانند خاطرات بد را از ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

محققان دانشگاه کمبریج پروتئینی را در مغز موش‌ها کشف کردند که ظاهرا می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی مربوط به خاطرات شکل‌پذیر درنظر گرفته شود و از این طریق انتظار می‌رود بتوانند خاطرات بد را از ذهن پاک کنند .

تحقیقات قبلی در زمینه فراموشی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده بودند که پروپرانولول تاثیر زیادی روی آن دارد. اما این بار محققان کمبریج متوجه وجود نوعی پروتئین خاص در نورون‌ها شدند که ظاهرا از طریق تزریق تحت تاثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند ارتباط مستقیمی با به خاطر آوردن یا حذف خاطرات داشته باشد. در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی محققان این دانشگاه آمده است:

اکنون دانشمندان دانشگاه کمبریج از وجود نوعی پروتئین خاص خبر می‌دهد که احتمالا می‌تواند نقشی در فراموش کردن خاطرات بد ذهنی داشته باشد. امید آن می‌رود در آینده دانشمندان بتوانند خاطرات بد را برای همیشه از ذهن محو کنند.

خاطرات

محققان در آزمایش‌های خود موش‌های آزمایشگاهی را با تکان دادن همزمان و ایجاد صدا عادت داده‌اند. موش‌ها به طور طبیعی صدا را با تکان مرتبط می‌دانند که با این وجود واکنش ترس در آن‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که موش‌ها لرزش و شوکه شدن را به یاد می‌آورند، سروصدا را در ذهن خود با ناراحتی همراه می‌کنند. محققان سپس به موش‌ها پروپرانولول تزریق کردند و هرچند با این وجود موش‌ها باید دچار فراموشی می‌شدند اما چنین چیزی رخ ندارد.

اکنون محققان دلیل این سوال که «چرا پروپرانولول همیشه باعث فراموش شدن خاطرات نمی‌شود» را می‌دانند اما آن‌ها دلیل تاثیر این پروتئین ساقه در متوقف شدن آن و حتی دلیل وجود آن را نمی‌دانند. مانند هر پژوهش دیگری، تحقیقات دانشمندان کمبریج نیز به برخی سوالات پاسخ می‌دهد، اما سوال تازه‌ای را به وجود می‌آورد.

نکته مهمی که نباید از آن غافل شویم این است که با تحقیقات بیشتر، یافته‌های دانشمندان می‌تواند پیامدهای بزرگی برای انسان‌ها داشته باشد. کشف دانشمندان در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به درمان سندرم‌هایی مانند «اختلال اضطراب پس از سانحه» یا PTSD داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Maji Co
    Maji Co | ۸ آبان ۱۴۰۰

    خیلی هم عالی، مثل سگ میزننت بعد میان میگن بيا فراموش کن😶

  • علی احمدی
    علی احمدی | ۲ آبان ۱۴۰۰

    دو تا مسئله مهم پیش میاد. اولیش اینه که به وضوح میشه سواستفاده کرد برای پاک کردن ذهن افراد از هر اتفاقی و این بسیار میتونه خطرناک باشه. و دومین مورد این که خاطرات بد در ذهن ما درواقع همون تجربیاتی هستند که ما به دست آوردیم و پاک کردن خاطرات باعث میشه تجربه ای که از اون اشتباه به دست آوردیم و به یک اتفاق یا خاطره بد برای ما تبدیل شده از دست بره، پس در نتيجه ممكنه اون اشتباه رو دوباره تكرار كنيم! به نظر اين تحقيقات جز یه سلاح خطرناک برای سواستفاده از افراد نیست و مثل سریال Westworld میتونن رفتار و شخصیت آدم ها رو باهاش تغییر بدن.

مطالب پیشنهادی