ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

به مناسبت 50 سالگی ESF 05؛ با اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز آشنا شوید

خودروهای دهه 60 میلادی با وجود تمامی جذابیت‌ها، از نظر ایمنی خیلی ضعیف و ابتدایی بودند. این امر در کنار افزایش روز افزون تعداد آنها در خیابان‌ها و نبود استانداردهای لازم، باعث شد تعداد کشته‌شدگان ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

خودروهای دهه 60 میلادی با وجود تمامی جذابیت‌ها، از نظر ایمنی خیلی ضعیف و ابتدایی بودند. این امر در کنار افزایش روز افزون تعداد آنها در خیابان‌ها و نبود استانداردهای لازم، باعث شد تعداد کشته‌شدگان سوانح جاده‌ای و ترافیکی به شدت افزایش پیدا کند. برای مثال، در سال 1970 شمار افرادی که در سوانح ترافیکی آلمان غربی جان خود را از دست دادند، به 19,193 نفر رسید. در سایر نقاط دنیا از جمله آمریکا نیز وضعیت به همین منوال بود و رکوردی مشابه به ثبت رسید. این مساله باعث شد دپارتمان حمل و نقل این کشور، یک طرح آزمایشی جهت ارزیابی ایمنی خودروها را پیاده‌سازی کند.

این دپارتمان به دنبال اجرای طرح آزمایشی خود در سرتاسر جهان بود. به همین خاطر در سال 1970 کمیته ارتقای ایمنی خودرو در اروپا (EEVC) پایه‌گذاری شد. این سازمان جدید که مرسدس بنز از همان ابتدا عضو آن بود، ماموریت داشت خودروهای آزمایشی ارزیابی ایمنی (موسوم به ESV) اختصاصی خود را توسعه دهد.

اولین خودرویی که مرسدس بنز در این راستا تولید کرد، ESF 05 نام داشت و در دومین کنفرانس ESV در زیندلفینگن آلمان در معرض دید عموم قرار گرفت. این کنفرانس در اکتبر 1971 برگزار شد. ESF 05 بر مبنای اتاق W114 تولید شده بود و نوآوری‌های متعددی در زمینه ایمنی داشت، هر چند این نوآوری‌ها در حد ایده باقی مانده و به مدل تولید انبوه راه پیدا نکردند.

طبق مقررات EEVC مرسدس بنز ESF 05 باید می‌توانست از تصادف جلو و عقب با سرعت 80 کیلومتر در ساعت و ضربات جانبی با سرعت 20 کیلومتر در ساعت سربلند بیرون بیاید. این خودرو در برخوردهای با سرعت حداکثر 16 کیلومتر در ساعت، نباید دچار تغییر شکل دائمی بدنه می‌شد.

به‌منظور کسب موفقیت در این آزمون‌ها، ساختار بدنه ESF 05 در جلو و کنار تقویت شده و فاصله محوری آن 100 میلیمتر و طول دماغه آن 370 میلیمتر افزایش یافته بود. در زیر کاپوت این خودروی آزمایشی یک موتور V6 قرار داشت و محفظه مربوطه طوری طراحی شده بود که فضای کافی برای مچاله شدن موجود باشد. داشبورد هم از ورقه‌های فلزی جذب‌کننده ضربه ساخته شده بود و پوششی از فوم پلی‌اورتان داشت.

مرسدس بنز ESF 05 به کمربندهای سه‌نقطه‌ای خودتنظیم‌شونده، ایربگ راننده و سرنشین کناری و همچنین ایربگ نصب شده در پشتی صندلی‌های جلو مجهز بود. این ایربگ‌ها وظیفه محافظت از سرنشینان عقب را بر عهده داشتند.

برای کاهش احتمال وقوع تصادف، ESF 05 به تمیزکننده چراغ‌های جلو و ترمز ABS نیز تجهیز شده بود. نکته جالب اینکه اضافه شدن کلیه موارد مذکور، افزایش وزن 655 کیلوگرمی این خودرو در مقایسه با W114 استاندارد را در پی داشت، ضمن آنکه طول آن نیز 655 میلیمتر بیشتر بود.

ESF 05 در موزه مرسدس بنز نگهداری می‌شود

از آن تاریخ تاکنون، مرسدس بنز در مجموع 35 دستگاه خودرو برای برنامه‌های کمیته ارتقای ایمنی خودرو در اروپا تولید کرده است. با گذشت زمان، قوانین این سازمان نیز به مرور سختگیرانه‌تر شده و سیستم‌های ایمنی حالا پیچیده‌تر از هر زمان دیگری هستند. البته باید گفت با گسترش فناوری‌ خودران مشکلات و موانع پیش رو نیز پیچیده‌تر شده‌اند.

آخرین خودروی سری ESF در سال 2019 رونمایی شد. در این خودرو که بر پایه کراس‌اوور GLE توسعه یافته، ایمنی قوای محرکه برقی، باتری و همچنین تکنولوژی خودران مورد توجه قرار گرفته است.

کانسپت مرسدس بنز ESF 2019 معرفی شد؛ خودرویی با بیشترین ضریب ایمنی ممکن [تماشا کنید]

تلاش‌های مرسدس بنز و سازمان EEVC در ارتقای ایمنی خودروها به وضوح از روی آمار مشخص است. طبق آمار، سال گذشته 2,719 نفر در خیابان‌ها و جاده‌های آلمان جان خود را از دست داده‌اند. با یک حساب ساده می‌توان نتیجه گرفت تعداد جانباختگان سوانح ترافیکی این کشور، در مقایسه با 50 سال قبل 16,474 نفر کاهش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی