ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپ‌تاپ گیگابایت AERO 15 OLED؛ نهایت قدرت برای حرفه‌ای‌ها

انتخاب بهترین لپ‌تاپ بازار که هم برای کار حرفه‌ای و هم برای گیمینگ مناسب باشد، کار سختی نیست. در واقع شما بهترین لپ‌تاپ را با این ویژگی‌ها نیاز دارید: سخت‌افزار قدرتمند، نمایشگر باکیفیت، طراحی زیبا، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

انتخاب بهترین لپ‌تاپ بازار که هم برای کار حرفه‌ای و هم برای گیمینگ مناسب باشد، کار سختی نیست. در واقع شما بهترین لپ‌تاپ را با این ویژگی‌ها نیاز دارید: سخت‌افزار قدرتمند، نمایشگر باکیفیت، طراحی زیبا، وزن کم، باتری پرظرفیت، درگاه‌های متنوع و مواردی از این قبیل. اگر لپ‌تاپی تمام این موارد را با هم داشته باشد، بی‌شک به لپ‌تاپی ایده‌آل تبدیل خواهد شد. گیگابایت Aero 15 OLED یکی از همین لپ‌تاپ‌های ایده‌آل است. این لپ‌تاپ در بدنه‌ای زیبا و ظریف و نسبتاً سبک، قوی‌ترین سخت‌افزار حال حاضر دنیای لپ‌تاپ را در خود جا داده و نمایشگر امولد آن با رزولوشن 4K چشم‌های شما را به خود خیره می‌کند. البته لپ‌تاپ گیمینگ ایده‌آل، قیمت بالایی هم دارد. در این مطلب می‌خواهیم این لپ‌تاپ را بررسی کنیم.

شرکت تایوانی گیگابایت در بازار کامپیوترهای شخصی سبد محصولات کاملی دارد؛ از قطعات اصلی مثل مادربورد و کارت گرافیک و رم و پاور و حافظه SSD گرفته تا لوازم جانبی مثل کیبورد، ماوس، اسپیکر، هدست و مانیتور. البته این شرکت در بازار ایران بیشتر با قطعات اصلی مثل مادربورد و کارت گرافیک شناخته می‌شود. محصولات این شرکت کیفیت و تنوع بسیار بالایی دارند و همیشه یکی از گزینه‌های اصلی خریداران بوده‌اند. با این حال لپ‌تاپ‌های گیگابایت هنوز به اندازه کافی در ایران شناخته نشده‌اند. لپ‌تاپ‌های این شرکت دو سری آئورس (Aorus) و آئرو (Aero) دو دسته کاربر را هدف گرفته‌اند: سری اول برای گیمرها و سری دوم برای کاربران حرفه‌ای و تولیدکنندگان محتوا. طبیعیست که هرکدام از محصولات این دو سری را می‌توان برای هر دو دسته کاربر پیشنهاد کرد، چون ترکیب سخت‌افزاری قدرتمند هم نرم‌افزارهای حرفه‌ای را اجرا می‌کند و هم بازی‌های سنگین روز را. در ادامه مشخصات لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED را مرور می‌کنیم.

مشخصات لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED

  • نمایشگر ۱۵.۶ اینچی امولد با رزولوشن 4K/UHD
  • پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-11800H
  • کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3070 با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی
  • ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR4-3200
  • ۱ ترابایت حافظه SSD از نوع PCIe نسل چهارم
  • وای‌فای ۶۶۶ و بلوتوث ۵.۲
  • باتری ۹۹ وات‌ساعتی
  • وزن ۲.۳ کیلوگرم
  • قیمت ۲۲۰۰ دلار

مشخصاتی که در بالا می‌بینید به مدل XD مربوط می‌شود که به دست ما رسیده است. مدل پیشرفته‌تر این لپ‌تاپ یعنی YD از پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i9 و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3080 بهره می‌برد و بسیار قدرتمندتر است. با این حال مجموعه سخت‌افزار این لپ‌تاپ، ترکیبی رؤیای برای حرفه‌ای‌ترین کاربران محسوب می‌شود. قیمت این دستگاه در بازار ایران هنوز مشخص نیست اما با توجه به قیمت محصولات مشابه می‌توان برچسب قیمتی حدود ۷۰ میلیون تومانی را برای آن پیش‌بینی کرد.

طراحی

بدنه لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED XD تفاوتی با نسل قبل یعنی Aero 15 OLED XC ندارد و تنها ظاهر قاب پشت نمایشگر تغییر کرده و لبه بالایی نمایشگر کمی فرو رفتگی بیشتری دارد تا باز کردن آن راحت‌تر از قبل باشد. البته طراحی مشابه قبل نقطه ضعف محسوب نمی‌شود چون همچنان به روز و در عین حال با کیفیت است.

ظاهر بدنه لپ‌تاپ جذاب و زیبا است. شاسی از آلومینیوم با کیفیتی ساخته شده و قاب پشت نمایشگر هم جنس آلومینیومی دارد. گیگابایت لولاهای نمایشگر را به گونه‌ای طراحی کرده که به راحتی و با یک دست هم می‌توانید نمایشگر باز کنید. فاصله‌ای که با باز شدن لپتاپ،‌ بین نمایشگر و بدنه ایجاد می‌شود،‌ بالاتر بودن نمایشگر نسبت به برخی از رقبا را به همراه دارد و به همین دلیل دید راحت‌تری را برایتان رقم می‌زند. گیگابایت همچنین ضخامت لبه‌های نمایشگر را افزایش داده تا نمایشگر در عمق بیشتری قرار بگیرد و مقاومت بالاتری در برابر ضربات داشته باشد. فریم اطراف نمایشگر نیز همان اندازه‌ای است که از یک لپ‌تاپ مدرن انتظار می‌رود و در ۳ طرف تنها ۳ میلی‌متر است.

وب‌کم اما جایگاه چندان مناسبی ندارد و در بالای کیبورد و روی بدنه اصلی لپتاپ تعبیه شده است. به همین دلیل در عمل نمای مناسبی را در اختیارتان نمی‌گذارد و تقریباً در بیشتر شرایط،‌ سوراخ‌های بینی را به مخاطب نشان می‌دهد. وب‌کم همچنین به یک کلید فیزیکی مجهز شده که به کمک آن به سادگی می‌توانید آن را مسدود کنید تا نگران نقض حریم خصوصی خود نباشید. شاید از تنها نکات منفی کیفیت لپ‌تاپ، همین کلید مخفی کننده وبکم باشد که کیفیت پایینی دارد و کمی لق می‌زند؛ البته این موضوع تاثیر منفی چندانی در کیفیت لپتاپ نمی‌گذارد.

با نگاهی به پورت‌ها متوجه می‌شوید که با مجموعه‌ای به روز و کامل طرف هستید که به راحتی از پس نیازهای تولید کنندگان محتوا بر می‌آید. در سمت چپ، پورت‌های HDMI 2.1، مینی دیسپلی پورت ۱.۴، یک پورت USB-A 3.2، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن و پورت لن ۲.۵ گیگابیتی به چشم می‌خورد. در سمت راست هم دو پورت USB-A 3.2، یک پورت USB-C با پشتیبانی از پاور دلیوری و تاندربولت ۴ و خروجی دیسپلی پورت و در نهایت پورت‌های کارت‌خوان اس‌دی و جک آداپتور تعبیه شده‌اند. پورت‌ها با وجود این که کامل هستند اما ترکیب آنها در مقایسه با قبل تفاوتی نداشته و تنها شاهد اضافه شدن پشتیبانی از تاندربولت ۴ (به جای ۳ در نسخه قبلی) هستیم. گیگابایت لبه پشتی را تنها به خروجی‌های دو فن لپ‌تاپ اختصاص داده و از این بخش هیچ بهره‌ای برای تعبیه پورت‌ها نبرده است. به همین دلیل پورت‌ها به ویژه روی لبه سمت راست،‌ به هم نزدیک هستند اگر بخواهید از تمام آنها به‌طور هم‌زمان استفاده کنید، میز شلخته‌ای خواهید داشت.

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED از نظر آپگرید، امکان ارتقاء رم،‌ کارت شبکه وای‌فای و SSD را در اختیارتان می‌گذارد و همچنین امکان اضافه کردن ماژول SSD‌ دیگری روی درگاه دوم M.2 را هم دارید. البته توجه کنید که فقط درگاه اصلی M.2 این لپ‌تاپ از حافظه‌های PCIe نسل چهارم پشتیبانی می‌کند و سرعت درگاه M.2 دوم به نسل سوم محدود است.

در مجموع در مورد طراحی باید گفت که لپ‌تاپ گیمینگ گیگابایت Aero 15 OLED بسیار با کیفیت و خوش ساخت طراحی شده و پورت‌های متنوع هم از مزایای مهم آن به شمار می‌آیند. علاوه بر این از نظر ضخامت و وزن در مقایسه با بیشتر رقبا، باریک‌تر و سبک‌تر است.

کیبورد و تاچ‌پد

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED به کیبورد فول سایز مجهز شده است. کلیدهای کیبورد برای تایپ چندان مناسب نیستند و حسی مشابه کیبوردهای گیمینگ را القا می‌کنند. کلیدها در مجموع چه حین فشرده شدن و چه حین بازگشت به بالا، نرم هستند و کمی هم لق می‌زنند. به همین دلیل نمی‌توان این کیبورد را گزینه‌ای ایده‌آل برای تایپ حرفه‌ای طولانی‌مدت در نظر گفت. علاوه بر این صدای کلیدها کمی بیش از انتظار است و اگر به این موضوع حساس باشید ممکن است برایتان خوشایند نباشد. کیبورد همچنین مستعد جذب چربی انگشتان است و در بیشتر شرایط، کثیف شدن آنها به وضوح به چشم می‌آید.

گیگابایت برای کیبورد، نور پس زمینه RGB با امکان تنظیم برای هر کلید به طور جداگانه را در نظر گرفته است. اما عجیب این که کاراکترهای خاص (روی کلیدهای عددی بالای کیبورد) با نور پس زمینه روشن نمی‌شوند و به همین دلیل در نور ضعیف،‌ حتی با روشن بودن نور پس زمینه کیبورد هم به سختی می‌توانید کاراکترهایی از جمله % یا # را پیدا کنید. با این حال کیفیت نورپردازی RGB کلیدهای کیبورد فوق‌العاده است و زمانی که افکت‌هایی مثل Wave را روی آن فعال کنید، حتی از نگاه کردن به کیبورد هم لذت خواهید برد.

تاچ‌پد از نظر ظاهری تفاوتی با نسل قبل ندارد و همچنان نسبتاً کوچک است و در بالای سمت راست آن حسگر اثر انگشت به چشم می‌خورد. شاید بهتر بود، گیگابایت، جای دیگری را برای حسگر اثر انگشت در نظر می‌گرفت تا فضای کوچک تاچ‌پد، بیش از این محدود نشود. لمس تاچ‌پد حس مناسبی دارد و انگشت به راحتی روی آن حرکت می‌کند و حس کلیک کردن هم کاملا مناسب است. در مجموع تاچ‌پد کیفیت و دقت بالایی دارد اما مشابه کلیدهای کیبورد، مستعد جذب چربی انگشتان است.

نمایشگر

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED کیفیت بسیار بالایی دارد اما بیشتر با تمرکز بر تولید کنندگان محتوا ساخته شده است. رزولوشن نمایشگر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا به عبارتی 4K است و به لطف پنل امولد ساخت سامسونگ، رنگ‌های دقیقی را نمایش می‌دهد. پنل نمایشگر همچنین از گواهینامه‌های Pantone و X-Rite برای تنظیم دقیق رنگ‌ها بهره می‌برد و به همین دلیل گزینه‌ای جذاب برای طراحان و ادیتورهای عکس و ویدیو محسوب می‌شود.

اگرچه بعضی از کاربران حین استفاده درازمدت از نمایشگرهای اولد با فرکانس PWM پایین، مشکلاتی نظیر خستگی چشم و سردرد را گزارش کرده‌اند اما من طی مدتی که از این لپ‌تاپ استفاده کردم چنین تجربه‌ای نداشتم. با این حال فرکانس PWM این لپ‌تاپ ۲۴۰ هرتز است که رقم پایینی محسوب می‌شود و می‌تواند برای بعضی از کاربران مشکل ایجاد کند.

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتزی دارد، درحالی‌که لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً از نمایشگری با نرخ رفرش بالای ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند. به همین دلیل اگر گیمرها قصد دارند این لپ‌تاپ را به دلیل جذابیت‌هایی از جمله نمایشگر امولد با کیفیت انتخاب کنند برای تجربه گیمینگ حرفه‌ای باید به فکر اتصال مانیتور گیمینگ جداگانه با نرخ رفرش بالاتر باشند. برای این منظور می‌توان از درگاه HDMI یا دیسپلی‌پورت استفاده کرد. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که اجرای بازی‌های سنگین با رزولوشن 4K و نرخ فریم بالای ۶۰ حتی از توان سخت‌افزار قدرتمند این لپ‌تاپ نیز خارج است و باید رزولوشن را پایین بیاورید.

نمایشگر به روکش براق مجهز شده و از نظر سطح خلوص رنگ مشکی، شفافیت و نسبت کنتراست عملکرد عالی دارد، ضمن این‌که فضای رنگی استاندارد sRGB و فضای رنگی وسیع ادوبی RGB را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. به همین دلیل برای ادیتورهای عکس یا ویدیو گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. نمایشگر این دستگاه از نظر روشنایی هم چیزی کم ندارد و توزیع روشنایی در سطح پنل بسیار خوب و تقریبا یکنواخت است. روشنایی نمایشگر در حدی بالا است که می‌توان در محیط خارجی هم با لپتاپ کار کرد اما بهتر است در محیط‌های بسیار پرنور به دنبال سایه باشید، چون روکش براق نمایشگر مانع مشاهده راحت و بی دردسر می‌شود. در نهایت باید به زاویه دید بسیار عالی به عنوان یکی دیگر از مزایای نمایشگر اشاره کرد که از هر زاویه‌ای رنگ‌ها و کنتراست تغییر چندانی ندارند و کیفیت نمایشگر کاملا حفظ می‌شود.

سخت‌افزار

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED ترکیب سخت‌افزاری کاملاً به‌روزی دارد. پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-11800H که با فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده از ۸ هسته فیزیکی و ۱۶ ترد منطقی برخوردار است و حداکثر فرکانس آن در حالت توربو به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد. در کنار این پردازنده قدرتمند شاهد استفاده از ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR4-3200، یک ترابایت حافظه پرسرعت SSD از نوع PCIe نسل چهارم و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3070 با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی و حداکثر توان ۱۰۵ وات هستیم.

حافظه SSD این دستگاه از نوع NVMe PCIe نسل چهارم است که در مقایسه با نسل سوم، دو برابر سرعت دارد. برای تست کارآیی این حافظه مثل همیشه سراغ برنامه کریستال دیسک مارک رفتم و نتایج زیر را به‌دست آوردم.

همان‌طور که می‌بینید سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات این حافظه بسیار بالاست و به حدود ۵ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد، یعنی حدود ۵۰ برابر بیشتر از هارد دیسک و حدود ۴۰ درصد بیشتر از سریع‌ترین حافظه‌های SSD نسل سوم، اما سرعت نوشتن اطلاعات در آن حتی از حافظه‌های پرچمدار نسل سوم نیز پایین‌تر است. با این حال می‌توانید انتظار عملکرد بسیار خوبی را هنگام بوت ویندوز و اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین داشته باشید. این لپ‌تاپ یک درگاه M.2 دیگر برای نصب حافظه SSD در اختیار شما می‌گذارد ولی توجه کنید که درگاه دوم از نسل سوم حافظه‌های PCIe NVMe پشتیبانی می‌کند.

برای تست عملکرد پردازنده سراغ اپلیکیشن سینه‌بنچ R23 می‌رویم که حداکثر توان پردازنده را برای رندرگیری یک تصویر پیچیده و سنگین به‌کار می‌گیرد. نتیجه این تست را در ادامه می‌بینید.

پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i7-11800H در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌ترتیب ۱۵۱۱ و ۱۲۹۸۹ امتیاز گرفته است که بالاترین امتیازات تا به امروز در دیجیاتو محسوب می‌شوند. برای مقایسه این نتایج با چند پردازنده دیگر می‌توانید جدول زیر را ببینید.

همان‌طور که می‌بینید این پردازنده قدرتمند، اختلاف محسوسی با پردازنده هم‌رده نسل قبل یا پردازنده‌های کم‌مصرف نسل یازدهم دارد و حتی پابه‌پای پردازنده دسکتاپ نسل یازدهم حرکت می‌کند. بنابراین اگر به طراحی‌های پیچیده یا رندرگیری‌های سنگین نیاز دارید، لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست.

تست بعدی پی‌سی مارک ۱۰ است که توان کلی دستگاه را برای استفاده‌های مختلف عمومی یا حرفه‌ای می‌سنجد. نتیجه به‌دست آمده را در تصویر زیر می‌بینید.

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED در تست پی‌سی مارک ۱۰ نیز رکوردشکنی کرد و به ۷۱۹۱ امتیاز دست یافت. پیش از این بالاترین امتیاز در دیجیاتو به لپ‌تاپ گیمینگ MSI GE66 Raider (بررسی دیجیاتو) با ۵۸۶۵ امتیاز اختصاص داشت. نکته جالب این‌که امتیاز زیربخش تولید محتوای دیجیتال در این تست از دو بخش دیگر یعنی استفاده عمومی و اداری بالاتر است، یعنی این لپ‌تاپ برای تولید محتوا و ابزارهای سنگین این حوزه طراحی و ساخته شده است.

تست بعدی تری‌دی مارک است که عملکرد این لپ‌تاپ را در زمینه گیمینگ می‌سنجد. نتایج به‌دست آمده را در ادامه می‌بینید.

نتایج تست‌های تری‌دی مارک این لپ‌تاپ نیز فوق‌العاده است. نزدیک‌ترین رقیب کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3070 در تست‌های دیجیاتو مدل RTX 2070 Super است که در تست‌های تایم اسپای و فایر استرایک حدود ۵ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند. اختلاف با دیگر کارت‌های گرافیک معمول بازار مثل GTX 1650Ti در این تست‌ها به حدود ۱۰۰ درصد می‌رسد. بنابراین با خیال راحت می‌توانید سنگین‌ترین بازی‌ها را روی این لپ‌تاپ اجرا کنید.

البته تجربه واقعی اجرای بازی‌ها روی لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED کمی متفاوت است. همان‌طور که گفتیم، این لپ‌تاپ به‌جای نرخ رفرش بالا، رزولوشن بالایی دارد و اجرای بازی‌های روز با رزولوشن 4K فشار زیادی به سخت‌افزار دستگاه وارد می‌کند. طبق تجربه من حتی اجرای بازی نه‌چندان سنگین فورتنایت با رزولوشن 4K و بالاترین تنظیمات گرافیکی (Epic) روی این لپ‌تاپ با کمی افت فریم همراه است و نرخ فریم بازی بین ۴۰ تا ۶۰ تغییر می‌کند. بازی‌های ساده‌تری مثل کانتر استرایک (CS:GO) به نرخ فریم بالاتری می‌رسند اما نرخ فریم نمایشگر به ۶۰ هرتز محدود است.

بنابراین دو راه دارید: یا از کیفیت فوق‌العاده نمایشگر 4K دستگاه لذت ببرید و بازی‌ها را با تصاویر چشم‌نواز تجربه کنید، یا مانیتور گیمینگ با نرخ رفرش بالا بخرید و به درگاه HDMI یا DP متصل کنید. در این صورت مقداری از کیفیت تصویر فدا می‌شود اما نرخ فریم بالاتری خواهید داشت.

من بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را هم روی این لپ‌تاپ نصب کردم تا قابلیت‌های Ray Tracing و DLSS را تست کنم. لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED با سخت‌افزار بسیار قدرتمند، نمی‌تواند این بازی را روی رزولوشن 4K با بالاترین تنظیمات گرافیکی و RT اجرا کند و نرخ فریم شما به‌طور میانگین به ۳۰ خواهد رسید. اگر RT را غیر فعال کرده و تنظیمات گرافیکی را کمی پایین‌تر بیاورید و رزولوشن بازی را هم روی فول اچ‌دی قرار دهید، نرخ فریم بازی به بالای ۵۰ می‌رسد و تجربه بازی کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود.

خنک‌سازی

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED از سیستم خنک‌سازی انحصاری گیگابایت با نام تجاری Windforce Infinity استفاده می‌کند. در این سیستم ۲ فن نسبتا بزرگ با ۷۱ تیغه به‌کار رفته‌اند و ۵ لوله انتقال حرارت نیز عملیات خنک‌سازی را تسهیل می‌کنند. البته این لپ‌تاپ، عملکرد کم‌صدا را به خنک‌سازی بیشتر ترجیح می‌دهد.

نرم‌افزار کنترل سنتر گیگابایت ۵ پروفایل برای تنظیم کارآیی دستگاه دارد که بسته به انتخاب شما، عملکرد فن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر استفاده چندانی از دستگاه ندارید و نمی‌خواهید صدای فن‌ها را بشنوید، گزینه Meeting یا Creator را انتخاب کنید. جالب این‌که حتی روی حالت Gaming نیز فن‌ها به دور بالا نمی‌رسند و دستگاه کمی داغ می‌شود. دمای کیبورد هنگام اجرای بازی‌های سنگین به حدود ۵۵ درجه می‌رسد که دمای مناسبی نیست و کمی نگران‌تان می‌کند.

اگر واقعاً به دمای بدنه دستگاه حساس هستید و قصد استفاده سنگین و درازمدت از لپ‌تاپ را دارید، باید گزینه Turbo را انتخاب کنید. در این حالت فن‌ها با حداکثر سرعت (حدود ۵۵۰۰ دور در دقیقه) به گردش درمی‌آیند و قطعات اصلی دستگاه را خنک نگه می‌دارند. البته در این شرایط بهتر است ولوم اسپیکر را بالا ببرید یا از هدفون استفاده کنید، چون صدای فن‌ها کمی تیز و آزاردهنده خواهد بود.

باتری و شارژ

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED باتری ۹۹ وات‌ساعتی دارد، یعنی بالاترین ظرفیتی که برای استفاده در یک لپ‌تاپ مجاز محسوب می‌شود. اگر ظرفیت باتری لیتیومی بالاتر از ۱۰۰ وات ساعت باشد برای حمل و نقل آن در سفرهای هوایی با مشکل مواجه خواهید شد. شارژدهی باتری این دستگاه کاملاً به نحوه استفاده شما بستگی دارد و نمی‌توان رقم دقیقی را برای آن اعلام کرد.

طبق تجربه من اگر حداکثر توان سخت‌افزار دستگاه را با حداکثر روشنایی نمایشگر و اتصال هم‌زمان وای‌فای به‌کار بگیرید، نهایتاً طی ۹۰ الی ۱۰۰ دقیقه باتری دستگاه خالی می‌شود. این رقم برای تماشای ویدیو با روشنایی ۷۰ درصدی صفحه به حدود ۳ ساعت می‌رسد که رقم خوبی نیست. حتی هنگام استفاده عمومی و وب‌گردی با روشنایی ۵۰ درصدی صفحه هم نمی‌توانید بیشتر از ۵ ساعت از این دستگاه استفاده کنید. میزان روشنایی نمایشگر 4K این لپ‌تاپ نقش تعیین کننده‌ای در شارژدهی آن خواهد داشت.

شاید این سؤال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا گیگابایت، شارژدهی این دستگاه را ۸ ساعت اعلام کرده است. برای پاسخ به این سؤال باید به شرایط کاملاً غیر واقعی تست گیگابایت توجه کنید: لپ‌تاپ کاملاً بیکار، وای‌فای و بلوتوث روشن اما غیر متصل به شبکه یا دستگاه‌های دیگر، و روشنایی صفر درصدی نمایشگر. در واقع اگر فقط لپ‌تاپ را روشن کنید، هیچ برنامه‌ای را اجرا نکنید و در لپ‌تاپ را هم ببندید تا نمایشگر از مدار خارج شود، شاید شارژدهی به ۸ ساعت برسد.

شارژر ۲۳۰ واتی همراه لپ‌تاپ وزن زیادی دارد ولی با توان بالا، می‌تواند باتری لپ‌تاپ را در کمتر از ۲ ساعت به‌طور کامل شارژ کند.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار است که تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای اجرای سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌ها را دارد. تعبیه چنین ترکیب سخت‌افزاری قدرتمندی در بدنه نسبتاً باریک و سبک، هدف اصلی گیگابایت بوده و موفق هم شده است. تنوع درگاه‌های این لپ‌تاپ نیز فوق‌العاده است و احتمالاً نمی‌توانید دستگاه دیگری را با این تعداد درگاه ارتباطی در بازار پیدا کنید.

در کنار سخت‌افزار قدرتمند و به‌روز، نمایشگر امولد سامسونگ با رزولوشن UHD و دقت رنگ مثال‌زدنی را می‌توان نقطه قوت اصلی این دستگاه دانست که آن را به انتخاب اصلی طراحان تبدیل می‌کند، اما نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتزی نمایشگر، گیمرها را ناامید خواهد کرد. اگر این دستگاه را برای تجربه گیمینگ حرفه‌ای می‌خرید، باید به‌فکر تهیه مانیتور گیمینگ باشید.

کیبورد و تاچ‌پد لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED بین بهترین‌های دنیای لپ‌تاپ جا نمی‌گیرند. شرکت سازنده می‌تواند تمرکز ویژه‌ای روی این دو بخش اساسی داشته باشد تا در نسل‌های بعد، تجربه بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. دمای بالای بدنه حین استفاده عادی و گیمینگ نیز یکی دیگر از مشکلات این لپ‌تاپ است.

با این حال اگر دنبال قوی‌ترین لپ‌تاپ بازار با حرفه‌ای‌ترین نمایشگر برای ویرایش عکس، تدوین ویدیو یا طراحی سه‌بعدی هستید، لپ‌تاپ گیگابایت Aero 15 OLED می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sattarsheixi
    sattarsheixi | ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

    این برند اما مدل GIGABYTE AERO 17 HDR XD-73US524SP خریدم تقریبا مشخصاتش همینه الان نزدیک 1 ساله دارمش بشدت لپ تاپ خوب و با کیفیتیه مخصوصا واسه من که کارای سنگین برنامه نویسی باهاش انجام میدم، قبل از این Alienware داشتم که از اونم خیلی راضی بودم من زیاد باهاش بازی نمیکنم که نرخ بروزرسانی تصویرش واسم مسئله باشه، در کل بشدت پیشنهادش میدم، اینم اضافه کنم که اینو مدیون سایت خوب و حرفه ای روژسا هستم چون تقریبا جزو اولین فروشگاهی بودن که پارسال واردش کردن حتی لپ تاپ قبلیمم از اونا گرفتم.

  • kambizroshan
    kambizroshan | ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

    بشخصه میخواستم این لپ تاپ رو بخرم اما نرخ به روز رسانی پایین مانع از این شد که این لپ تاپ رو تهیه کنم ولی واقعن مشخصات دیگه لپ تاپ فوق العاده س و اینکه این لپ تاپ رو از نزدیک دیدم واقعا لپ تاپ خوش ساخت و خوبیه و واقعن جوابگوی نیازهای یک کاربر حرفه ای هست، ممنون از دیجیاتو واسه بررسی خوبش

  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۴ آبان ۱۴۰۰

    مهم تر لز همه پردازنده است که در این لپتام به کار رفته و فرکانس رم هم که خیلی مهمه که چه عددی باشه.

مطالب پیشنهادی