ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت
تکنولوژی

معاون مرکز ملی فضای مجازی: وزارت ارتباطات مقصر عدم توسعه پهنای باند و کندی اینترنت است

مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به اخباری مبنی بر افت کیفیت اینترنت به دلیل مخالفت این مرکز با توسعه پهنای باند اینترنت زیرساخت، اعلام کرد که هیچ منعی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل وجود ندارد؛ ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به اخباری مبنی بر افت کیفیت اینترنت به دلیل مخالفت این مرکز با توسعه پهنای باند اینترنت زیرساخت، اعلام کرد که هیچ منعی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل وجود ندارد؛ بلکه تنظیم‌گری وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر به نحوی بوده که مزیت رقابتی توسعه ارتباطات ثابت در کشور از بین رفته و در حال حاضر پاسخگوی نیازهای کشور نیست.

کاهش کیفیت ارتباطی و کندی سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر با انتقاد کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی رو به رو شده است. این نارضایتی‌ها به حدی رسید که وزیر ارتباطات با ورود به ماجرا، دستور بررسی افت کیفیت اینترنت را صادر کرد.

برخی از فعالین این حوزه افت کیفیت را ناشی از عدم افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور افزایش عنوان کرده بودند. به طور مثال رئیس هیئت مدیره شاتل در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود از دو ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا به امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. به گفته وی مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است. در کنار این اخبار، برخی رسانه‌ها نیز عدم صدور مجوز خرید پهنای باند بین‌الملل از سوی مرکز ملی فضای مجازی خبر داده بودند.

در این زمینه «ابوالفضل روحانی»، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر حمایت از ترافیک و پهنای باند داخلی، بر توسعه آن توسط اپراتورها برای دستیابی به سرعت مناسب و با کیفیت اینترنت در کشور تاکید کرد.

وی به اخبار منتشر شده مبنی بر مخالفت این مرکز با افزایش پهنای باند در کشور اشاره کرده و به خبرگزاری مهر گفته که در این زمینه کاهشی وجود نداشته است:

«پهنای باند اینترنت در کشور نه کاهش داشته و نه منعی برای توسعه آن وجود دارد. مسئله اینجا است که به دلیل بی‌توجهی چند سال گذشته به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت و عقب‌ماندگی جدی کشور در این بخش، هر میزان از توسعه پهنای باند اینترنت پس از مدتی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود.»

روحانی در پاسخ به چرایی اختلالات اخیر در کشور، وزارت ارتباطات را مقصر این موضوع دانسته و عنوان کرد تنظیم‌گری وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر به نحوی بوده که مزیت رقابتی توسعه ارتباطات ثابت در کشور از بین رفته و عمده توسعه کشور بر مبنای ارتباطات سیار بوده است. در چنین شرایطی خواه ناخواه افزایش تقاضا برای دسترسی به محتوا یا خدمات داخلی و خارجی موجب اختلال و کاهش کیفیت دسترسی خواهد شد:

«مخصوصا اینکه در دو سال گذشته با فراگیری بیماری کرونا، میزان استفاده از خدمات پرترافیک مثل VODها و آموزش آنلاین به شدت افزایش یافته است. این مسئله کمبودها و توسعه نیافتگی‌ها در زیرساخت ارتباطی کشور را به طور ملموس و به صورت عمومی هویدا کرده است.»

وی در پاسخ به چرایی عدم ورود مرکز ملی فضای مجازی به این شکل از توسعه در شبکه ارتباطی کشور گفت: «ما از سال 96 توسعه زیرساخت ارتباطی ثابت و تغییر معماری شبکه ارتباطی کشور را به عنوان اولین نیازمندی و مهمترین مطالبه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می‌کردیم ولی همراهی مناسبی در این خصوص صورت نمی‌گرفت.»

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، توجه و توسعه به ارتباطات ثابت در کشور را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ است ابراز امیدواری کرد با یک همکاری ملی، هرچه سریع‌تر این عقب‌ماندگی جبران شود: «ارائه دهندگان خدمات ارتباطی کشور هم باید با ایشان همراهی کنند. چون همه از توسعه ارتباطات ثابت منتفع می‌شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۳ آبان ۱۴۰۰

    هر بلانسبت الاغی مقصر کندی عمدی این‌ترنت هست
    لطفاً اوّل ولوم را افزایش دهید سپس گوش آن سالوس خائن را محکم بپیچانید
    زیرا این ستون پنجم چنان ضربه‌ای به نظام اسلامی زده که هیچ دشمنی نمی‌تواند بزند
    و السلام

مطالب پیشنهادی