ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارکی به اندازه یک یخچال، درحالیکه پشت خورشید پنهان شده بود، به زمین نزدیک شد

پرواز این سیارک به سمت زمین، خطری را برای زمینیان به دنبال نداشت اما با این حال، این سیارک سومین جسم نزدیک شده به زمین بود. این صخره فضایی، در روز یکشنبه بدون هیچ‌گونه هشدار ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱

پرواز این سیارک به سمت زمین، خطری را برای زمینیان به دنبال نداشت اما با این حال، این سیارک سومین جسم نزدیک شده به زمین بود.

این صخره فضایی، در روز یکشنبه بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی از حضور خود و بدون آنکه به صورت کامل توسط جو زمین سوخته باشد، از قطب جنوب عبور کرد.

سیارک 2021 UA1 در طی این پرواز، لقب سومین جسمی را دریافت کرد که در فاصله نزدیک به زمین حرکت کرد اما با آن برخوردی نداشت. تخمین زده می‌شود که این تخته سنگ کیهانی قطری در حدود دو متر (6.6 فوت) داشته باشد که به اندازه یک وسیله بزرگ در منزل مانند یخچال است. چنین جسمی می‌توانست به صورت کامل در عبور از جو زمین بسوزد و نابود شود.

برای مقایسه، «بولیدی» که در سال 2013 بر فراز روسیه منفجر شد و سبب خرد شدن هزاران پنجره در شهر شد، حداقل 20 برابر بزرگتر بود و در عبور از جو زمین به صورت کامل نسوخته بود.

بدین ترتیب، 2021 UA1 عصر یکشنبه به وقت محلی اقیانوس آرام در ارتفاع حدود 1800 مایلی (3000 کیلومتری) از قطب جنوب گذشت. این فاصله، بیشتر از فاصله‌ای است که ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار قرار می‌گیرد. با این‌حال، نزدیکتر از مدار ماهواره‌هایی است که در مدار زمین ثابت هستند. سیارک 2020 QG، سیارک دیگری بود که در آگوست 2020 فاصله کمتری به زمین داشت. اما نزدیکترین فاصله‌ای که تاکنون ثبت شده است و در آن سیارک موفق شده است تا از جو زمین فرار کند، ارتفاع حدودی ایستگاه فضایی بین‌المللی بود و سیارک  2020 VT4 در نوامبر 2020 در ارتفاع حدود 250 مایل یا 400 کیلومتر بالاتر از سطح زمین پرواز کرد.

از آنجا که 2021 UA از سمت خورشید می‌آمد، برای ما قابل مشاهده نبود. درست مانند سیارک بولید که پیش از برخورد شناسایی نشد. ماموریت‌های جدید ناسا شناسایی و از بین بردن چنین نقاط کوری در عالم را هدف قرار داده‌اند.

این حقیقت که در 18 ماه گذشته، سه سیارک با این ابعاد به سمت زمین هجوم آورده‌اند و با ناکامی از کنار آن عبور کرده‌اند، نشان از ازدحام سیارک‌ها می‌دهد. در واقع، این مسئله نشان می‌دهد که فناوری‌های نقشه‌برداری از آسمان و توانایی ستاره‌شناسان برای شناسایی و ردیابی اجرام نزدیک به زمین باید افزایش یابد. در غیر این صورت، لحظات خود را با تردید و ترس از برخورد سیارک‌ها به زمین سپری خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • افسانه درويش
    افسانه درويش | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

    این حرف حرف یه مسلمان نیست قطعا، کسی ک وجود خدارو قبول داره،نباید استرس چنین چیزایی رو داشته باشه، چون گر نگهدار من ان است ک من میدانم شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد

مطالب پیشنهادی