ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ابرخودروی هندی وزیرانی اکونک معرفی شد؛ ۷۲۲ اسب بخار قدرت و وزنی کمتر از پراید!

شرکت هندی وزیرانی اتوموتیو (Vazirani Automotive) از یک ابرخودروی برقی با نام اکونک (Ekonk) رونمایی کرد. این شرکت مدعی است محصول جدیدش با 738 کیلوگرم وزن، سبک‌ترین خودروی برقی دنیاست. این ابرخودروی تک‌نفره 722 اسب ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

شرکت هندی وزیرانی اتوموتیو (Vazirani Automotive) از یک ابرخودروی برقی با نام اکونک (Ekonk) رونمایی کرد. این شرکت مدعی است محصول جدیدش با 738 کیلوگرم وزن، سبک‌ترین خودروی برقی دنیاست. این ابرخودروی تک‌نفره 722 اسب بخار قدرت دارد و قادر است در عرض 2.54 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند. وزیرانی حداکثر سرعت این خودروی عجیب و غریب را 309 کیلومتر در ساعت اعلام کرده است.

احتمالا خواهد پرسید با توجه به سنگین بودن پک باتری، چگونه ممکن است یک خودروی برقی وزنی کمتر از مزدا MX-5 یا پراید خودمان داشته باشد؟! پاسخ را باید در تکنولوژی نوینی به نام DiCo جست. این تکنولوژی که برای خنک نگه‌داشتن باتری کاربرد دارد، از طبیعت و برخی از تکنیک‌های تولید در هند باستان اقتباس شده است.

هنوز جزئیات چندانی از تکنولوژی DiCo در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، ولی از ویدیوهای تبلیغاتی می‌توان متوجه شد که در این تکنولوژی به جای مایع، از جریان هوا برای خنک‌سازی ماژول‌های باتری استفاده می‌شود. درباره ظرفیت این باتری، برد حرکتی و زمان لازم برای شارژ آن فعلا اطلاعاتی در دست نیست.

اکونک در زبان هندی معادل بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ است.

با آنکه پیشرانه اکونک از نوع تمام الکتریکی است، ولی وزیرانی می‌گوید رانندگی با آن حس و حالی ناب داشته و تا حد زیادی مکانیکی بودن را شبیه‌سازی می‌کند. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این خودرو در پیست NATRAC بمبئی توانسته رکورد 2.54 ثانیه را برای صفر تا صد و حداکثر سرعت 309 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

از نظر طراحی باید گفت وزیرانی اکونک بدنه سیال و ایرودینامیکی دارد؛ ضمن اینکه بدنه آن عمدتا از فیبرکربن ساخته شده است. گلگیرهای این ابرخودروی هندی حالتی متورم و بیرون‌زده از بدنه دارند و چراغ‌های آن هم در جلو و هم در عقب از نوع LED نواری هستند.

همانند دیگر خودروهای هندی، فرمان اکونک هم در سمت راست تعبیه شده؛ در این خودرو خبری از شیشه جلو نیست و راننده حتما باید کلاه ایمنی داشته باشد! برای محافظت از راننده در صورت واژگونی، از میله محافظ در پشت صندلی وی استفاده شده است.

در نمای عقب چند نوار LED نقش چراغ ترمز را ایفا می‌کنند. این چراغ‌ها روی لبه دیفیوزر نصب شده و جلوه خاصی به اکونک بخشیده‌اند، البته اینکه این جلوه تا چه حد زیباست، به نظر بیننده بستگی دارد!

در زمان کنونی مشخص نیست وزیرانی اکونک چه زمانی وارد فاز تولید خواهد شد. به نظر می‌رسد این شرکت خواهان همکاری با دیگر کمپانی‌های مطرح و فروش تکنولوژی ابداعی خود بوده و از این راه به دنبال جذب سرمایه‌های بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی